Publicitat
Publicitat

El Mundial estrenarà un nou promotor el 2013 per rellançar l'espectacle

Objectiu: mediatitzar els ral·lis

Adiferència de la Fórmula 1, en què les escuderies fabriquen un prototip de monoplaça per competir, als ral·lis són les marques comercials qui modifiquen un cotxe de sèrie i l'adapten a la competició. A priori, qualsevol equip pot agafar un vehicle, incloure-hi les barres de seguretat i començar a córrer. Però si l'objectiu és ser competitius en un campionat mundial, és imprescindible la complicitat de les marques. I aquestes només volen participar en el certamen si tenen la seguretat que serà un esdeveniment mediàtic.

De fet, la impossibilitat de veure'n (habitualment) els trams en directe per televisió ha estat la principal queixa, tant dels patrocinadors com dels espectadors. Les carreteres per les quals es disputa el Mundial es tallen amb 24 hores d'antelació, sovint són camins allunyats de les ciutats i els aficionats que volen veure-ho in situ han de caminar una bona estona. Uns bastons a les rodes que han fet que, de mica en mica, baixés l'afluència d'espectadors.

Per intentar solucionar-ho, ahir el Ral·li Catalunya - Costa Daurada va tenir un tram urbà pel passeig Marítim i la platja de Salou. "Va ser una decisió molt encertada, perquè els organitzadors no van esperar que els aficionats anessin al tram, sinó que van acostar el tram als aficionats", comentava l'excopilot Luis Moya. Aquesta novetat, conjuntament amb la sortida des de Barcelona (dijous) i l'etapa mixta (combinant les superfícies d'asfalt i terra, perquè els vehicles derrapessin i els espectadors en gaudissin encara més) han estat els principals atractius del ral·li català.

Però amb això no n'hi ha prou, i la Federació Internacional d'Automobilisme (FIA) busca més atractius perquè no minvi un esport que anys enrere regnava entre les disciplines de motor. Després d'estar tot un any sense cap promotor oficial, el 2013 el Mundial n'estrenarà un de nou. Una empresa filial de Red Bull (el patrocinador habitual en esports de motor) tindrà la missió de "fer que es parli més dels ral·lis", explica Amant Barfull, el director de la prova catalana. "Les marques volen tant ressò com sigui possible, i no tenir un productor era un dels nostres punts dèbils -afegia Barfull-. El nou promotor ens ha de permetre millorar en aquest aspecte, començant per lligar tots els temes de televisió, entre els quals hi ha intentar recuperar el tram en directe que s'havia fet fa dues temporades".

L'altre objectiu de la Federació Internacional, i que ja fa algunes temporades que estan treballant, és el d'abaratir costos per facilitar l'accés de noves marques. El 2013 Ford abandonarà el Mundial.