PROPOSTA CULTURAL

Xavo Giménez du al Principal ‘Penev’, una obra plena d’humor i ironia

Més teatre, música, cinema, presentacions de llibre, exposicions i altres activitats. Explicau-nos les vostres propostes a info@arabalears.cat

‘Penev’ / Teatre

Teatre Principal (Riera, 2A. Palma) / Dia 18 a les 20 h

‘Penev’ és una proposta per als qui estimen el futbol però odien el teatre, i també per als qui estimen el teatre i odien el futbol. I també per als qui estimen el teatre i el futbol. És una obra sobre persones de segona mà, usades, cansades. Sobre ànimes per bescanviar. Xavo Giménez, autor, director i intèrpret de ‘Penev’, és una de les veus més atractives del panorama teatral valencià. Les seves innovadores obres destaquen per l’originalitat en els temes que tracta i en el seu enfocament ple d’humor i ironia. A ‘Penev’, Giménez parteix del mític jugador búlgar, que a finals dels anys 80 del passat segle fitxà pel València, per fer un recorregut per una ciutat i per la seva societat, per les seves febleses i les seves dèries, per les seves esperances i decepcions, en definitiva, un recorregut per la vida.

Monkey Doo / Música

Plaça París (Palma) / Dia 18 a les 20 h

Aquesta particular banda de swing mallorquina es presenta dient que “després d’una estranya epidèmia d’Anís del Mono que assolà el Mediterrani durant la depressió, tres ukeleles, atrets per la dolça olor, es desplaçaaren des del seu Honolulu natal per delectar-se a ritme de swing”. Així idò, a ritme de swing i ballant el Lindy Hop podreu escoltar el grup fent un vermut.

Acadèmia 1830 / Música

Església de Sant Felip Neri (Palma) / Dia 18 a les 20 h

Amb motiu de les festes de Sant Sebastià de Palma, s'inicia el segon trimestre de la temporada de concerts d'Acadèmia 1830. El primer concert serà trio per clarinet, celo i piano, amb obres de Beethoven i Brahms interpretat per Oriol Palau, Jordi Rumbau i Júlia Martínez.

Orquestra Simfònica de les Illes Balears / Música

Auditòrium (passeig Marítim, 18. Palma) / Dia 18 a les 20 h

Concert de l’Orquestra Simfònica de les Illes Balears acompanyada per Sayaka Shoji al violí i dirigida per Krzysztof Penderechi. Interpretaran ‘Concert per a violí núm. 2 Metamorphosen’, de K. Penderecki, i ‘Simfonia núm. 4 op. 90 Italiana’, de K. Mendelssohn.

4t Torneig de Dramatúrgia

Teatre Mar i Terra (c. Sant Magí, 89. Palma) / Dia 18 a les 20 h

Produccions de Ferro organitza, juntament amb l’Ajuntament de Palma i amb la col·laboració del Festival Temporada Alta de Girona, la quarta edició del Torneig de Dramatúrgia de les Illes Balears, un certamen que té com a principal objectiu promocionar i donar visibilitat als nous autors teatrals de les Balears. Quatre autors, dotze actors i un escenari per a la nova i quarta edició del Torneig de Dramatúrgia de les Illes Balears. Aquest dijous té lloc la segona semifinal, en què es farà la lectura dramatitzada dels textos d'Aina de Cos i Sebastià Portell. Els guanyadors de les dues semifinals es veuran les cares a la final del Torneig de Dramatúrgia, que tindrà lloc el diumenge 21 de gener també a les 20 h al Mar i Terra, d'on sortirà el vencedor absolut de la quarta edició, que participarà en el Temporada Alta a Girona.

‘The Square’ / Cinema

Cine Regio (carrer Barcelona, 5. Sant Antoni de Portmany) / Dia 18 a les 21.30 h

El Cine Regio de Sant Antoni acull la segona edició de Zinètic, una proposta cinèfila impulsada per Juanjo Ribas i Josep Sendra. Aquest dijous s’hi projectarà la pel·lícula ‘The Square’, una sàtira visceral i brillant sobre el món de l'art del director suec que ja va sorprendre amb ‘Force Majeure’ (2014). La seva polèmica presentació a Canes va dividir la crítica pel seu caràcter excessiu i provocatiu. Palma d'Or del Festival de Canes 2016.

‘La formació del regionalisme catòlic a Mallorca (1840-1912)’ / Presentació de llibre

