Publicitat
Publicitat

TRANSPORT

Els autobusos de Mallorca tindran un 48% més de freqüències el 2019

El Govern aprova l’avantprojecte de noves concessions de transport amb la renovació del 64% de la flota, noves línies i millors connexions

Les freqüències dels autobusos de Mallorca augmentaran, a partir del 2019, un 48%. Passaran més autobusos, hi haurà més línies i els temps de trajecte seran més curts perquè s’optimitzaran les parades. Així són els nous contractes de concessions en què treballa el Govern i que aquests dies passaran a exposició pública perquè la ciutadania hi pugui fer aportacions.

L’objectiu de les noves concessions, que divideixen l’illa en tres grans lots (fins ara hi havia una concessió per línia), és augmentar un 30% la demanda del transport públic en deu anys i arribar, en una dècada, als aproximadament 12,5 milions de passatgers.

Amb aquest nou sistema, a més, el Govern vol fer créixer el “marge de maniobra de l’Administració” davant possibles canvis i modificacions del serveis, segons va explicar ahir durant la presentació de l’avantprojecte Marc Pons, conseller de Territori, Energia i Mobilitat. Ara, és l’Executiu qui estableix els horaris de cada línia, les línies que hi haurà, les freqüències que tindran, les parades que les formaran i el tipus de vehicle que farà cada una de les rutes.

Renovació de la flota

De fet, Pons va explicar ahir que amb les noves concessions es renovaran molts vehicles i el 64% de la flota la formaran autobusos nous, a més d’incorporar-se 19 busos que funcionaran 100% amb electricitat i que cobriran set serveis, com la connexió entre Alcúdia i Can Picafort, Cala d’Or i Montdragó, i el recorregut entre Alcanada, el Mal Pas i Bonaire.

Amb aquests canvis, l’edat mitjana dels autobusos que circulen per Mallorca passarà, segons el conseller, de 13,3 anys a 3,5. També s’introduiran millores en matèria d’accessibilitat, ja que el 62% dels autobusos tindran accés de pis baix per facilitar la pujada i la baixada de persones amb mobilitat reduïda.

Creixeran, així mateix, els quilòmetres recorreguts per les línies i Pons va assegurar que els horaris “seran els mateixos tot l’any”; això sí, suplementats durant els mesos d’estiu per evitar la saturació que pateixen algunes línies. A més, es crearan noves connexions, com una entre Porreres i Llucmajor, una altra entre Manacor, Felanitx i Campos, i una més que unirà les zones turístiques de Santa Ponça amb la serra de Tramuntana.

Per tal de millorar les connexions entre els pobles, s’establiran quatre hubs o intercanviadors perquè hi coincideixin diverses línies de transport públic i es facilitin els transbords de passatgers. Estaran situats a Palma, Manacor, Campos i Inca. Altres itineraris, en canvi, s’han modificat perquè siguin més directes, suposin un estalvi de temps i puguin competir amb el vehicle privat.

Pons va anunciar igualment ahir que un dels objectius del nou sistema de transport públic de Mallorca és el de connectar els municipis amb diversos espais naturals, com la serra de Tramuntana, on es vol donar l’opció de fer-hi excursions sense necessitar un cotxe per arribar al punt d’inici de l’excursió. El servei al futur Parc Natural del Trenc és un altre dels que es reforçarà per millorar l’accés en transport públic, a més del trajecte entre Lluc i sa Calobra.

Les noves concessions tenen prevista una durada de deu anys prorrogables durant cinc anys més i entraran en vigor a partir del gener del 2019, just després de caducar les actualment vigents.

Targeta moneder

El conseller va explicar que, així mateix, desapareixeran les targetes d’abonament per donar peu a les targetes moneder. Disposaran d’un xip que permetrà abaratir el cost del bitllet als usuaris que més utilitzin el tren o l’autobús i que hi recorrin distàncies més llargues, una mesura pensada per fidelitzar l’ús del transport públic.

La integració tarifària, més a prop

Una altra de les mesures estrella del Govern per a aquesta legislatura és la integració tarifària dels diferents mitjans de transport de l’illa. La primera fase, que implica poder utilitzar la targeta de l’EMT per anar en metro, es posarà en marxa durant el 2018. Serà a partir de l’any 2019 quan el procés d’unificació es completarà i la Targeta Intermodal que funciona ara a la Part Forana i la Ciutadana seran compatibles i podran utilitzar-se ambdues tant dins com fora de la ciutat.

Etiquetes

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 10/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF