Els Ciutat de Palma reten homenatge al Terreno, un barri que "ha de tenir present per tenir futur"

Les nou categories han tingut una dotació total de 100.000 euros

El barri del Terreno ha estat el protagonista dels premis Ciutat de Palma 2019 aquest vespre al teatre Principal. L'espectacle –escrit, dirigit i produït per Joan Fullana, Sònia Domènech, Joan Tomàs Martínez i Mar Fiol– ha fet una retrospectiva en clau documental dels anys d'auge i ebullició cultural i artística del barri palmesà els anys del boom turístic.

L'actriu i cantant Rosa Serra ha presentat la gala i ha interpretat diversos temes al llarg del capvespre, el qual ha tancat amb una versió de La Balanguera que ha fet aixecar tot el públic. Les seves intervencions han tingut un punt irònic i referències a la ciutat de Palma. En referència al Terreno, ha reivindicat que un barri, "per tenir futur, ha de tenir present".

Tota la música en directe de l'acte ha estat interpretada pel conjunt format per Gori Matas, Teo Salvà, Marco Lohikari, Daniel Roth i Pere Santó. L'àrea de Cultura de l'Ajuntament de Palma ha destacat la posada en escena dels premis, de la qual s'han encarregat professionals de les arts escèniques i que s'ha caracteritzat pel seu minimalisme i senzillesa.

La crítica social ha estat present durant l'entrega dels guardons de la mà tant dels premiats com de les autoritats polítiques. "Hem de treballar perquè tothom pugui viure a Palma amb dignitat, hem despertat l'interès per la cultura per mitjà d'una oferta accessible, rigorosa i distribuïda per tota la ciutat", ha assenyalat el tinent de batle de Cultura i Benestar, Antoni Noguera. El regidor ha aprofitat per anunciar que l'edició del 2020 tindrà una nova categoria, la de periodisme.

L'art té un paper tremendament valuós de reflexió sobre la nostra societat", ha assegurat el batle, José Hila, qui considera que "la cultura sempre ha tingut l'encert de reivindicar un món millor i de denunciar tot allò que, com a societat, hem de millorar". Hila ha destacat, a més, el paper de l'art com a millor antídot davant els "totalitarismes".

Els premis han tingut una dotació de 100.000 euros que s'han repartit en nou categories. Joan Pons Bover ha estat el guanyador del guardó Llorenç Villalonga de novel·la, dotat amb 26.000 euros, per  Tània i els vius. El jurat ha valorat el "bon ritme narratiu" de l'obra, fresca i àgil. La novel·la conta la història de Tània, que després de morir en un accident estrany explica a la seva parella, Miquel, el que li va passar.

El premi Joan Alcover de poesia, valorat en 12.000 euros, ha estat per a Raquel Casas Agustí, per Estimar Nick Kamen, poemari elogiat pel jurat per les seves "imatges poètiques, les referències culturals i el seu to irònic". La sinopsi de l'obra, centrada en l'adolescència, destaca la manca de poemes que tractin aquesta etapa de la vida. Amb aquesta presentació, els seus versos es presenten amb gran intensitat, igual que la fase vital en què s'inspiren.

En la categoria d'arts visuals, Raquel Friera ha estat la guanyadora del premi Antoni Gelabert, amb 12.000 euros, per  One Year Women's Performance. Entre els motius per escollir el seu treball com el millor en arts visuals, s'ha destacat la "visibilització del treball de les dones en les cures i la criança i l'excel·lència en el nivell de producció, especialment el treball sonor amb què es dona veu al testimoni de les participants". Aquesta performança reflexiona sobre el treball no remunerat que fan les dones i té com a objectiu visualitzar i reconèixer totes aquestes tasques imprescindibles per al manteniment de les nostres vides.

El premi d'audiovisuals ha estat per Miguel Eek per La ciutat dels morts, premiat amb 10.000 euros. El documental d'Eek ha estat guardonat pel "risc assumit en la seva creació i planificació" i pel "rigor amb què s'exposa una temàtica poc tractada". La ciutat dels morts indaga en la nostra manera de relacionar-nos, precisament amb aquesta fase de la vida i ho fa a través de diversos testimonis, com el de Biel, José, David o Sergio, homes que, per la seva professió, han de tractar tant amb els morts com amb les seves famílies. Per fer el film, Miguel Eek i el seu equip varen conviure amb enterradors, jardiners, agents funeraris o dones de la neteja del cementeri i el tanatori de Palma.

En la categoria de còmic, també dotada amb 10.000 euros, el premi se l'ha enduit Pau Rodríguez Jiménez Brazo, per la seva obra  Curtiss Hill. Aquesta obra destaca, segons el jurat, per la seva "consolidació del llenguatge narratiu" i la seva "història, on es detecten les febleses i virtuts humanes de manera temporal". El còmic conta la història de Curtis Hill, un milionari, filantrop i gentleman driver a les carreres de cotxes, on és famós per les seves victòries.

Amb una dotació inferior, de 6.000 euros, els premis d'arts escèniques, investigació i música, s'han lliurat –respectivament– a Andrea Cecilia Cruz Marchant, per  Las hermanas verán; Salvatge Cor, per l'àlbum  Bruixes, i a Tomeu Canyelles i Francesc Vicenç, per La ciutat sonora. L'obra de Cruz ha estat premiada per "l'atmosfera màgica que crea mitjançant la il·luminació, el treball amb els objectes i les diferents tècniques escèniques". Per la seva banda, el disc  Bruixes s'ha enduit el premi a millor enregistrament musical "pel seu interès pel patrimoni musical i cultural del territori", ha assenyalat el jurat. I La ciutat sonora. Espais per a la memòria musical de Palma ha destacat per la seva "originalitat, metodologia, singularitat i grau d'aportació específica a la ciutadania palmesana".

Finalment, el premi d'arquitectura Guillem Sagrera l'han rebut Juan Miguel Tizón i José Ripoll, per l'entitat Arquia Banca de Palma, amb una dotació de 12.000 euros. Aquest local, ubicat a la cantonada d'un edifici residencial, mostra com la relació amb l'espai públic és determinant per pensar en la nova oficina com una extensió de l'àmbit de la plaça.

EDICIÓ PAPER 05/12/2020

Consultar aquesta edició en PDF