INICIATIVA
Cultura 25/10/2019

Un projecte artístic que connecta joves i padrins

‘Territoris de trànsit’ és un projecte del col·lectiu Sa Galania amb gent gran i alumnat adolescent en què intercanvien experiències i mirades

Maria Fuster
3 min
Un projecte artístic que connecta joves i padrins

PalmaCombinar l’art, la cultura i la mediació pot crear experiències que sacsegen consciències i creen relats arrelats. És allò que fa ‘Territoris en trànsit’, un projecte que provoca converses intergeneracionals plenes de vida, de passat i de futur.

“El meu pare va morir a 114 anys. No va fumar ni beure alcohol mai”, diu Abdul Salam, un home gran, veí de la Soledat. Parla entusiasmat de la seva història, de la importància dels bons hàbits i de viure des del respecte a casa i al barri. A la taula de la biblioteca d’un institut de Palma l’escolten un grup de joves que el miren amb els ulls molt oberts. “Flipa!, son pare em treu 100 anys”, comenta un d’ells. En una altra de les taules, el tema que ha sortit és com l’especulació urbanística transforma les ciutats i expulsa els veïns de tota la vida. “Ningú del Molinar es pot permetre comprar una casa al seu barri”, es queixa Marina Ruiz, una jove de 15 anys que viu en aquella zona. “Ni treballant, amb els sous que hi ha ara i els preus que tenen els habitatges”, continua la frase Soledad Gómez. “Al final només hi haurà alemanys i anglesos”, sentencia una altra jove.

‘Territoris de trànsit’ és un projecte de Sa Galania, col·lectiu creat per Mar Barceló i Rosa Garcia. Elles van guiant el camí que s’ha de recórrer de manera col·lectiva. Ho fan suavitzant la seva intervenció, marcant els tempos, també deixant clares les indicacions; per exemple, al mig de cada taula hi ha preguntes per iniciar la conversa. Una d’elles és: Quina relació tens amb el teu barri? El debat el comença Caterina Ramis, dona gran que forma part de l’associació del grup d’amics de la Soledat Fora Porta. Ella fa la seva reflexió. “Hi ha dos motius pels quals una barriada és poc habitable. Un és que les infraestructures estan deixades i l’altre és que les persones no ens feim. I si no hi ha unió, hi ha fricció, i així ve el mal ambient”, diu. Un jove li respon que ell es du bé amb tothom, però sí que veu que a determinades zones del seu barri hi ha gent conflictiva. La resta li dona la raó.

Els participants d’aquest creatiu intercanvi intergeneracional, finançat per l’Obra Social la Caixa, són gent gran resident a la Soledat i joves de l’IES Antoni Maura. “Durant diverses setmanes hem anat construint un espai de confiança on de manera transversal han anat aflorant inquietuds, desitjos i problemàtiques pròpies de la ciutat i la convivència”, explica Mar Barceló. Els alumnes d’aquest institut provenen de diferents barris de Palma, com Son Fortesa, el Molinar, Son Gotleu, Foners i Nou Llevant. “Tots comparteixen un sentiment: l’estima al seu barri. Això ens ha ajudat a ressignificar una mirada homogènia i parcial sobre la joventut. De la mateixa manera, el respecte mutu, la cura i el bon humor han servit per reconèixer en la gent gran un referent de lluita, resistència i saviesa”, comenta Rosa Garcia.

Cuinar la vida comunitària

Sa Galania vol visibilitzar des de llocs poc habituals coses petites, íntimes i senzilles que queden als marges. “L’art contemporani està monopolitzat per espais legitimats. A tots els tallers que feim, la gent ens diu: ‘És que jo no sé’ o ‘Això és perquè ho facin els artistes”, diu Mar Barceló. En aquest sentit, Rosa Garcia remarca que es tracta d’una construcció social generalitzada. “Es pensa que és cultura el que hi ha als museus i és accessible només a una part de la població. Es veu com un ens independent, que no es relaciona amb temes socials, mediambientals o sanitaris, malgrat que la cultura es barreja amb tot”.

El tema de la creació col·lectiva i la participació travessa els treballs de Sa Galania. “L’art és una eina de coneixement, de visibilització, de problemàtiques que ens envolten, però la idea ha de sortir i s’ha de gestar dins el grup mateix”, comenta Barceló. El resultat final no és l’objectiu principal, ja que consideren tan important o més la preparació i, sobretot, el procés.

La delicadesa i la profunditat amb la qual intervenen és també present en projectes com ‘Placeres i plaers’, en què reivindiquen les dones treballadores dels mercats. Aquest treball es presentà al setembre a les jornades sobre educació i mediació DEAC d’Es Baluard.

Recentment han estat guardonades amb una menció d’honor per un projecte educatiu a les beques Pilar Juncosa i Sothebys de la Fundació Pilar i Joan Miró i al novembre gaudiran amb altres artistes d’una beca de residència al Centre Casa Planas.

stats