Ajuntament de Costitx / Dia 18 a les 19 h

Presentació del llibre de Rafel Horrach, a càrrec de Jordi Fiol, acompanyat dels historiadors Antoni Marimon i Pere Fullana. Moderarà l’acte l’editor Lleonard Muntaner. Clourà l’acte el batle de Costitx, Antoni Salas. Vist en perspectiva, l’existència d’un regionalisme catòlic ha estat un element fonamental per a la per­vivència del fet diferencial mallorquí. L’histo­ria­dor Rafel Horrach ha fet una gran feina cercant l’origen i el primer desenvolupament d’aquest regionalisme, amb fites com el Certamen Literari de l’Acadèmia de la Joventut Catòlica (1885), l’arribada a la mitra mallorquina de Pere Joan Campins (juliol de 1898), el nou pla d’estudis del se­mi­nari de Mallorca (setembre de 1898), el suport a l’obra del diccionari de mossèn Antoni Maria Alcover (a partir del 1900), o la participació en la lluita contra la imposició del catecisme en castellà (1902). Rafel Horrach, com no pot esser d’altra manera, vincula aquest regionalisme mallor­quí catòlic tant als orígens aclaparadorament catòlics de la Renaixença literària mallorquina (Tomàs Aguiló, Josep Maria Quadrado, Marià Aguiló, Tomàs Forteza) com al model representat pel catalanisme catòlic, amb personalitats com el bisbe Josep Torres i Bages i mossèn Jaume Collell i l’exem­ple del monestir de Montserrat. (Del pròleg del Dr. Antoni Marimon).

‘Aixa. Es darrer mestre d’Eivissa’ / Documental

Espai Cultural Can Ventosa / Dia 18 a les 20 h

Nito Misses de 88 anys es considera l'últim ‘Mestre d'Aixa’ de l'època daurada de construcció de grans velers a les drassanes d'Eivissa. Aquests velers eren els ‘paileboats’ i han tingut gran importància en la història de l'illa, ja que era l'únic mitjà per portar mercaderies a l'illa. Aquesta dependència es va accentuar en èpoques com la postguera. Van morir amb l'arribada massiva dels vaixells de vapor. D'altra banda, el veler, ‘Rafael Verdera, ‘paileboat’ construït a Eivissa l'any 1841, és de llarg el vaixell en actiu més antic de la flota espanyola. La històries de Nito Misses i del ‘Rafael Verdera’ es van entrecreuar a les drassanes eivissenques i en deriva un clam a la recuperació del patrimoni romanent i cultura marítima d'Eivissa.

 

Laura Ramis / Exposició

Addaya Centre d'Art Contemporani (C/ Alexandre Rosselló, 10. Alaró) / Fins al 31 de març

Primera exposició individual a l'illa de l'artista mallorquina Laura Ramis de l'obra realitzada durant la seva estada com a artista resident a Addaya Centre d'art contemporani. Laura Ramis va estudiar Belles Arts a Salamanca. Actualment viu i treballa a Madrid. Ha exposat de manera individual A Espacio Experimental (Universitat de Salamanca, 2012); DÓNA2 Centre d'Art de Salamanca (2012); Art Santander (2013); ArtMadrid (2014); Estampa (2016); Galeria Rafael Pérez Hernando (2014 i 2017). Ha participat en convocatòries com a Obra Oberta (Caixa d'Extremadura); mulier, mulieris o Jóvenes Pintores (Fundación La Gaseta) i mostres col·lectives a Madrid, Castella i Lleó i Mallorca. Recentment ha participat en la fira Artissima juntament amb Rafael Pérez Hernando, galeria amb la qual col·labora de manera habitual.

‘La veu de la Sibil·la’ / Exposició

Catedral de Mallorca (plaça de l’Almudaina, s/n. Palma) / Fins al 20 de gener

El Capítol de la Catedral de Mallorca presenta la instal·lació ‘La veu de la Sibil·la’ a càrrec de l’artista Marta Blasco i comissariada per Fernando Castro, crític d’art, i Catalina Mas, conservadora de patrimoni de la Catedral. La instal·lació consisteix en l’exposició de neules, col·locades a la trona de l’Evangeli, concebudes i dissenyades específicament per a la Seu. En total, s’hi instal·laran set peces realitzades en coure fotogravat, pigment i vernís. La idea del projecte planteja noves possibilitats de relació i convivència entre l’art contemporani i l’art sacre. A més, es tracta de la primera instal·lació artística que es realitza a la Seu, com també la primera inclusió de la iconografia de la Sibil·la en la imatgeria catedralícia. Les neules seran l’anunci i invitació de les festes del naixement de Jesucrist.

‘Marcos Vidal. Escultures 2011-2017’ / Exposició

Sa Mina (Reis Catòlics, 32. Lloseta) 

Marcos Vidal Font (Vitoria-Gasteiz 1967) viu i treballa a Sineu. Aquesta exposició serveix a l'artista per fer una revisió dels darrers sis anys de treballs d'escultura i instal·lació. Es complementa amb l'edició d'un catàleg amb textos del regidor de Cultura, Francesc Abolafio Moyà, i del comisari d'art, Fernando Gomez de la Cuesta. Aquesta revisió inclou treballs realitzats a diferents espais expositius, residències i espais públics, com la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca, el Casal Solleric de Palma, la galeria Addaya a Alaró, el CCA d'Andratx, l'Institut Cervantes de Sofia a Bulgària, la residència Lichtemberg Studios a Berlín i la fundació privada Hilvaria Studios a Holanda, entre d'altres.

