Publicitat
Publicitat

Cala Figuera: el difícil encaix de l’ús portuari i residencial

A l'estiu del 2016 Cala Figuera tindrà una imatge molt diferent de l'actual

A l’estiu del 2016 Cala Figuera tindrà una imatge molt diferent de l’actual. Almenys així es desprèn de les declaracions fetes recentment pel president d’Autoritat Portuària de Balears, Alberto Pons, en què avançava la intenció de convertir aquest tradicional indret del port maonès en una marina amb amarraments per a unes 150 embarcacions d’eslores superiors als vint metres i amb una zona comercial, proveïda també d’un aparcament, que ocuparia els terrenys de CLH.

Perquè això sigui possible, APB haurà d’arribar primer a un acord de compravenda amb l’empresa d’hidrocarburs i després treure a concurs públic la reordenació dels usos d’aquesta zona i la projecció d’equipaments. La finalitat, tal com asseguren fonts d’APB, no és altra que “crear les instal·lacions adequades” perquè el port de Maó pugui fer-se un lloc com a destinació de megaiots, una demanda que en aquests moments és gairebé inexistent.

En tot aquest procés hi ha, però, una dificultat afegida: la impossible coexistència, segons la Llei de ports i de la marina mercant, de l’ús portuari i l’ús residencial, cosa que posa de nou les famílies que viuen a Cala Figuera en el punt de mira. Fa quatre anys, el procés d’expropiacions engegat per APB posà en alerta els pocs veïns que encara hi resideixen. Després d’algunes mobilitzacions, van aconseguir que el Consell insular intercedís per aturar la maquinària administrativa i guanyar temps. Ara, però, amb els nous moviments anunciats per Alberto Pons, els temors tornen a aparèixer.

El problema, segons expliquen des d’APB, és que “la llei deixa clar que en domini portuari no hi pot haver habitatges”. A l’espera de saber què decidirà l’ens gestor del port de Maó, a simple vista sembla que tan sols hi hauria dues sortides: o continuar per la via de les expropiacions i aconseguir que tots els terrenys de Cala Figuera passin a mans de l’administració o plantejar una nova demarcació portuària. La solució és, per tant, complicada.

Etiquetes