PROPOSTA CULTURAL
Cultura 11/12/2017

Miquel Sbert presenta ‘El crim’ a Embat Llibres de Palma

A més, teatre, cinema, xerrades, contacontes, exposicions i altres activitats. Explicau-nos les vostres propostes a info@arabalears.cat

Ara Balears
10 min

‘El crim’ / Presentació de llibre

Embat Llibres (passatge particular Joan XXIII, s/n. Palma) / Dia 12 a les 19 h

‘El crim’.

Presentació del llibre de Miquel Sbert Garau a càrrec del mateix autor; Bartomeu Canyelles, catedràtic de llengua i literatura, i Maria Muntaner, l’editora. La realitat i la ficció es barregen molt fàcilment davant els actes inexplicables, de comprensió difícil. La violència extrema pot prendre camins diversos, des de la truculència fins a la subtilesa més cruel. En ‘El crim’ conflueixen la crueltat innata i la bondat intuïtiva. I del xoc d’ambdues només en pot sorgir la tragèdia.

‘La importància de la memòria migrant’ / Xerrada

Museu Es Baluard (plaça de la Porta de Santa Catalina, 10. Palma) / Dia 12 a les 20 h

‘La importància de la memòria migrant’.

Es Baluard convida el president de SOS Racisme Madrid, Moha Gerehou, a fer una xerrada, en el marc de l’exposició ‘On anam?’, que suposa una reflexió sobre la idea de migració i diàspora comissariada per Sonia Becce. El també activista i periodista d’eldiario.es prendrà com a referència algunes de les obres de l’exposició per qüestionar els conceptes de límit i frontera.

‘Una història de dues bèsties’ / Contacontes

Biblioteca Son Ferriol (Sant Joan de la Creu, 43. Palma) / Dia 12 a les 17.30 h

‘Una història de dues bèsties’.

Amb aquest conte es mostraran les dues versions d'una mateixa cosa i es veurà com canvia segons qui ho ha viscut. Tractarem de veure que hi ha diferents punts de vista per a cada cosa i que no sempre ho veim com ho veuen els altres.

‘Mansfield Park’ / Cinema

CC Sa Nostra (carrer de la Concepció, 12. Palma) / Dia 12 a les 18 h

‘Mansfield Park’.

Dins el cicle de cinema en anglès projecció de la pel·lícula ‘Mansfield Park’, de la directora Patricia Rozema, en versió original. A deu anys, Fanny se’n va a viure a Mansfield Park amb els seus oncles rics, encara que mai no és tractada com una més de la família. La història contra el retrat d’una heroïna de fort caràcter que s’enfronta a les estrictes normes de la seva època per no comprometre els seus ideals o els seus propis sentiments. És una adaptació de la novel·la de Jane Austen

‘La nit de Pere Guasch’ / Cinema

Espai Cultural Can Ventosa (avinguda d'Ignasi Wallis, 26. Eivissa) / Dia 12 a les 20 h

‘La nit de Pere Guasch’.

L’associació Els matinées du soleil organitza aquest cicle, que aquest dimarts està dedicat a Pere Guasch. Se’n projectaran les pel·lícules ‘Luna’, ‘El collar’, ‘Miracles d’en Massanec’ i ‘Prensilla para el pelo’ i posteriorment hi haurà un col·loqui.

‘El llibre de les bestioles’ / Teatre

Biblioteca Marià Villangómez (carrer de Jaume I, 1. Sant Francesc Xavier. Formentera) / Dia 12 a les 17.30 h

‘El llibre de les bestioles’.

Espectacle teatral basat en l’obra ‘El llibre de les bèsties’, de Ramon Llull, una breu i deliciosa novel·la moral en què l’univers dels animals projecta el món dels homes. A través del teatre d’objectes, se’ns explicarà l’origen de la faula i ens aproximarà a la vida de Llull. Es tracta d’una faula i, com en totes les faules, els seus protagonistes són els animals, els quals reprodueixen simbòlicament el comportament humà, i totes les històries que viuran les podrem fer servir per aprendre coses importants sobre la vida. Serà representat per Ferreret Teatre.

‘Prelude’ / Exposició

Rata Croner (carrer Hostals, 17. Palma) / Fins al 13 de desembre

‘Prelude’.

Exposició de l’artista Carles G.O’D. on presenta fragments del macroprojecte en el qual està immers des de fa més d’un any. ‘Heaven is a Town much like Shagaluf’ és un gran i intrincat dibuix que, seguint l’estela que deixà el ‘Projecte Úter’, es basa en el treball de camp per elaborar una imatge narrativa. Aquesta vegada, el fil conductor és la indústria turística; concretament al barri calvianer de Magaluf. Inspirat pel treball d’artistes clàssics com el Bosch i obres literàries com la ‘Divina Comèdia’ de Dante i el cartoon, aquest dibuix és la primera part d’un díptic que retrata Magaluf i Londres com el cel i l’infern, respectivament. Aquesta exposició serveix de preludi d’una gran òpera visual en la qual trobam serigrafies i fragments del dibuix original resignificats, a més d’obra recent de l’artista i alguna sorpresa més.

