Publicitat
Publicitat

Un debut literari que alhora és un testament

El llibre d'A.S.A. Harrison es converteix en 'best-seller' poc després de la seva mort

El best-seller de l'estiu passat als Estats Units va ser Perduda , el debut de Gillian Flynn (La Magrana/ Mondadori), un thriller psicològic sobre un matrimoni trencat que és explicat pels dos cònjuges en capítols alterns. Es va convertir en una de les sorpreses internacionals del 2012. Aquest estiu, el fenomen és The silent wife d'A.S.A. Harrison ( L'esposa silenciosa ), un èxit inesperat que respon bàsicament a la mateixa descripció argumental. El llibre ja ha arribat a Anglaterra, al setembre es publicarà a Alemanya i el 2014 en francès. Però The silent wife té una història sorprenent al darrere que poc feia pensar que es convertiria en un best-seller .

En una temporada que ha estat dominada per noms de pes (Khaled Hosseini, Stephen King i J.K. Rowling), Harrison era una autora de Toronto desconeguda i debutant. El llibre va ser publicat en edició de butxaca, no de tapa dura, que és la que marca quan un editor vol jugar fort. Però en un gir tràgic del destí, Harrison va morir de càncer a l'abril, setmanes abans que el llibre es publiqués. Tenia 65 anys. La novel·la -una història sobre una parella benestant de Chicago amb 20 anys d'un matrimoni a l'esquena que s'ensorra entre mentides, hipocresia i violència- ha arribat al número 11 de la llista de més venuts del New York Times tant en format paper com e-book .

Kathryn Cort, l'editora de Penguin Books, explica que la seva colega Tara Singh havia comprat The silent wife la primavera del 2012, mesos abans que Perduda arrasés a la llista de best-sellers , on s'ha mantingut més d'un any. Mesurar bé el temps ho pot ser-ho tot, per a les editorials, i de tant en tant un llibre pot encaixar-se bé i captar els fans que ha generat un títol similar. "Vam comprar el llibre i ens va encantar. I llavors va passar l'èxit de Perduda . I va ser com tirar una llauna de gasolina a la foguera", diu l'editora. L'any passat hi va haver un cas similar. Les novel·les de Sylvia Day es van promocionar com la continuació natural de la trilogia eròtica supervendes Cinquanta obmres d'en Grey . I va funcionar. Senzillament, després de Perduda els lectors en volien més. Ian Kern, de la llibreria Misteriosa de Tribeca, defensa que la similitud amb la novel·la de Flynn és un dels seus "punts forts" i ja ha instal·lat el llibre a al mostrador principal. "Tot i que a vegades l'editor s'equivoca, encara faig força cas de l'eslògan que ve a la faixa del llibre", afirma.

The silent wife es va publicar al juny i va tenir la primera empenta gràcies a algunes crítiques positives. Els centres comercials han anat una mica més lents en adonar-se del potencial del llibre i tot just ara arriba a Wal-Mart i Target. S'han arribat a despatxar 20.000 llibres electrònics en una setmana. I les vendes totals estan augmentant entre un 30 i un 60% cada setmana, segons Patrick Nolan. "És el boca-orella. És d'aquells casos que comença a poc a poc i va creixent i creixent". Sara Nelson, directora editorial de Kindle a Amazon, diu que a banda de Cinquanta ombres molt pocs llibres de butxaca han venut tant. "No recordo l'últim", diu i afirma que ven encara més en e-book que imprès.

L'agent literària d'A.S.A. Harrisson al Canadà, Samantha Haywood, explica que l'autora va dedicar la seva carrera a escriure assaig i a l'edició. Els seus intents de fer ficció sempre havien fracassat. Va escriure dues novel·les però mai van trobar editor. I llavors va tenir la idea de les dues veus narratives de The silent wife . Quan va morir, havia llegit les primeres crítiques de la novel·la i tenia la sensació que podia ser un èxit, segons el seu marit, l'artista John Massey. "Tenia molt clar que era bo i crec que sabia que havia escrit una bona novel·la".