A QUINA ESCOLTA TORNAM?

Les revàlides posen l’ombra i el desconcert a l’Educació Secundària

La Selectivitat ha desaparegut i se substitueix per aquests exàmens a finals de Batxillerat. Si suspenen, els alumnes no només quedaran sense poder anar a la universitat

Quan acabi el curs escolar, Hailan Garau haurà aprovat els quatre anys d’ESO, però encara s’haurà d’enfrontar a unes últimes proves. La mateixa situació viurà Nahuel l’any que ve, quan finalitzi segon de Batxillerat. Això, si les revàlides continuen vigents. Ara per ara, una de les grans polèmiques de la LOMQE, que s’acaba d’implantar enguany.

Amb les revàlides hi ha desconcert. La Selectivitat ha desaparegut i se substitueix per aquests exàmens a finals de Batxillerat. Si suspenen, els alumnes no només quedaran sense poder anar a la universitat -només podran accedir a la Formació Professional de grau superior-, sinó que tampoc no obtindran el títol de Batxillerat. Si un alumne d’ESO suspèn les revàlides, tampoc no l’aconseguirà. De fet, només es podrà matricular a cicles de Formació Professional bàsica. El conseller d’Educació, Martí March, assegurà aquesta setmana que enguany “és un any de transició”, ja que les proves tindran un efecte “tranquil·litzant”: no tindran conseqüències acadèmiques. És a dir, aquest curs 2016-2017 no impediran que s’aconsegueixin els títols. Això sí, per entrar a la universitat sí que tindrà efectes.

“S’hauran de fer sí o sí”, afirmà March, però anuncià el desig que “siguin molt semblants” a les proves d’accés a la universitat que s’eliminen. Avui dia encara no se sap quin model d’examen hi haurà. El curs comença i els professors i alumnes de Batxillerat no saben a què s’hauran d’enfrontar. La Conselleria ha començat una ronda de reunions amb la Universitat de les Illes Balears per intentar establir unes proves similars a les conegudes fins ara. Tot i així, March no espera que fins a l’octubre hi hagi un model fixat. També lamenta que els rectors de les universitats i el Ministeri d’Educació hagin “marginat” les comunitats autònomes per arribar a un acord.

Pel que fa a ESO, l’elaboració de les proves també és un misteri. “Es plantegen diverses situacions”, defensa el conseller d’Educació, i detalla: “hi ha la possibilitat que aquest curs es converteixin en unes proves mostrals”.

Reunions contra la LOMQE

Més directe i crític contra el Ministeri d’Educació, Martí March assegurà que “el Govern es troba en funcions per a unes coses i, per a d‘altres, no”. Reiterà el posicionament de la Conselleria contra la LOMQE i anuncià que es començarà una ronda de reunions amb la comunitat educativa de les Illes per “definir entre tots” la posició real en aquesta matèria.

En el cas de Nahuel, la posició és concreta: creu que les proves “estan bé fins a cert punt”, ja que “t’has d’examinar del que ja has fet”, però també els plantarà cara amb incertesa: “Un dia dolent el pot tenir qualsevol, i pot ser que el que hagis estudiat durant anys no serveixi de res”.

Aquest curs passat la polèmica ja va estar servida amb les revàlides de 3r d’ESO i 6è de Primària. En aquest cas, però, es van substituir per unes avaluacions externes a partir de les proves dels mateixos centres. Ara, els dubtes s’hi mantenen.

EDICIÓ PAPER 01/08/2020

Consultar aquesta edició en PDF