‘Un món de mil dimonis’ / Exposició

Casa de Cultura Ses Cases Noves (Santanyí) / Fins al 15 de desembre

Imatge d''Un món de mil dimonis'.

L’exposició ‘Mil Dimonis’ creix i incorpora nous elements i recursos per mostrar la diversitat de representacions de dimonis al món. A la mostra de Juan José Luna Potti 'Un recorregut per la devoció dimoniera a Mallorca', s’hi incorporen expressions culturals d’arreu del planeta, a través d’una selecció de les imatges dels fotògrafs Friso Spoelstra (sèrie ‘Devils & Angels’, 2016) i Charles Fréger (sèries ‘Wilder Maan’, 2012, i ‘Yokainoshima’, 2015). L’exposició incorpora també un mapamundi de dimonis, que recull i ubica 50 representacions de dimonis arreu del món, a través d’il·lustracions creades per Melicotó. La selecció, basada en la recerca de l’antropòleg Francesc Sureda Alemany, ens permet descobrir expressions universals i ancestrals que ens connecten i alhora ens singularitzen.

‘FluPlu’ / Exposició

Casal Son Tugores (Alaró) / Fins al 31 de gener

‘FluPlu’.

El Casal Son Tugores acull l'exposició de Keila Alaver (Paraná, Brasil, 1970), qui a decidir quedar-se a Alaró fins a finals de desembre després de la seva residència el passat mes de Setembre a Addaya Centre d’Art Contemporani. L'artista Brasilera investiga objectes representatius de la cultura on ella es trobi que hagin desaparegut a poc a poc del mercat, sigui per la falta d'interès dels consumidors, sigui per l'alteració en la cadena de producció local, sigui perquè han estat reemplaçats per objectes provinents del sistema de producció a gran escala, essent el seu valor de mercat més econòmic i, a més, no tenen connexió amb les peculiaritats del lloc. Keila reprèn, doncs, la qualitat dels objectes escollits, utilitzant l'apropiació com a procediment per a la creació del seu propi treball.

‘Quan l’art restaura la memòria’ / Exposició

La Misericòrdia (plaça de l’Hospital, 4. Palma) / Fins al 15 de desembre

Escultura en forma de pinya i autoretrats d'Andreu Maimó a la mostra 'Quan l’art restaura la memòria'.

El contacte amb la terra, foravila, la pagesia, la naturalesa de Felanitx vista per Andreu Maimó es mostra ara en una exposició. "Un artista amb una trajectòria consolidada i de qualitat", ha destacat el comissari de l'exposició i escriptor Guillem Frontera, qui també ha alabat la capacitat de Maimó "d'explicar sempre el mateix sense repetir-se mai". "Un artista únic, singular, un treballador constant que es manifesta amb totes les eines que té a l'abast", ha recalcat el també col·laborador de l'ARA Balears. Formen la mostra una vuitantena d'obres de l'artista felanitxer creades des de l'any 2010 fins a l'actualitat i amb diferents suports: obra gràfica, litografia, xilografia, gravat i escultura ceràmica. Té totes les eines a les seves mans.

'Anglada-Camarasa. Racons predilectes' / Exposició

CaixaFòrum (plaça de Weyler, 3. Palma) / Fins al 2 de setembre de 2018

Anglada-Camarasa. Racons predilectes.

Anglada-Camarasa va fer del paisatge de Mallorca un dels seus motius predilectes. Tot i que ja l’havia cultivat en la seva època d’aprenentatge a Catalunya (1886-1894) i puntualment en un viatge a la Bretanya el 1904, la llum mediterrània i l’orografia de Pollença li ofereixen un nou escenari, que aprofitarà amb escreix i en el qual trobarà nous camins per a la seva pintura. Tal com havia fet a París amb altres temes, Anglada continua treballant amb el seu rigorós procediment: observar detingudament el seu entorn, trobar l’objecte, captar-ne l’essència en una nota ràpida i, un cop al taller, donar forma a l’obra definitiva, més complexa. És un procediment llarg, que li exigeix temps i concentració. Vigila amb cura tots els detalls, des de la composició fins a la presentació del tema, des de la llum fins a la sensació de matèria i el color, superposant capes successives de pintura que ha de deixar assecar per obtenir l’efecte desitjat. Espera dies, de vegades mesos, per tornar a viure l’instant adequat o trobar l’efecte precís de llum que incideixi sobre el tema prèviament escollit.

'Experiment any 2100. Què ens espera a la Terra del futur?' / Exposició

CaixaFòrum de Palma (pl. Weyler, 3) / Fins al 7 de gener de 2018

Cartell de l'exposició.

