TÚNEL DE SÓLLER
Balears 25/08/2017

El Consell explota contra la suspensió del rescat

La consellera insular Mercedes Garrido qualifica de “falsos” els arguments que ha acceptat el jutge

Jaume Vinyas
3 min
La consellera insular de Territori, Mercedes Garrido, ahir en roda de premsa després de conèixer la decisió del jutge.

PalmaEl Consell de Mallorca va reaccionar amb contundència contra la decisió del Jutjat Contenciós Administratiu número 3 de Palma, que ahir va confirmar les mesures cautelaríssimes (ara convertides en cautelars) que havia dictat, divendres de la setmana passada, contra el rescat del túnel de Sóller.

“Els arguments que accepta el jutge són totalment falsos i fal·laços, és de primer de Dret Mercantil”, va afirmar la consellera insular de Territori i Infraestructures, Mercedes Garrido, visiblement contrariada per la decisió judicial, que trenca els plans de l’ens insular d’aixecar les barreres del peatge dia 1 de setembre. Ara haurà de ser el Tribunal Superior de Justícia (TSJIB) el que decideixi a partir del recurs que Garrido va avançar que presentaran la setmana vinent. La consellera insular, no obstant això, no es va estar de repetir el tòpic “respect, però no compartesc” referint-se a la decisió judicial.

El jutge, qüestionat

La interlocutària, qualificada d’“incongruent” per Garrido, revela dos arguments nous de la concessionària, a banda dels que ja s’havien conegut durant el procés administratiu. D’una banda, que “com a conseqüència del rescat” la concessionària es veuria obligada a afrontar un venciment anticipat d’un préstec bancari per valor de 5.171.000 euros. “Nosaltres li donam 17,4 milions pel rescat, no veig el mal que feim a l’empresa”, va argumentar Garrido.

En segon lloc, i aquest és el punt que més ha fet enfadar el Consell, l’empresa al·lega que el rescat l’obliga a dissoldre’s perquè els estatuts indiquen que el seu únic objecte social és l’explotació de la concessió. Aquesta dissolució, assegura la demandant, es faria efectiva el mateix dia de l’execució del rescat i no li permetria, per tant, fer front als pagaments anticipats ni defensar els seus interessos en una previsible demanda que, tal com va subratllar Garrido, encara no s’ha interposat.

“Una empresa mai s’extingeix el mateix dia que se li rescata una concessió”, va argumentar Garrido, qui va afegir que “l’empresa entraria en fase de liquidació mentre continua litigant per posar traves al rescat” i que “l’empresa no perd la personalitat jurídica mentre dura el procés de liquidació”, principis, tots aquests, que s’ensenyen a primer de Dret Mercantil, segons va reiterar.

No varen acabar aquí els retrets al jutge. “La interlocutòria ens crea indefensió perquè no respon a res del que se li planteja”, lamentà la consellera insular, qui va criticar que els arguments de la concessionària hi apareguin entre cometes i que, en canvi, respecte dels del Consell, “hi passa de puntetes”. Garrido va lamentar, a més, que la resolució final ocupi, tan sols, sis línies.

Fonts del Consell fins i tot varen afirmar, després de la roda de premsa, que el fet que el jutge hagi imposat a la institució unes costes per un màxim de 100 euros, una xifra molt baixa, consideren, en un litigi en què hi ha milions en disputa, indicaria que li ha quedat “mala consciència”. També es posa en dubte que la decisió l’hagi presa un magistrat que no és el titular del jutjat, sinó qui hi feia guàrdia durant el mes d’agost.

Els sollerics, sense alternativa

Així mateix, Garrido va carregar contra la concessionària, Globalvía, propietat d’un fons inversor malai, segons va dir, a qui va acusar d’haver “patrimonialitzat el túnel” i de creure-se’n “la madona”.

“És una pena, i darrerament passa molt, que els interessos de les empreses acabin esclafant els interessos generals”, va afirmar. I va afegir tot d’una que “no ens acoquinarem” i que es mantindran ferms en el propòsit d’alliberar el peatge, decisió que respon a una “demanda ciutadana”, segons va afirmar. “Per mi, no em sap greu”, la decisió judicial, va afirmar, “qui hi perd són els mallorquins”, va precisar. “Els ciutadans de Sóller són menys lliures avui que ahir”, va dir en un moment posterior de la roda de premsa.

En aquest sentit, va argumentar que, a la Península, quan hi ha una carretera de peatge, sempre hi ha una alternativa, encara que, evidentment, pugui ser una via menys còmoda. Els sollerics, en canvi, no es poden plantejar circular per la carretera del Coll. Si així ho decidissin, va afegir, suposaria que una mitjana de 9.000 cotxes cada dia hi circulassin, una possibilitat completament irrealitzable. Per tant, va afirmar que la decisió de suspendre el rescat és “una injustícia molt grossa”.

El president del Consell, Miquel Ensenyat, va donar tot el suport a Garrido en un vídeo penjat a les xarxes socials: “Hi ha coses que són molt males d’entendre i aquesta n’és una”, va assegurar. “Un pic més, els interessos d’uns pocs prevalen per sobre dels de tots els mallorquins i mallorquines”, va dir. Evidentment, no estam d’acord amb aquesta tradició i per això presentarem un recurs. Confiam i esperam que es resolgui positivament”.

stats