Música
Cultura 05/05/2023

Un estiu de lírica íntima al Festival de Peralada

Núria Rial, Serena Sáenz i Diana Damrau cantaran a la cita empordanesa

2 min
Presentació del Festival de Peralada a l'Ideal Centre d'Arts Digitals.

BarcelonaLa construcció d’un auditori permanent a l’aire lliure és el gran projecte del Festival de Peralada. El propòsit és tenir-lo enllestit l’any que ve. A partir de llavors, l’espai, que també inclourà una sala d’assaig polivalent, podrà acollir programació més enllà de l’estiu. “El nou auditori suposarà un salt endavant en el confort i la qualitat de l’experiència artística”, recorda el director del festival, Oriol Aguilà, en una roda de premsa celebrada a l’Ideal Centre d’Arts Digitals de Barcelona. Mentre no arriba aquest salt, Peralada no s’atura, i del 28 de juliol al 5 d’agost programa una 37a edició més concentrada i amb l’església del Carme com a epicentre. Serà un festival més íntim, però, com sempre, amb la veu com a protagonista: la de cantants com Diana Damrau, Núria Rial, Jonathan Tetelman i Serena Sáenz, entre d’altres. “Hi haurà la fidelitat amb artistes que ja han passat per Peralada, i la descoberta de nous talents”, diu Aguilà.

Obriran amb “una nit 100% Verdi”: el recital del tenor britànic Freddie de Tommaso, guanyador del Concurs Tenor Viñas del 2018. De Tommaso, que la temporada que ve debutarà al Liceu amb Un ballo in maschera, cantarà a Peralada àries verdianes acompanyat al piano per la també directora Audrey Saint-Gil. L’endemà, el 29 de juliol, la soprano alemanya Diana Damrau i el baix francès Nicolas Testé compartiran un recital dedicat a àries i cançons de Donizetti, Gounod, Chopin i Strauss, entre d’altres.

Homenatge a Victòria dels Àngels

Un dels grans moments lírics arribarà el 2 d’agost amb l’homenatge a Victòria dels Àngels (1923-2005) que li farà la soprano manresana Núria Rial amb el pianista Rubén Fernández Aguirre. El repertori lliga Mompou, Fauré, Ravel, Granados, Toldrà i Montsalvatge. Una altra soprano catalana, la barcelonina Serena Sáenz, protagonitzarà un recital belcantisa amb el tenor basc Xabier Anduaga el 5 d’agost i el pianista polonès Maciej Pikulski. Abans, el 3 d’agost, serà el torn del tenor nord-americà Jonathan Tetelman, que va ser Cavaradossi a la Tosca del Liceu del 2019. 

La programació d’aquesta 37a edició també inclou una actuació de Jordi Savall al capdavant de Le Concert des Nations, amb un programa dedicat als mestres de les corts de Lluís XIII, Lluís XIV i Lluís XV: Dumandoir, Sainte-Colombe, Marais, Couperin, Rebel i Leclair. Serà el 31 de juliol, un dia després del diàleg entre la música de Monteverdi i Piazzola que proposarà el director Lepoldo García Alarcón amb la soprano Mariana Flores i el tenor Diego Valentín Flores.

L’altre espai del festival, el mirador del Castell, acollirà dues propostes: un solo sense acompanyament musical del coreògraf flamenc Israel Galván (1 d’agost) i l’òpera còmica en un acte de Gian Carlo Menotti The telephone or l’amour à trois (4 d’agost), una producció del Festival Musika de Bilbao amb direcció escènica de María Goiricelaya i musical d’Iván Martín. Segons Aguilà, “la programació d’aquest estiu és un preludi dels grans moments que viurà el festival” en les edicions següents.

Un 'obsequi' a l'Ideal

La presentació del Festival de Peralada s'ha fet a l'Ideal Centre d'Arts Digitals, que aquest cap de setmana programa 'L'obsequi', un espectacle amb "tast immersiu" per celebrar el centenari de l'adquisició del Castell de Peralada per part de la família Mateu. Comença amb l'estrena de Roots, una obra de Marc Timón encarregada pel festival. "Hi ha dues sopranos, un quartet de corda, piano, teclat... Podrem sentir-hi minimalisme, neoclassicisme, i força música contemporània. És una barreja per parlar d’aquest univers que comença amb el caos i acaba amb l’eternitat", explica Timón. L'obsequi també inclou Camelia, una coreografia d'Iratxe Ansa i Igor Bacovitx dedicada a la memòria de Carme Mateu, la fundadora del Festival de Peralada.

stats