‘FluPlu’ / Exposició

Casal Son Tugores (Alaró) / Fins al 31 de gener

El Casal Son Tugores acull l'exposició de Keila Alaver (Paraná, Brasil, 1970), qui a decidir quedar-se a Alaró fins a finals de desembre després de la seva residència el passat mes de Setembre a Addaya Centre d’Art Contemporani. L'artista Brasilera investiga objectes representatius de la cultura on ella es trobi que hagin desaparegut a poc a poc del mercat, sigui per la falta d'interès dels consumidors, sigui per l'alteració en la cadena de producció local, sigui perquè han estat reemplaçats per objectes provinents del sistema de producció a gran escala, essent el seu valor de mercat més econòmic i, a més, no tenen connexió amb les peculiaritats del lloc. Keila reprèn, doncs, la qualitat dels objectes escollits, utilitzant l'apropiació com a procediment per a la creació del seu propi treball.

'Anglada-Camarasa. Racons predilectes' / Exposició

CaixaFòrum (plaça de Weyler, 3. Palma) / Fins al 2 de setembre

Anglada-Camarasa va fer del paisatge de Mallorca un dels seus motius predilectes. Tot i que ja l’havia cultivat en la seva època d’aprenentatge a Catalunya (1886-1894) i puntualment en un viatge a la Bretanya el 1904, la llum mediterrània i l’orografia de Pollença li ofereixen un nou escenari, que aprofitarà amb escreix i en el qual trobarà nous camins per a la seva pintura. Tal com havia fet a París amb altres temes, Anglada continua treballant amb el seu rigorós procediment: observar detingudament el seu entorn, trobar l’objecte, captar-ne l’essència en una nota ràpida i, un cop al taller, donar forma a l’obra definitiva, més complexa. És un procediment llarg, que li exigeix temps i concentració. Vigila amb cura tots els detalls, des de la composició fins a la presentació del tema, des de la llum fins a la sensació de matèria i el color, superposant capes successives de pintura que ha de deixar assecar per obtenir l’efecte desitjat. Espera dies, de vegades mesos, per tornar a viure l’instant adequat o trobar l’efecte precís de llum que incideixi sobre el tema prèviament escollit.

‘Eva Kircz’ / Exposició

Can Prunera Museu Modernista (carrer de la Lluna, 86 i 90. Sóller) / Fins al 28 de gener

Eva Nina Kircz (Amsterdam 1950) ha treballat com a pintora des de 1971 i ha viscut en el petit poble de Sóller des de 1976. Des de 1987 fins avui, passa tres mesos cada any viatjant per l’Índia i altres països asiàtics a la recerca de diferents indrets que la puguin inspirar. En el seu llenguatge plàstic, la llum hi té un significat primordial. Tant en la pintura com en la fotografia, hi plasma les partícules de llum en constant moviment, com si es tractés d’una dansa. A més, Eva, queda encisada per la refractació de la llum a la natura, i sobretot, a l’aigua, on el seu constant moviment fa que la llum es transformi en infinitats de colors com veiem a les seves fotografies.

‘Miró mai vist’ / Exposició

Fundació Pilar i Joan Miró (c. de Saridakis, 29. Palma) / Fins al 28 de gener

‘Miró mai vist’ commemora el 25è aniversari de l’obertura al públic de la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca i, com la mateixa col·lecció, se centra en el darrer període de creació de l’artista a l’illa, des que s’hi instal·la el 1956 fins a la seva mort, el 1983. L’exposició reuneix una singular selecció d’obres mai exposades a la Fundació, algunes d’inèdites i fins i tot sense catalogar, que es mostren ara sota una perspectiva insòlita. Les 95 obres que s’hi exposen varen sortir del Taller Sert i Son Boter entre els anys 60 i 70, i passaren després a mans d’amics, institucions de renom i col·leccionistes privats; es dispersaren per llocs diversos. ‘Miró mai vist’ aconsegueix reunir aquestes peces úniques al lloc on varen ser concebudes, el territori de la fundació que Miró va fer possible, en un camí de tornada que celebra el regal de l’artista a la ciutat.

‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’ / Exposició

Museu de Menorca (pla del Monestir. Maó) / Fins al 21 de gener

El pintor menorquí Pasqual Calbó i Caldés morí el 12 d'abril de 1817 a la casa de s'Arravaleta número 29 de Maó, la mateixa on va néixer 64 anys abans. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca han declarat el 2017 Any Pasqual Calbó per commemorar el bicentenari de la seva mort. El Museu de Menorca s’adhereix a aquesta celebració i presenta l'exposició ‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’, que vol ser la major exposició monogràfica que s'ha fet mai sobre aquest gran pintor il·lustrat, amb quaranta-cinc obres que segueixen un discurs marcat per la seva biografia. L'exposició recopila la seva experiència com a pintor a la cort de Viena, el seu retorn a Menorca, la seva estada a Cuba i Santo Domingo i el seu retorn definitiu a l'illa. A més, s’hi tracta d'una manera molt exhaustiva les seves ‘Obres didàctiques’, un autèntic curs matemàtic adreçat als joves menestrals menorquins que es podrà veure per primera vegada després de la seva restauració.

EDICIÓ PAPER 22/06/2019

Consultar aquesta edició en PDF