JUSTÍCIA
Balears 02/12/2014

Verger acusa SFM d'ocultar l'informe que avala la compra de trens

L'exdirector de Mobilitat i l'exconseller del Pacte aportaran a la jutgessa el dictamen en què es fonamentà l'operació investigada per Anticorrupció 

Antònia Artigues
3 min
L'exdiorector Antoni Verger; l' exconseller Gabriel Vicens i l'exgerent de SF Jaume Juame. Els tres estan citats a declarar aquest dimecres. FOTO: JOAN TORRES

PALMALa denúncia formulada per l'actual direcció de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) contra la cúpula de la Conselleria de Mobilitat de la legislatura del Pacte de Progrés es pot girar en contra de l'actual gerent de SFM, José Ramón Orta (PP), si es confirma que va ometre, quan va presentar el document davant la Fiscalia Anticorrupció, l'informe jurídic que avalaria el procés seguit per a l'adquisició de les noves unitats de tren.

L'exconseller de Mobilitat Gabriel Vicens, l'exdirector general i actual portaveu municipal de MÉS a l'ajuntament de Palma, Antoni Verger, i l'exgerent de SFM Jaume Jaume estan citats aquest dimecres a declarar, en qualitat d'imputats, davant la jutgessa d'Instrucció número 5 de Palma, Ana San José. Segons han avançat, li aportaran l'informe jurídic que no es va adjuntar amb la denúncia i que empararia l'operació duta a terme i que està essent objecte d'investigació per part de la justícia.

Aquesta operació és l'adquisició per part de SFM de noves unitats de tren mitjançant l'execució de l'opció de compra del contracte original del metro –atorgat pel Govern del PP–, que permetia, durant 3 anys, poder adquirir més unitats ferroviàries, i a través d'un concurs negociat sense publicitat, per dependència, per completar l'operació.

L'enginyer que va fer l'informe en el qual es fonamentava la denúncia de suposades irregularitats per part de l'actual gerent de SFM ja es va desdir, en la declaració judicial el passat mes d'octubre, sobre algunes de les afirmacions que estaven reflectides per escrit i justificà, en certa manera, el procediment seguit durant la passada legislatura.

Aquest dimecres, Antoni Verger entregarà a la magistrada un informe dels serveis jurídics de SFM de juliol del 2008 que avala totalment el procés que seguiren per a l'adquisició de les noves unitats de tren. Ara bé, Verger ha pogut comprovar que no constava que en la denúncia de SFM s'hagués aportat aquest informe, de manera que hi ha la sospita que sigui una informació que es pot haver ocultat deliberadament per part dels gestors del PP. Per això, tant ell com la resta d'imputats tenen previst, a més de lliurar l'informe –que firma el cap de serveis jurídics i contractació–, posar els fets en coneixement de la justícia, la suposada ocultació, perquè es prenguin les decisions que es considerin oportunes.

A l'informe que els denunciats no han aportat a la causa no just es valida l'adquisició de les noves unitats de tren executant l'opció de compra que encara era vigent, sinó que també s'empara l'adquisició de la resta de material mòbil amb un concurs negociat sense publicitat per dependència tècnica. Així, s'explica al document que, tota vegada que l'adjudicatària per al subministrament dels vagons (CAF) té adjudicat també el manteniment de les unitats mòbils, la compra de noves unitats a un altre proveïdor suposaria duplicar el servei de manteniment, fet que causaria una disfuncionalitat perquè s'haurien de duplicar serveis, amb l'encariment que això suposa. Es conclou també que amb un tipus de contractació com aquest, negociat sense publicitat per dependència tècnica, s'assegura la comptabilitat del nou material amb el parc ja existent.

D'aquest informe es pot deduir no només l'aval al procediment seguit, sinó també el possible estalvi que suposaren aquestes opcions.

El juliol del 2008, s'adquiriren diverses unitats per a la línia Palma-Inca, per 54 milions, i posteriorment, el 2009, altres unitats per a les rutes Inca-sa Pobla i també Inca-Manacor.

Els vehicles que es van adquirir eren els que havien de cobrir les línies de tren quan es completàs l'electrificació fins a sa Pobla i Manacor, però aquesta finalment no s'ha dut a terme, per la qual cosa són els que s'utilitzen en la part de la línia que sí està electrificada, entre Palma i Inca.

Cal recordar que l'actual portaveu de MÉS a Cort i exdirector general de Mobilitat Antoni Verger va renunciar a concórrer a les primàries de MÉS per ser candidat a la batlia de Palma per la seva imputació en aquesta causa. Verger va optar per no presentar-s'hi, tot i que confia que ben aviat les coses quedaran aclarides i la causa serà arxivada.

stats