Inma Herrera i Shirin Salehi, guanyadores del Premi Biennal Pilar Juncosa & Sotheby’s de Creació Artística

El guardó està dotat amb 20.000 €: 6.000 € com a reconeixement per a l’artista i la resta per a la producció i l’exhibició del projecte premiat

Inma Herrera (Madrid, 1986) i Shirin Salehi (Teheran, 1982) són les artistes guanyadores del 26è Premi Biennal Pilar Juncosa & Sotheby’s de Creació Artística 2019 pel seu projecte 'Un punto fijo para orientarse. Historia de un lugar velado'. El guardó està dotat amb 20.000 €: 6.000 € com a reconeixement per a l’artista i la resta per a la producció i l’exhibició del projecte premiat. En concret, es farà una instal·lació a l'Espai Cúbic de la Fundació Miró i s'editarà un llibre d'artista.

El projecte planteja una reflexió sobre la noció contemporània de l’espai sagrat, establint un diàleg amb l’estudi Son Boter (l'estudi de Miró) mitjançant l’anàlisi dels conceptes de matriu, matèria mater, empremta, repetició i ritual en l’art múltiple. En l'entrega de guardons, les artistes han explicat que, per fer-lo, investigaran, dins el gravat i la ceràmica, el coure, el paper i l'argila. "Perquè, per nosaltres, són els materials mare". A la instal·lació hi haurà escultures de coure i argila, una videoprojecció i el llibre d’artista. Inma Herrera i Shirin Salehi es varen conèixer a Palma el 2014 quan varen rebre una de les beques Pilar Juncosa i Sotheby’s, gràcies a la qual varen poder formar part d’un dels tallers d’estiu impartits per la Fundació Miró Mallorca. 

La menció d'honor del premi ha estat atorgada a Ángela Bonadies (Caracas, Veneçuela, 1970)
pel seu projecte 'De Miró a Rembrandt', que proposa realitzar una sèrie de peces que al seu torn són jocs o es refereixen al joc, a partir d’imatges de l’arxiu de l’artista i d’imatges noves creades i trobades al llarg dels mesos que treballaria gràcies al premi de la Fundació Miró Mallorca.

Beca Pilar Juncosa per a un projecte d’educació artística

El 2019 la beca, dotada amb 4.000 €, ha estat atorgada a Fabiana Vinagre (São Paulo, 1990) pel seu
projecte 'Poéticas de la materia: un salto entre la pintura y la poesía'. Es tracta, en paraules de l'autora, d'"un viatge de creació plàstica a través de la poesia i l'experimentació sensorial". "És un projecte que dialoga amb principis proposats per Miró, com la poesia com a inspiració per a la creació, la hibridació artística, etc.". És un taller que, assegura, "vol fer desenvolupar la creativitat que cadascú té a dins". 

Vinagre ha trobat la inspiració per aquest projecte en tallers que ha fet amb persones amb diversitat funcional. "Aquestes experiències que reuneixen percepcions diverses en un sol espai tenen una riquesa d'ampliar les possibilitats de comunicació i expressió, i així veure noves maneres de percebre, sentir i estar al món", ha explicat.

En l’apartat de la Beca Pilar Juncosa per a un projecte d’educació artística, s’han concedit mencions d’honor a Cristina Llorente per 'Paysage', a Alba Cacheda per 'Sobremesa', a Rosa García i Mar Barceló pel projecte 'El que ens tornen les ones' i, finalment, a Cristian Sotos per 'Yo trabajo como un hortelano'.

Beques de Formació per participar en els cursos dels Tallers d’Obra Gràfica de Joan Miró

En aquesta convocatòria els guardonats amb aquestes beques han estat els artistes Miguel Ezquerro (Pradejón, la Rioja, 1989) pel projecte 'Nubes' i Alba Urquía (Barcelona, 1997), "per l’interès de la seva trajectòria artística". Ezquerro pretén generar un extens arxiu d’imatges del cel i, al mateix temps, indagar sobre les diferents possibilitats en la representació. El projecte sorgeix de l’interès de l’artista per la natura, per la vida i per la terra, i la seva intenció és proposar un paisatge universal, que aculli, però també sobrepassi, allò que és humà i està urbanitzat i intervingut. 

Per la seva banda, Urquía està recentment graduada en Disseny Gràfic per la University of the Arts London (UAL) i està especialitzada en impressió manual. La seva obra destaca per ser multidisciplinària i presta una especial atenció als processos i els mitjans que fa servir. Sovint treballa al voltant d’altres disciplines artístiques o culturals com la literatura, el cinema o la música. 

Aquestes beques estan obertes a artistes interessats en les tècniques d’estampació i obra seriada per a participar als cursos que la Fundació Miró Mallorca organitza anualment als Tallers d’Obra Gràfica de Joan Miró. Cada beca està dotada amb la matrícula gratuïta en un dels cursos taller organitzats al llarg de l’any següent i amb 1.000 € (bruts) per a despeses de viatge, allotjament, etc. En aquest apartat, les mencions d’honor s’han atorgat a les artistes María José Planells Martínez i Rocío Gómez Mazuecos.

