ENTREVISTA
Balears 18/11/2017

Josep Melià: “Connectar l’aeroport amb el metro i el tren és la gran obra pendent a Palma”

President d’El Pi-Palma

Jaume Vinyas
4 min
Josep Melià: “Connectar l’aeroport amb el metro i el tren és la gran obra pendent a Palma”

PalmaEl diputat d’El Pi Josep Melià fou elegit, fa tot just una setmana, nou president de la formació regionalista a Palma. Sobre ell recau la responsabilitat d’aprovar la gran assignatura pendent que té el partit en la seva encara curta vida: tenir presència política a Ciutat.

En aquest mandat es parla molt de model de ciutat. Quin model defensareu com a líder d’El Pi?

Crec en un model sense creixement urbanístic, en una ciutat més amable i oberta, que s’entengui adequadament amb la mar. És a dir, que s’arregli d’una vegada la barrera que suposa el passeig Marítim. Una ciutat evidentment turística, dinàmica i on la cultura tingui molt més pes.

Precisament, de la reforma del passeig Marítim se n’ha tornat a xerrar aquests darrers dies. Quina seria la vostra proposta?

El Marítim no pot ser una autopista que separi la ciutat del port i la mar. Això s’ha de reconduir, però s’ha de fer cercant alternatives, tant d’aparcament com, sobretot, de circulació. És evident que cal donar una alternativa als vehicles que fan servir aquest trajecte perquè, si no, col·lapsarem encara més la ciutat.

I en matèria de mobilitat, quina és l’aposta d’El Pi?

S’ha d’incrementar el transport públic, i no només el de la ciutat, sinó també en coordinació amb la resta de Mallorca. Crec que la unió del tren i el metro fins a l’aeroport continua sent una reivindicació necessària i és una de les grans obres que estan pendents a Palma, tot i que afecta tot Mallorca.

El Pi sempre s’ha distingit per defensar el petit i mitjà comerç. A Palma veim, cada vegada més, que desapareixen comerços emblemàtics i la ciutat s’omple de franquícies. Creis que hi ha una solució a aquesta situació?

En l’àmbit del partit, i a Palma especialment, la lluita pel comerç de proximitat és una prioritat absoluta. Això vol dir ‘no’ a noves superficies comercials, compensar la competitivitat i la competència entre aquest comerç de proximitat i el comerç d’atracció. Implica, a més, dinamitzar els centres comercials urbans i les barriades amb activitats, música, lleure. I això no es pot fer sense una millora urbana: bancs, fer alguns carrers només per a vianants, etc. També vol dir ajudes i bonificacions fiscals.

Damunt el paper sembla fàcil...

Hi ha tota una bateria de mesures per ajudar el nostre comerç de proximitat. Si els comerços emblemàtics tanquen i només feim discursos i retòrica, és evident que no anam bé. Hi ha una tendència mundial a la franquícia, a l’estandardització de les ciutats, i nosaltres pensam que la gestió municipal ha d’anar a la cultura de l’autenticitat.

Trobau que la ciutat està tan bruta com denuncia l’oposició a Cort?

La ciutat està molt bruta i aquesta legislatura ha empitjorat. Falta molta gestió municipal i no només en neteja, també en contra del renou i per arreglar els problemes de les barriades. Aquesta setmana he anat al Viver Vell i hi ha carrers enmig de la ciutat que encara estan sense urbanitzar, que encara no tenen les dotacions bàsiques, i jo crec que això és un escàndol en el segle XXI. Jo puc entendre que un ajuntament petit pugui tenir situacions com aquestes, però que passi a Palma em sembla tercermundista.

El gran tema de la legislatura és, sens dubte, el lloguer turístic. I Palma n’és un dels focus més polèmics. Quina posició defensareu?

Amb El Pi, a Palma, hi haurà lloguer vacacional. Palma és una ciutat turística i estam contents de la riquesa que genera aquest turisme. Pensam que la rehabilitació del centre històric i de grans casals en hotels boutique ha estat molt positiva. És evident que aquests grans casals, que estaven en runes, no serviran per fer política d’habitatge. La inversió ha recuperat patrimoni i ha creat dinamisme econòmic. Per tant, ho veim en positiu. El lloguer turístic ha d’existir, òbviament amb qualitat i mesura.

Consideraríeu prohibir-lo en alguns barris?

Òbviament, no es tracta que n’hi hagi pertot, perquè som els primers que pensam que determinades barriades són més per fer política d’habitatge. Ara bé, també pensam que a tota la façana marítima, a primera línia, passeig Marítim, Platja de Palma, Cala Major... aquests pisos no seran a preus assequibles per als joves. Seran, lògicament, es vulgui o no es vulgui, per al lloguer turístic, que és una realitat a tot el món.

Encara no està clar que sigueu candidat. Si és així, renunciaríeu a presentar-vos al Parlament?

Es poden compatibilitzar les dues coses. De totes maneres, ara el que volem fer és reforçar l’estructura, fer una feina d’interlocució amb els agents econòmics, socials i culturals. I d’aquí a 7 o 8 mesos obrirem el meló de qui és la persona idònia per encapçalar la nostra llista.

Palma és la gran assignatura pendent d’El Pi. Per què us costa tant arrelar a Ciutat?

Palma és on el vot de marca pesa més. Als pobles, moltes vegades es vota la persona, no la marca. Som un projecte jove i ara, durant tot aquest temps, hem aconseguit fer un poc més de marca, donar a conèixer les nostres idees. Això ens dona peu a ser optimistes a Ciutat.

stats