La preocupació pel temps futur ha estat una constant durant tota la història de la humanitat. En l'actualitat es disposa dels coneixements i dels mètodes necessaris per poder fer prediccions raonables sobre com pot ser el demà. La tècnica que es fa servir, basada en el mètode científic, s'anomena prospectiva. Així, en aquesta mostra, a través de grans obres literàries i cinematogràfiques de ciència-ficció, es podrà descobrir en què consisteix i com treballa la prospectiva, i s'analitzaran les anomenades megatendències, és a dir, els grans canvis que es van conformant lentament, que influeixen de manera decisiva en la societat i en determinen l'evolució. Concretament, la mostra se centra en les prediccions que fan els analistes sobre com pot evolucionar el món en els àmbits socials, mediambientals i tecnològics al llarg del segle XXI. L'exposició es basa en el document 'The European Environtment. State and outlook 2010 Assessment of global Megatrends', de l'European Environtment Agency. Després de la inauguració, Jordi Aloy, el coordinador de la mostra, hi oferirà una visita guiada.

‘Eva Kircz’ / Exposició

Can Prunera Museu Modernista (carrer de la Lluna, 86 i 90. Sóller) / Fins al 28 de gener

‘Eva Kircz’.

Eva Nina Kircz (Amsterdam 1950) ha treballat com a pintora des de 1971 i ha viscut en el petit poble de Sóller des de 1976. Des de 1987 fins avui, passa tres mesos cada any viatjant per l’Índia i altres països asiàtics a la recerca de diferents indrets que la puguin inspirar. En el seu llenguatge plàstic, la llum hi té un significat primordial. Tant en la pintura com en la fotografia, hi plasma les partícules de llum en constant moviment, com si es tractés d’una dansa. A més, Eva, queda encisada per la refractació de la llum a la natura, i sobretot, a l’aigua, on el seu constant moviment fa que la llum es transformi en infinitats de colors com veiem a les seves fotografies.

‘Miró mai vist’ / Exposició

Fundació Pilar i Joan Miró (c. de Saridakis, 29. Palma) / Fins al 28 de gener
‘Miró mai vist’ .

‘Miró mai vist’ commemora el 25è aniversari de l’obertura al públic de la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca i, com la mateixa col·lecció, se centra en el darrer període de creació de l’artista a l’illa, des que s’hi instal·la el 1956 fins a la seva mort, el 1983. L’exposició reuneix una singular selecció d’obres mai exposades a la Fundació, algunes d’inèdites i fins i tot sense catalogar, que es mostren ara sota una perspectiva insòlita. Les 95 obres que s’hi exposen varen sortir del Taller Sert i Son Boter entre els anys 60 i 70, i passaren després a mans d’amics, institucions de renom i col·leccionistes privats; es dispersaren per llocs diversos. ‘Miró mai vist’ aconsegueix reunir aquestes peces úniques al lloc on varen ser concebudes, el territori de la fundació que Miró va fer possible, en un camí de tornada que celebra el regal de l’artista a la ciutat.

‘Apòcrifs. El Diocesà il·lustrat’ / Exposició

Museu Diocesà (carrer del Mirador, 5. Palma) / Fins al 31 de desembre
Una de les obres de la mostra 'Apòcrifs. El diocesà il·lustrat', aquesta de Margalida Vinyes sobre la crucificació.

El Clúster de Còmic i Nous Mèdia de Mallorca ha acceptat el repte del Museu Diocesà de Mallorca d'intervenir la seva col·lecció d'art religiós a través del llenguatge del còmic i la il·lustració. Dos llenguatges diferents, però no incompatibles. Existeixen connexions històriques de l'art religiós amb el llenguatge del còmic, com poden ser la Bíblia manuscrita de Sant Stephen Harding de principis del segle XII, un precursor sorprenent de les composicions de pàgina de còmic amb vinyetes; o els retaules amb vides de sants i episodis bíblics. El resultat és una sorprenent mostra en què d'una manera enginyosa, atrevida i sobretot, inesperada, se'ns fa veure amb nous ulls les principals obres de la col·lecció i que amb tota seguretat quedarà a partir d'ara a la memòria dels visitants.

‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’ / Exposició

Museu de Menorca (pla del Monestir. Maó) / Fins al 21 de gener de 2018
'Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)'.

El pintor menorquí Pasqual Calbó i Caldés morí el 12 d'abril de 1817 a la casa de s'Arravaleta número 29 de Maó, la mateixa on va néixer 64 anys abans. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca han declarat el 2017 Any Pasqual Calbó per commemorar el bicentenari de la seva mort. El Museu de Menorca s’adhereix a aquesta celebració i presenta l'exposició ‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’, que vol ser la major exposició monogràfica que s'ha fet mai sobre aquest gran pintor il·lustrat, amb quaranta-cinc obres que segueixen un discurs marcat per la seva biografia. L'exposició recopila la seva experiència com a pintor a la cort de Viena, el seu retorn a Menorca, la seva estada a Cuba i Santo Domingo i el seu retorn definitiu a l'illa. A més, s’hi tracta d'una manera molt exhaustiva les seves ‘Obres didàctiques’, un autèntic curs matemàtic adreçat als joves menestrals menorquins que es podrà veure per primera vegada després de la seva restauració.

stats