MESURES TRIBUTÀRIES
Balears 27/01/2014

El Govern també castiga comprar tractors usats

Per a la gran majoria, caldrà pagar entre 1.280 i 1.408 euros d'imposts perquè tenen més de 2.500 cc

Enric Borràs
3 min
ENCARIMENT  L'adquisició de tractors usats també es veu afectada per la modificació de l'impost per comprar vehicles de segona mà.

Palma.La remodelació de l'impost de transmissions patrimonials per a vehicles de segona mà que va començar a aplicar l'Agència Tributària de les Illes Balears l'1 de gener no només afecta cotxes, motocicletes i furgonetes -tal com va avançar l'ARA Balears-, sinó que també perjudica els compradors de tractors. En la majoria de casos, els nous propietaris hauran de pagar entre 1.280 i 1.408 euros de tribut al Govern, sense tenir en compte allò que els hagi costat l'aparell.

Fins dia 1, en comprar un tractor just calia pagar el 4% del preu de compravenda. L'impost autonòmic, doncs, variava segons el valor de l'aparell. Qui se'l podia permetre més car havia de pagar més. Però des que va començar el 2012 s'ha modificat i ara s'aplica una taula de tributs que pretenen afavorir la venda de vehicles que contaminin manco i ho fa gravant més els que tinguin més potència. Per això l'impost varia segons la cilindrada. Però els tractors són maquinària agrícola i necessiten força potència per treballar fora de les carreteres. Per aquest motiu n'hi ha ben pocs de manco de 3.000 cc.

Segons la taula de tributs de l'Agència Tributària, tots els vehicles que superin els 2.500 cc paguen el màxim: 1.280 euros. A més, com que els vehicles més vells contaminen més, si tenen més de cinc anys, cal afegir-hi un 5% d'aquest valor -queda un tribut de 1.344 euros- i si en tenen més de deu, un 10%, que els encareix fins a 1.408 euros. Qui tria un tractor més vell perquè no en pot pagar un de més nou encara queda més perjudicat.

Així doncs, el comprador d'un Agria del 1978 que ara mateix es ven a Mallorca, segons un anunci en una coneguda web de classificats, hauria de pagar 1.408 euros, tot i que el venedor tan sols en demana 2.700. Abans el comprador just hauria pagat 108 euros. És més fàcil trobar aparells un poc més nous i de més qualitat a partir de 8.000 o 10.000 euros, però el cas seria semblant. Per un John Deere de 10.000 euros i amb deu anys o més també ara es pagarà el màxim, 1.408 euros, mentre que fins dia 1 just n'haurien calgut 400.

Paradoxalment, amb aquest impost pagarà el mateix qui es compri un tractor per treballar la terra que qui, per caprici, compri un cotxe de luxe de segona mà, encara que pot arribar a ser molt més car. Cal dir que si el pagès compra l'aparell per fer feina i té una empresa, pot mirar de comprar-lo a un establiment, de manera que just n'hauria de pagar l'IVA, que, al seu torn, es podria desgravar. Això pot ser força més difícil d'aconseguir en el cas de compres de particular a particular.

Protestes

L'aplicació de la modificació de l'impost per als compradors de cotxes vells ja va causar bastant renou la primera setmana de l'any. Fins i tot els treballadors de l'Agència Tributària varen quedar sorpresos de la modificació de l'impost, però els qui varen quedar amb la boca oberta varen ser els compradors de vehicles, fins al punt que alguns dels afectats han posat en marxa una recollida de signatures via el portal Change.org ( tinyurl.com/CHcotxes ) que ja n'acumula devers 3.000 a favor de la retirada del canvi d'impost. També hi ha en marxa un esdeveniment de Facebook (tinyurl.com/FBcotxes ) per preparar una protesta que encara no té data però que ja aglutina més d'un miler d'adherits. L'oposició en ple -tant el PSIB com MÉS i fins i tot El Pi- va criticar la modificació de l'impost perquè discrimina els qui tenen manco recursos econòmics.

Fins a l'1 de gener, els cotxes que, nous, haguessin costat menys de 20.000 euros i ja tinguessin més de deu anys només havien de pagar la taxa de l'Estat a la Direcció General de Trànsit: 52 euros. Ara, a més, han de passar per l'Agència Tributària balear per pagar un altre tribut que oscil·la entre 121 euros, per als que tinguin un motor de menys de 1.200 centímetres cúbics, i 1.408 euros, per als que siguin d'una cilindrada superior als 2.500 cc. En alguns casos, l'impost pot superar, fins i tot, allò que el comprador hauria de pagar pel vehicle.

Els cotxes amb manco de deu anys tampoc no se salven de pagar. Pels de més de cinc anys, cal afrontar un tribut d'entre 115,5 i 1.344 euros, i els matriculats entre el 2010 i el 2009 han de pagar entre 110 i 1.280 euros, sempre segons la cilindrada. Els vehicles del 2011 o posteriors paguen segons les emissions de CO, entre 150 euros i 960.

Els ciclomotors de manco de 125cc, que fins al gener n'estaven absents fossin nous o vells, ara paguen 55 euros. Qualsevol moto de més de deu anys que, nova, hagués costat manco de 20.000 euros, implica imposts autonòmics per entre 55 i 286 euros en el cas de les de 1.500 cc o més.

stats