Beca a la Slade School of Fine Arts, University College, Londres

La beca ha estat atorgada a Marina Planas (Palma, 1983), videoartista, escriptora i gestora cultural al capdavant de la Casa Planas. Precisament, el que farà a Londres serà investigar una empresa que era pareguda a la que tenia la seva família: producció de postals durant les dècades dels anys 50, 60 i 70 per a la indústria del turisme, i va generar així la iconografia i les imatges de vacances de les Illes Balears. 

"La meva idea és fer una comparativa d'una empresa que ha estat productora de postals en aquells anys, i establir les similituds i les diferències entre aquestes postals", ha explicat Planas. Ha afegit defensant el valor de les postals: "Es diu que les postals tenen una vida curta, que està morta i jo crec que això no és així, perquè tots els enquadraments que tothom fa quan va de viatge són els que es feien a les postals", ha defensat, i ha afegit que són "petjades i indicadors culturals d'un territori". 

La beca està dotada amb 3.000 €, per cobrir les despeses de viatge, allotjament, etc. a Londres. La Slade facilita l’ús d’un estudi durant un mes i l’accés als tallers d’obra gràfica de la universitat i a altres activitats acadèmiques programades durant el seu any lectiu.

Beques de residència, formació i participació a la Casa de Velázquez de Madrid

En aquest apartat, els dos guardonats han estat els artistes Josep Tornero (Manises, València, 1973) i Thomas Bouquet (Lille, França, 1980) pels seus projectes 'Materializar el pasado' i 'Hommage to Hernandez', respectivament. Josep Tornero és doctor en Belles Arts per la Universitat de Múrcia (2016) i artista resident a la Reial Acadèmia d’Espanya a Roma durant 2015-16, on va desenvolupar el projecte 'Gods', 'Animals and Death'. 

Tornero desenvoluparà un treball d'aproximació a l'arxiu fotogràfic de la Casa Velázquez, compresa entre el 1928 i el 1936, any en què les tropes de Franco en destruïren la façana nord. Ho farà a través d'un treball pictòric que parteix d'imatges com la de la casa amb la façana destruïda. "L'objectiu principal és fer una investigació històrica de l'arxiu i l'experimentació amb tècniques i processos artístics relacionats amb la serigrafia d'una o diverses imatges", ha precisat l'autor. 

Thomas Bouquet és dibuixant i gravador. Viu i treballa a Lille. Es va especialitzar en la tècnica del gravat a l’Atelier de gravure de l'École Supérieure d'Art (ESA), Tourcoing, França. Actualment resideix com a becari a l’Acadèmia Francesa de Belles Arts de París (Fundació Dufraine). És un entusiasta admirador de l’artista José Hernández (1944-2013), dibuixant, gravador i pintor, sobretot pel seu ús de la imatge inquietant, poètica o de malson.

La seva fascinació per Hernández es materialitzarà mitjançant una il·lusió artística: després de l’Homenatge a Goya d’Odilon Redon el 1885, mitjançant una sèrie de litografies, a Bouquet li agradaria emprendre un homenatge similar a Hernández, un reconeixement agraït a l’artista figuratiu d’un dels seus hereus no figuratius més joves. Aquest específic 'Homenatge a Hernández' estaria format de manera similar per dibuixos en carbonet i llapis i gravats. El projecte durà Bouquet a revisar l’art visionari espanyol fins als seus orígens, Goya inclòs, a qui Baudelaire va anomenar el "mestre del fantàstic".

La Casa de Velázquez proporciona l’allotjament a la seva residència de Madrid, com també l’ús d’un dels seus estudis i la participació al seu programa d’activitats. En aquest apartat, s’han atorgat dues mencions d’honor als artistes Helí García (Granada, 1983) pel seu projecte 'Un tractor capaz de arar el mundo' i a Lola Fernández Corral (Madrid, 1983, resident a Esporles, Mallorca) per 'Aporía'.

Beca de Formació per als guanyadors de Certamen d’Art Gràfic per a Joves Creadors

Els guanyadors de l’edició del certamen han estat Raquel Hernández Izquierdo, de la Facultat de Belles Arts de la Universitat Complutense de Madrid, amb un linogravat titulat 'Líquido', i Omer Zaballa Larumbre, de La Taller de Bilbao, amb un gravat en fusta titulat 'Fuerte del Serantes'. La beca està dotada amb la matrícula gratuïta a un dels cursos de la Fundació Miró Mallorca i 1.000 € per a despeses. 

El director de la fundació,  Francisco Copado, ha defensat que és un dia molt especial, perquè la celebració d'aquests premis "és una de les voluntats de Miró", ja que es convoquen "gràcies a la generositat de l'artista". "També de la generositat de Pilar Juncosa, ja que va continuar amb la voluntat de Joan Miró", ha afegit. 

EDICIÓ PAPER 19/10/2019

Consultar aquesta edició en PDF