Les grans competicions trien Mallorca

El naixement d’un bon grapat d'empreses que es volen fer un forat en el mercat de les curses esportives i marxes cicloturístiques apunten fort. La diversificació obre una via per al desenvolupament de nous productes esportius que atreuen estrangers a l'illa

La proliferació de competicions esportives i marxes cicloturístiques amb un gran nombre de participants ha fet que surtin noves empreses i organitzacions que s’encarreguen de la gestió i d’atreure els turistes per assistir a una d’aquestes experiències.

És el cas de David Thompson, gerent de Kumulus, una empresa que des del 2012 es dedica a l’organització i a la gestió d’esdeveniments esportius i d’oci a Mallorca. De fet, són els encarregats de les dues IronMan que es fan a Mallorca i també, per exemple, de la marató de Palma o del triatló de Portocolom i de la lliga d’aquatlons, entra d’altres. Segons Thompson, “les competicions esportives han crescut molt aquests darrers anys. Quan vàrem començar érem ben pocs i ara ja tenim set treballadors fent feina durant tot l’any”. La proliferació de participants estrangers en les diferents corregudes i el posicionament de Mallorca com a illa per a la pràctica de l’esport i la competició han fet que “puguem dir que, de mitjana, el 80% dels integrants són estrangers, que la marató de Palma mou molta gent de fora i que la mitja IronMan de maig, amb 3.400 atletes, és la més nombrosa de tot el món. IronMan és una franquícia privada que organitza triatlons arreu del món i la de Mallorca és la que té més bona acceptació”, confessa Thompson. La promoció a revistes especialitzades i en agències dedicades a l’esport i en tour operadors fa que en aquestes curses hi participin persones de més de 50 països diferents. Segons les enquestes de satisfacció que fa Kumulus, “Mallorca és única i els serveis que ofereixen les competicions esportives són d’alta qualitat”.

També trobam l’empresa de comunicació i màrqueting esportiu MSM Active Projects, que des de fa tot just dos anys s’encarrega de la promoció de tot tipus d’esdeveniments esportius i també de la marxa cicloturística més nombrosa de l’illa: la Mallorca 312. Alexandre Alemany n’està al capdavant. Aquesta entitat també organitza el Congrés de cicloturisme que es fa a Palma i del qual ja s’han fet dues edicions, el Ciclyng meeting, que inclou conferències i sessions de treball en xarxa entorn del negoci i coneixement d’un sector emergent.

La Mallorca 312 entra en la vuitena edició. Els impulsors són Miquel Alzamora i Xisco Lliteres del Club Ciclista d’Artà. Segons Lliteres, “quan vàrem crear la prova érem primer 200 i llavors 400 participants. No ens podíem imaginar que arribaríem als 4.400 i que hauríem de dir que no a les més de 1.500 persones que l’any passat en quedaren fora. Darrere hi ha hagut molta feina de promoció i difusió, mitjançant la creativitat i les xarxes socials i internet hem arribat a molta gent. Mallorca és ideal per a aquestes curses, hi ha bones connexions i la satisfacció dels corredors és molt elevada. Normalment no treballam amb tour operadors, ja que la majoria d’assistents decideixen venir per compte seu i el 60% duu la seva bicicleta, ben al contrari del mercat cicloturista, que generalment la lloga”.

Per a l’any que ve ja han obert inscripcions i s’hi esperen prop de 6.000 participants. “Feim feina des de fa dos mesos amb l’administració per adaptar el recorregut de l’any passat i causar les mínimes molèsties”, conclou Lliteres.

Les iniciatives cada pic són majors, de la cursa de la cervesa a empreses de menjar especialitzat per a esportistes; la creativitat i el negoci creixen.

EDICIÓ PAPER 22/06/2019

Consultar aquesta edició en PDF