OBSERVATORI
Portada 17/11/2014

Per a què es varen endur el Llimona?

La informació que s'ha aportat sobre el cas ha estat sovint confusa i errònia

M. Bonnín
2 min

ManacorDurant els dos anys que La Pietat de Josep Llimona ha estat fora del cementeri de Son Sang, la informació que s'ha donat del cas ha estat confusa i sovint errònia. Només gràcies a la implicació de diverses entitats (Albaïna, ARCA, etc.) s'ha posat un poc de llum sobre l'autèntic motiu de l'extracció de l'obra i el seu parador.

La retirada: L'escultura va ser extreta del cementeri de Sóller sense previ avís i sense el permís de la comissió de patrimoni, necessari perquè és una obra catalogada. Simplement, es va notificar la retirada "de la sepultura número 249", sense que cap tècnic, segons el Consistori, no s'adonàs que la tomba esmentada era on s'ubicava l'obra d'art modernista. L'Ajuntament va emparar aquesta actuació concedint una llicència d'obra menor per donar permís per restaurar-la. La llicència va caducar sense que l'obra retornàs al seu lloc. El mes de gener passat, l'Ajuntament assegurà que l'obra s'estava restaurant i que tornaria al cementeri al cap de poc.

La còpia: Mentre que oficialment es deia que la peça estava sent restaurada i que no se sabia on era, el col·lectiu Albaïna difongué una fotografia en què es demostrava que se n'estava elaborant una rèplica en una marbreria de Pollença. Així ho confirmaren des de la mateixa empresa. Llavors, l'Ajuntament replicà que un informe tècnic justificaria la col·locació d'una còpia en el lloc de l'original. En aquell moment, des de l'empresa asseguraren que, una vegada feta la còpia, experts vinguts de Barcelona en durien a terme la restauració.

El retorn: A primera hora del matí i sense previ avís a les entitats, l'escultura ha tornat aquest dilluns al cementeri de Son Sang, on va ser col·locada l'any 1921 per guarnir el sepulcre de l'empresari solleric Josep Morell. L'obra no ha estat restaurada i es troba en mal estat de conservació, segons han informat alguns testimonis.

Les preguntes: Després de dos anys, i amb l'obra ja al seu lloc, queden preguntes per respondre: per a què es va sostreure l'obra, per a què se'n va fer una còpia i què feien comptes fer realment els propietaris amb l'original.

stats