INICIATIVA SOCIAL
Misc 28/07/2014

La lletra dels cartrons dels sensesostre, feta tipografia

Arrels pilota la iniciativa per captar recursos per a persones sense llar

Núria Martínez
3 min

BarcelonaCrear tipografies a partir de la lletra amb la qual les persones sense sostre escriuen els missatges als cartrons. Aquesta és l’última iniciativa d’Arrels Fundació, que busca la sensibilització i, de retruc, aconseguir finançament per ajudar els 1.400 sensesostre de l’entitat. Són 12 tipografies digitalitzades d’usuaris -tot i que aquesta xifra creixerà amb el temps- que es poden descarregar a la web pel preu de 19 euros per als particulars i per 299 euros per a les empreses. El projecte, que porta per nom Homlessfonts, té un mes de vida i, de moment, ha registrat 116 descàrregues i ha aconseguit un total de 3.000 euros. Sorprenentment, la majoria de les descàrregues no s’han fet des de l’Estat, sinó que vénen d’Austràlia, Turquia, Mèxic, els Estats Units i Itàlia, entre altres països. “Homlessfonts no és una campanya de finançament, sinó que és una campanya de sensibilització. Potser no farem gaires diners, però sí que farem molt de soroll”, assegura Juan Lemus, un dels membres de l’entitat, a l’ARA.

El procés de creació ha sigut participatiu i obert, ja que hi han participat tots els usuaris d’Arrels que ho han desitjat. “Vam dir a tots els que passen la tarda al centre obert que qui hi estigués interessat hi participés. Van venir entre 15 i 20 persones i, finalment, s’hi van voler quedar 12 persones”, argumenta el treballador d’Arrels. La idea original va ser de l’agència de publicitat The Cyranos McCann i el procés de creació va ser un brainstorming entre ells i la fundació. “Ara bé, tots els que hi han participat tenen una tipografia digitalitzada pròpia, amb molta personalitat. A més, se senten útils, que tenen alguna cosa per aportar a la societat”, afirma Lemus. La tipografia també ha fet que els usuaris sentin que tornen alguna cosa a l’entitat, una espècie de mostra d’agraïment de tot el que n’han rebut. Així ho afirma un dels usuaris que han participat en el projecte, Miguel Fuster, que defensa que si no fos per Arrels ell “ja no hi seria”. Fuster és un il·lustrador de 70 anys de lletra ferma, que ha aconseguit sortir del carrer i deixar l’alcohol després d’haver-hi passat 15 anys. Actualment viu sol en un pis tutelat de la Zona Franca i ha publicat tres obres sobre la duresa de no tenir llar. “Jo no crec en els miracles, però el meu cas gairebé ho és. Viure al carrer és l’horror més absolut, i sortir-ne és gairebé impossible”, explica l’il·lustrador. “Mitjançant la tipografia podem conscienciar la població d’això”, considera Fuster, que afegeix que des que s’estan duent a terme “tants desallotjaments, la població veu que és molt més fàcil del que sembla quedar-se al carrer”.

Valonga, una empresa agroalimentària d’Hosca, utilitza una de les tipografies de Homlessfonts per a les seves ampolles d’oli i també la voldran usar per etiquetar les ampolles de vi. “No descartem que en un futur més empreses o entitats s’hi interessin, perquè és molt jove, la iniciativa”, explica Lemus. I és que, gràcies a les xarxes socials, en menys d’un mes han rebut una gran resposta i han registrat més de 155.000 visites a YouTube i Vimeo. A més, Lemus assegura que tots els comentaris que han rebut són molt “engrescadors i esperançadors”. La tipografia ha tingut ressò fins i tot en mitjans internacionals, com la BBC del Brasil i The Guardian.

Ningú sense dutxa

La situació econòmica d’Arrels, com la majoria d’entitats del tercer sector, és molt crítica. L’any passat van tenir un dèficit de 80.000 euros i, per aquest motiu, han dut a terme una campanya de publicitat força agressiva apel·lant a la implicació dels socis. El seu principal objectiu és poder obrir les dutxes tot el dia, ja que ara només poden obrir-les a la tarda, i atendre així les necessitats bàsiques de tots els seus usuaris. “Hem d’aconseguir que no hi hagi ningú sense dutxa”, reivindica Lemus.

stats