Art
Cultura 14/07/2021

Maurizio Cattelan presenta a Milà l'obra en record de l'11-S que Nova York no va voler

El Museu Guggenheim novaiorquès va rebutjar el projecte perquè era "massa emocional"

Júlia Claramunt
2 min
Monument 9/11

BarcelonaUna imponent torre de resina negra travessada per la forma d'un avió. Vint anys després de viure en primera persona els atemptats de l'11-S a Nova York, l'artista italià Maurizio Cattelan presenta Blind, la seva resposta al tràgic dia en què van caure les Torres Bessones. L'obra és el colofó de Breath ghost blind, una exposició individual que s'inaugura aquest dijous a la fundació d'art contemporani Pirelli Hangar Bicocca de Milà, segons explica The Art Newspaper. Cattelan és conegut sobretot per la seva actitud provocativa i l'humor absurd d'obres com Comedian (2019), un plàtan enganxat a la paret amb un tros de cinta adhesiva i venut per 120.000 dòlars a Art Basel (Miami Beach), i America (2016), una tassa de vàter d'or sòlid de 18 quirats en perfecte funcionament i que va ser robada el 2019. Breath ghost blind deixa enrere la comicitat i mostra la preocupació de l'artista per "qüestions existencials que ens afecten a tots, el cicle de la vida des del naixement fins a la mort", d'acord amb Roberta Tenconi, comissària de l'exposició juntament amb el director artístic d'Hangar Bicocca, Vicente Todolí.

Cattelan, resident a Nova York, va viure els atemptats de l'11 de setembre de 2001 en primera persona. "L'11-S era a Nova York, a punt d'agafar un avió. Vaig haver de tornar a casa caminant des de l'aeroport de La Guardia i vaig trigar hores. Les coses que vaig veure em van quedar gravades", recorda Cattelan en una entrevista amb els comissaris al catàleg de l'exposició. "Aquelles escenes eren terribles, apocalíptiques, i encara conservo el record d'aquell tràgic esdeveniment que va revelar tota la fragilitat de la condició humana", afegeix.

L'any 2017, Cattelan va proposar a Nancy Spector, l'aleshores conservadora en cap del Guggenheim de Nova York, la possibilitat de crear una obra monumental per commemorar l'11-S. Spector, però, s'hi va mostrar reticent perquè la idea de manifestar visualment el trauma de l'11-S li semblava "massa emotiva, fins i tot tòxica, sobretot a la ciutat de Nova York, només setze anys després dels atemptats". Cattelan, acostumat a la controvèrsia, comprenia els riscos que implicava fer una obra així, "i sabia que l'havia de realitzar algun dia en les circumstàncies adequades". A l'entrevista del catàleg amb Todolí i Tenconi, l'artista descriu Blind com "una obra sobre el dolor i la seva dimensió social, que mostra la fragilitat d'una societat en la qual la soledat i l'egoisme no paren d'augmentar". També vincula el seu significat amb la pandèmia de covid-19, que "ha tornat a fer visible la mort en les nostres vides".

stats