Jornades
Cultura 21/01/2016

Palma acollirà la segona trobada sobre mecenatge i finançament cultural

Estarà oberta a tots els emprenedors que vulguin saber com fer realitat un projecte cultural

Y.tarramera
4 min
A la imatges, Carlos Bibiloni, de la Cambra de Comerç; Cristina Gómez, del CLAB, i Josep Ramon Cerdà, de l'IEB

PalmaDurant dos dies Palma es convertirà en punt de trobada dels millors experts en temes de finançament cultural. Com crear un model de negoci o com aconseguir convertir una idea innovadora en un projecte sostenible seran alguns dels temes que es tractaran en el Think Up Culture! 2016, la trobada sobre mecenatge i finançament d'Indústries Culturals i Creatives (ICC) que organitza el Clúster Audiovisual de les Illes Balears (CLAB) i que se celebrarà per segon any consecutiu els propers 28 i 29 de gener a la Cambra de Comerç de Mallorca, entitat col·laboradora d'aquesta iniciativa.

Seran dues jornades de tallers, conferències, ponències i seminaris que tindran com a objectiu 'posar de manifest el potencial de les ICC com a eixos vertebradors del territori i l'efecte positiu que tenen en la societat i en l'economia', segons ha assenyalat la directora de Think Up Culture!, Cristina Gómez. En aquest sentit, Josep Ramón Cerdà, director de l'Institut d'Estudis Baleàrics (IEB) ha afegit que "és important incidir en projectes que ajudin que el sector cultural i creatiu estigui cada vegada més sustentat en un teixit empresarial ferm".

Es tracta d'una aposta del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport i de l'Institut d'Estudis Baleàrics (IEB) per establir i consolidar el mercat de les ICC. La presidenta del Govern Balear, Francina Armengol; el subdirector general de Promoció d'Indústries Culturals i Mecenatge del govern central, Rafael Carazo, i el president del CLAB, Germán Traver, seran els encarregats d'inaugurar aquestes jornades en les quals hi participaran també Balears.t –Clúster d'Innovació Tecnològica en Turisme de les Illes Balears– i l'Associació de Gestors Culturals de les Illes Balears (AGCIB).

"Convertir una idea creativa en un projecte empresarial solvent és el més difícil d'aconseguir", explica la cap de comunicació d'aquestes jornades, Núria Ábad. I és per aquest motiu que es fan necessàries unes jornades d'aquest tipus. Tot i que és difícil de quantificar l'èxit de l'edició passada, ja que la manca de finançament impedeix fer visibles molts projectes, els organitzadors insisteixen que aconseguir una base empresarial és tant o més important que la idea en si mateixa.

Obertes a tothom

Les jornades, que estaran obertes a tothom i seran gratuïtes, s'iniciaran dijous a les 10.30 amb una 'master class' sobre "L'economia de l'experiència: turisme i cultura", impartida per Albert Boswijk, fundador i director de l'European Center for Experience and Transformation Economy. A continuació, cap a les 11.30 tindrà lloc una taula rodona sobre "Experiències reeixides al voltant del turisme i la cultura", moderada per Miquel Martorell, president de l'AGCIB. Hi participaran Carme Castells, responsable de Walking on words, set rutes literàries guiades per Mallorca; Marga Castells, fundadora de Souvenir Edicions, projecte editorial que neix amb la finalitat d'apropar el patrimoni de Mallorca a les famílies; i Fernando Saénz de Ugarte, de Danzatz Konpainia, companyia de dansa basca que du a terme produccions per a espais no convencionals.

A les 12.15 se celebrarà la segona taula rodona del dia, en aquest cas sobre "El finançament i el mecenatge de les ICC", que moderarà Josep Cerdà, director de l'IEB. Aquesta taula comptarà amb la presència de Jordi Sellas i Ferrés, director general de Creació i Empreses Culturals de la Generalitat de Catalunya; Marta Esquerre, presidenta de eNem, plataforma de tecnologies multimèdia i continguts digitals; Esteban Algaba, de Cultural Industries Summit (CIS), primer programa de formació i acceleració de les indústries culturals i creatives a València; Luis Ángel Fernández de la Vega, fundador de InnoBAN, una xarxa de 'bussiness angels'; i Carlos Guerrero, creador, de 'Kenai Creative Fund', primera plataforma d'inversió en indústries creatives d'Espanya.

De 15.00 a 17.00 de la tarda, tindrà lloc el Brokerage Event, trobades bilaterals entre emprenedors i inversors promogudes per l'Enterprise Europe Network (EEN) i la Cambra de Comerç. Per participar-hi, els interessats s'hauran d'inscriure prèviament a la pàgina de Think Up Culture!: jornadasmecenazgomallorca2016.clab.cat.

Tot seguit, es farà el taller "Europa Creativa: l'abast dels seus programes de finançament de les ICC's", a càrrec de Peter Andermatt, responsable de la gestió de la Fundación MEDIA Desk España; i Augusto Paramio, coordinador del Programa Cultura d'Europa Creativa. La jornada acabarà amb una sèrie de reunions personalitzades entre gestors de projectes i representants d'Europa Creativa, que es duran a terme entre les 18.00 a 19.30 hores.

La jornada de divendres s'iniciarà, a les 10.00h amb una 'master class' sobre els 'creative hubs' com a motors econòmics de les ICC. A continuació, a les 11.30 hores, començarà la taula rodona "Creative Hubs com a catalitzadors del finançament de projectes i empreses culturals i creatives", moderada per Catalina Gayà, professora associada del Departament de Periodisme i Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona. A aquesta taula hi participarà Jordi Fàbregas, director del Centre de Cultura Convent de Sant Agustí (Barcelona), equipament cultural de proximitat que té per especialitat la creació audiovisual; Carol Durán, coordinadora de les jornades professionals Cultsurfing; Paul Davies, director artístic de la companyia teatral Volcano Teather (al Regne Unit) i Jon Barrenechea, director de desenvolupament de la xarxa Picturehouse Cinemas (al Regne Unit).

A les 13.00 hores continuarà la presentació de projectes a inversors, a càrrec de Susana Munar, de la Cambra de Comerç de Mallorca. A les 14.30 Esperança Camps, consellera de Participació, Transparència i Cultura, i Cristina Gómez, directora del Think Up Culture! clausuraran aquesta segona edició.

A més, Think Up Culture! també ha organitzat un concurs per identificar projectes innovadors i presentar-los a inversors i a mecenes actius durant les jornades. Dels prop de 20 que s'hi van presentar, se n'han seleccionat 13, als quals se'ls va assignar un mentor des del mes passat. Així mateix, María Perulero, de la plataforma de micromecenatge Degoteig impartirà un taller els propers 25 i 26 de gener als promotors d'aquests projectes en el qual es tractaran aspectes clau del finançament col·lectiu en línia, com poden ser els criteris d'avaluació o com fer atractius els projectes.

stats