AEROPORTS
Balears 31/03/2017

AENA aplicarà incentius a les aerolínies per augmentar el trànsit

A més, Son Sant Joan prepara reformes per a l’any que ve en les seves infraestructures

Martí Gelabert
4 min
L’aeroport de Son Sant Joan creu que hi haurà molts més passatgers els propers anys i AENA ho vol premiar.

PalmaA AENA no li és suficient l’actual trànsit aeri que aterra i surt dels seus aeroports. A partir d’avui, per estimular-lo, per fer-lo créixer i per generar molt més moviment, comença a aplicar nous incentius a les aerolínies. L’objectiu és concret: que tingui un efecte positiu sobre la demanda i fomenti l’establiment de noves rutes. A més a més, se cerca fer fortes les que ja existeixen. Asseguren que és “per millorar la competitivitat i la connectivitat” dels aeroports de la seva xarxa.

Amb l’inici de la temporada d’estiu avui mateix (fins al 31 d’octubre), AENA ha fet aquest anunci. S’establiran dues noves modalitats: incentius per a rutes a noves destinacions i incentius per creixement de rutes ja establertes. En el primer cas, s’aplicaran a tots els aerports de la xarxa AENA. Consistiran en un 75% de descompte en la taxa de passatgers de sortida en la primera temporada que s’implanti la ruta. En la següent equivalent, es farà un descompte addicional del 25% si les companyies mantenen, almenys, el nombre de passatgers de sortida operats a la mateixa ruta.

Més incentius a les Balears

En l’altre cas, el de les rutes establertes, hi ha dues vessants. La dels aeroports de menys de tres milions de passatgers anuals i la de les rutes de més de 4.000 quilòmetres de distància. En totes dues l’incentiu és d’un 75% de descompte en la taxa de passatgers aplicable als viatgers addicionals de sortida en la ruta en la temporada d’estiu o d’hivern del 2017. Un descompte del 25% si també manté el nombre de passatgers.

En el cas de Balears -així com les Canàries, Ceuta i Melilla- s’aplicarà un 5% de descompte addicional de cada ruta durant la temporada d’hivern del 2017 i un 5% addicional si la companyia manté, almenys, el mateix nombre de passatgers en la ruta en la temporada d’hivern del 2018.

Cal recordar que Son Sant Joan va ser l’aeroport amb un increment més gran de rutes l’any passaty. En total, 56 més. De fet, per Palma van passar 26.252.882 viatgers durant el 2016. Les previsions que recull el Document de regulació aeroportuària (Dora) indiquen que amb vista al 2021 encara hi haurà més passatgers: 28.545.386. Continuarà essent el tercer aeroport de l’Estat amb relació a la quantitat de trànsit.

L’activitat a l’aeroport de Palma creix de cada vegada més. Si bé el 2016 es van realitzar 197.639 operacions, per a d’aquí a cinc anys AENA en preveu 211.954. La capacitat aeroportuària el 2016 era de 34.000.000 passatgers. Són xifres que -sembla- AENA vol dur al límit per generar molts més ingressos.

Reformes a Son Sant Joan

El document Dora també recull exigències de la Unió Europea amb vista al 2021 pel que fa a necessitats de reforma. Ahir, el director de l’aeroport de Palma, José Antonio Álvarez, va presentar-les a la delegada del govern, Maria Salom. A l’Estat es preveuen inversions de 2.600 milions d’euros i Balears rebrà una cinquena part d’aquest total, uns 450 milions.

Els canvis a la zona de facturació són diversos. Una de les principals novetats que suposarà és el tractament de les maletes. Fins ara, han caigut per gravetat. S’instal·laran unes rampes perquè l’equipatge pugui anar molt més suau i donar més tranquil·litat a l’usuari. D’altra banda, Álvarez va explicar que una mateixa col·lectora recull els equipatges dels 16 mostradors que hi ha per línia i que ara es dividirà en dos “de manera que les incidències que tinguem minimitzin l’afectació al passatger”. Es preveu que l’abril de l’any que ve aquestes obres estiguin del tot enllestides.

A més, es canviaran les màquines d’equipatge de bodega per un model nou -més voluminós, més pesant i que obligarà a remodelar la zona per tenir-hi cabuda- i es modificarà el sistema automàtic de tractament d’equipatges. L’objectiu és que sigui més flexible a l’ús i la demanda dels turoperadors, va apuntar Álvarez.

Tots els canvis han d’estar enllestits per al 2021. Si no es duen a terme, s’hauran de pagar una sèrie de multes que també queden recollides en el Dora. Aquests que s’han explicat només són una part dels projectes que s’han de realitzar en aquests cinc anys. Això sí, són els més imminents.

Paral·lelament, hi ha “multitud” d’actuacions que responen a les demandes de les companyies aèries, els agents dels serveis de terra i tot el personal de l’aeroport, segons Álvarez. “Continuarem renovant lavabos, escales mecàniques, ascensors, la impermeabilització dels mòduls...”, ha enumerat el director de Son Sant Joan. Va assegurar que complir les exigències del Dora i fer-ho amb la mínima afectació per als passatgers és “el gran repte” de l’aeroport per a aquests cinc anys.

Per a les primeres reformes, s’hi destinaran uns 140 milions d’euros. Salom va apuntar que es millorarà la seguretat de passatgers i treballadors i, a més, va posar en valor la modernització de les instal·lacions.

Álvarez va acompanyar Salom per les infraestructures de l’aeroport, aprofitant per explicar les intencions que tenen per aplicar a partir del novembre. Van visitar la zona dels equipatges facturats i la sala de control.

Els operadors de ‘handling’ convoquen aturades just abans de Setmana Santa

Els operadors de handling (maletes, facturació i serveis de terra, entre d’altres) han convocat aturades per als mesos d’abril i maig. Les seccions sindicals de CGT i SOM a Acciona Airport Sevices aniran a la vaga “amb l’objectiu de posar fi a la precarietat laboral a la qual és sotmesa la plantilla”, segons expliquen en un comunicat. Critiquen que Acciona “ha imposat un model laboral d’extrema precarietat”. Les aturades seran els dies 7, 12, 18 i 29 d’abril i 3, 8, 18 i 28 de maig. Segons els treballadors, se sotmet els treballadors fixos discontinus a contractes a temps parcial per sota de la jornada completa “mentre se sobrecontracten eventuals a 15 hores setmanals”. Els sindicats adverteixen que aquestes contractacions suposen més del 40% de la contractació durant la temporada i es realitzen “en frau de llei”. També s’adverteix que l’any passat es van realitzar més de 20.000 hores extra i enguany se’n preveuen més de 28.000. El director de l’aeroport de Palma, José Antonio Álvarez, va assegurar ahir que espera que la situació se solucioni abans d’aquestes dates i que, en tot cas, Son Sant Joan farà un conjunt d’accions perquè els passatgers en siguin afectats en el menor grau possible. De moment no hi ha hagut acord pels serveis mínims i la propera negociació serà el 4 d’abril.

stats