Els joves també construeixen el Museu Marítim de Mallorca

Estudiants de Batxillerat, cicles formatius, l'EDIB i la Cooperativa Jovent participen en el disseny de l'espai didàctic de Ses Voltes

"Jo crec que no anam als museus perquè ho associam a l'escola. És tot molt formal. No ens interessa", diu Andrea, estudiant de l'IES Joan Alcover de Palma. Ella és una de les joves que participen en el disseny de l'espai educatiu del Museu Marítim de Mallorca, que es fa en col·laboració amb el col·lectiu de mediació Sa Galania.

Es tracta d'un projecte col·laboratiu de què formen part alumnes de l'IES Joan Alcover, la Cooperativa Jovent, els CFGS d'Animació Sociocultural i Integració social de l'IES Ramon Llull i els alumnes de disseny d'interiors de l'EDIB de Palma. Incloent-hi les seves mirades, opinions i necessitats, el Museu cerca transformar la visió que tenen d'aquests centres, que sovint consideren formals i poc interessants, tal com ho descriu Andrea.

Aquest diumenge, coincidint amb el darrer dia del Museum Week i vigília del Dia internacional dels museus, han publicat un vídeo en què ensenyen una mostra de la feina feta. Precisament el lema d'enguany és 'Museus per la igualtat: diversitat i inclusió', i és el que cerca el Marítim: que tothom se senti seu aquest equipament.

Museus inclusius i accessibles, un repte per apropar-se a la societat

"Hem dialogat amb els joves de Ciutat sobre la seva relació amb els museus, els seus interessos i quines aportacions farien perquè la nova seu del Museu Marítim sigui un espai atractiu, acollidor i inclusiu per a tots els habitants de la nostra illa", ha explicat el director del museu, Albert Forés. En aquest procés s'ha fet servir una metodologia participativa i sumativa en la qual cada un dels grups participants ha desenvolupat una part del procés de construcció.

Així, els grups del Joan Alcover i la Cooperativa Jovent, dins un espai de pensament i debat, han reflexionat sobre el paper dels museus en la nostra societat, han compartit els seus interessos i detectat possibles necessitats de la població pel que fa als museus. En l'etapa següent, els estudiants d'Integració Social i Animació Sociocultural de l'IES Ramon Llull han traçat possibles línies d'intervenció i acció educativa aprofundint sobre la dimensió social dels museus.

Finalment, amb aquest full de ruta, els estudiants de disseny d'interiors de l'EDIB han dissenyat  l'indret tenint en compte la dimensió física per aconseguir un espai cultural inclusiu. La feina va començar abans de l'estat d'alarma i s'ha fet de manera telemàtica durant el confinament.

EDICIÓ PAPER 11/07/2020

Consultar aquesta edició en PDF