Dansa
Cultura 02/03/2022

La guerra frustra el viatge a Barcelona de l'estrella del ballet Kimin Kim

El Ballet de Catalunya l'havia convidat a participar en 'El Quixot' que presenta al Teatre Apolo

3 min
L'estrella del ballet Kimin Kim en una imatge d'arxiu

BarcelonaUn dels danys col·laterals de la invasió russa d’Ucraïna és la impossibilitat de viatjar dels artistes que viuen a Rússia: el sud-coreà Kimin Kim, ballarí principal del Ballet del Mariïnski, no ha pogut viatjar a Barcelona per posar la cirereta a les funcions d’El Quixot que el Ballet de Catalunya fa al Teatre Apolo fins diumenge. “Fins a l’últim moment hi havia les possibilitats de Turquia, Abu Dabi i algunes altres, però cada vegada que preníem una decisió, els vols ja no estaven disponibles, i el vol de Sant Petersburg fins a Barcelona es convertia en un vol de 29 hores”, afirma el director artístic del Ballet de Catalunya, Elías García, que coneix Kimin Kim des de fa sis anys i l’ha convidat a participar en les gales IBStage que ell mateix i Leo Sorribes han organitzat al Liceu.

“Tenim una relació molt estreta. El Kimin estava molt colpit, perquè coneix la situació del Ballet de Catalunya, que és sobretot privat i sense ajuts, i ell volia donar-nos empenta i visibilitat amb la seva presència, perquè és una de les primeres figures a escala mundial”, explica García. "Tenia moltes ganes de venir a Barcelona, però malauradament no he pogut venir perquè han cancel·lat tot els vols. Ho sento molt, espero que ens puguem trobar en el futur", diu el ballarí en un vídeo que ha fet públic arran de la cancel·lació.

Si Kimin Kim, que havia de fer el paper de Basilio en la parella principal de l’espectacle, hagués volat des de Sant Petersburg hauria arribat a Barcelona sense temps per assajar amb Rebecca Storani, que fa de Kitri. Van haver d’anul·lar la seva presència “amb molt dolor” i ara ja estan buscant noves dates per compartir l’escenari amb ell durant la gira. “Estem en una situació terrible en què hem de ballar quan el meu partenaire no pot venir perquè hi ha una guerra, estic trencada per dins –lamenta Rebecca Storani–. El Kimin gairebé plorava al vídeo que em va enviar per dir-me que no podia venir”. Malgrat tot, ella i també una altra gran estrella de l’espectacle, Cristo Vivancos, que fa el paper del torero Espada, creuen que l’espectacle ha de continuar. “És una pena que el Kimin no pugui venir perquè és un gran ballarí i feia temps que ho estaven preparant”, diu Vivancos, que a El Quixot surt del seu registre habitual com a bailaor i recupera temporalment la seva formació clàssica.

Un espectacle fet a mida de la companyia

La coreografia d’El Quixot és del gran mestre del ballet Màrius Petipà i la música és de Ludwig Minkus. L’adaptació que n’ha fet el Ballet de Catalunya està feta a mida dels 24 intèrprets que la companyia té ara, mentre que l’original en té uns 200, i Elías García i la codirectora artística de l’espectacle, Larissa Lezhnina, han posat l’accent en arribar al gran públic més enllà dels aficionats al ballet. “Vam decidir fer una obra de repertori però adaptant-la a les nostres possibilitats”, explica García. Per això, van treure la part actoral i es van concentrar en les parts més rellevants l’obra, concretament en l’episodi de Les noces de Camacho de la segona part de la novel·la de Cervantes. També han afegit danses folklòriques espanyoles per reivindicar-ne la riquesa. “Crec que és important valorar el que és el nostre territori, i per això hi ha un tablao flamenc i moltes danses populars del mestre del ball clàssic espanyol Javier Bagá; fem diverses pinzellades a la nostra cultura”, explica García. Uns altres recursos per fer l’obra més accessible són les projeccions i un narrador. El Quixot és la tercera producció del Ballet de Catalunya i es va estrenar al Centre Cultural Terrassa el novembre del 2018. Després de Barcelona es podrà veure a Reus, Cervera i Madrid.

stats