7 minuts per fer realitat un projecte cultural

Més de 400 artistes, gestors i inversors del món de la cultura han participat a l’edició Think Up Culture!

7 minuts per fer realitat un projecte cultural
Yolanda Tarramera
30/01/2016
3 min

PalmaBiel i Marta dirigeixen des de fa més de 20 anys les companyies d’arts escèniques Res de Res i En Blanc. Tots dos són de Sineu i els seus espectacles giren entorn a la dansa, el teatre i el circ. Els hi mancava, però, un espai on poder assajar i l’any 2008 el van trobar.

Es tractava de l’antic cinema de Sineu, un espai que desprès d’haver esta discoteca i magatzem, havia quedat en desús. Tot i l’esforç econòmic que suposava, el van comprar per 42 milions de les antigues pessetes (més de 250.000€). El van rehabilitar gràcies, en part a un ajut europeu i l’inauguren el proper 25 de febrer. Però la idea de Biel i Marta va molt més enllà: volen crear un Centre d’Investigació d’Arts Escèniques (CINE) que serveixi per crear residències tant a companyies d'aquí com de fora, projectar cursos, tallers, organitzar conferències i cedir l’espai per a qualsevol activitat relacionada amb les arts escèniques.

En definitiva, un centre ‘amb retorn que generi intercanvi, aliances i ens permeti anar molt més enllà’, explica Biel Jordà. A més, diu Marta, ‘volem acostar la gent al teatre, trobar nous públics i convidar-los a descobrir com és un procés de creació des de dins’.

Calculen que el cost anual del centre estaria al voltant dels 120.000€, quantitat a la qual caldria afegir uns 100.000€ per poder reformar la part superior de l’edifici i convertir-la en apartaments per als residents, acondicionar tècnicament l’espai i rematar la instal·lació elèctrica.

La idea, l’edifici, les necessitats i els objectius els tenien clars. Mancava, però, trobar línies de finançament i inversors culturals que s’interessessin per aquest projecte. Però com fer-ho atractiu? Com s’ha de presentar un projecte perquè te’l comprin? Com ampliar la xarxa de contactes amb altres companyies?

Think Up Culture 2016!

La resposta va arribar al gener, quan van ser seleccionats com un dels 13 projectes per ser ‘mentoritzats’ dins el Think Up Culture 2016!, la Trobada sobre mecenatge i finançament d’Indústries Culturals i Creatives (ICC), que s’ha dut a terme aquest dijous i divendres a la Cambra de Comerç de Palma i que ha organitzat per segon any consecutiu el Clúster Audiovisual de les Illes Balears (CLAB), amb el finançament del Ministeri d’Educació, Cultura i Esports i l’Institut d’Estudis Baleàrics (IEB).

Decidim acompanyar a Biel i Estela Morón, cap de Comunicació de CINE, a les jornades i descobrir fins a quin punt poden ser positives i efectives per el seu projecte.

Entrevistes de 20 minuts

Les jornades arrenquen amb diverses masterclass i conferències sobre experiències al voltant del turisme, la cultura, el mecenatge i la financiació. Però és l’horabaixa quan l’agenda dels nostres protagonistes més es complica.

‘Tenim cinc reunions programades amb professionals i agents culturals i també el taller d’Europa Creativa, al qual ens interessa anar, perqué té una línia de finançament a què volem aspirar’, puntualitza Estela.

Les reunions no han de passar dels 20 minuts, de manera que s’ha de fer via. Xerram amb una companyia mallorquina de dansa que vol disposar del centre per fer un festival de dansa. Minuts més tard, ens reunim amb un ponent per convidar-lo a fer una residència sobre el seu projecte de dansa contemporània. Una artista anglesa ens ofereix el seu espectacle audiovisual i uns agents de Madrid ens demanen suport per organitzar teatre alternatiu en espais abandonats. El balanç: “tres entrevistes profitoses”, conclou Estela.

Divendres arriba el plat fort. És el moment de presentar el projecte davant els inversors. Un nerviós Biel Jordà repassa amb veu alta el discurs. Només tindrà 7 minuts per convèncer que CINE és un projecte que pretén aportar coneixaments artístics i pel qual ‘s’ha d’apostar’. A l’Auditori, l’esperen els inversors.

Gairebé 10 minuts més tard, acaba el discurs enmig de forts aplaudiments. Satisfets, Biel Jordà i Estela Morón donen per finalitzada la seva presència a les jornades. Ara, diuen, “cal esperar que arribin correus electrònics o soni el telèfon”. Tant de bo que aviat poguem anunciar en aquest diari que el projecte finalment es farà realitat i que Sineu acollirà un dels centres d’investigació d’arts escèniques més importants d’Europa.

stats