Publicitat
Publicitat

TEATRE

Declan Donnellan dirigeix la seva companyia russa a 'Les tres germanes'

Els russos que fan millor Txékhov

Declan Donnellan, director de la companyia anglesa Cheek by Jowl, torna al festival Temporada Alta. Aquest cop amb els seus actors russos i un clàssic de Txékhov de gran èxit, Les tres germanes.

Els anglesos Declan Donnellan i Nick Ormerod van fundar la companyia Cheek by Jowl fa 31 anys. Va néixer per donar una mirada contemprània als clàssics, despullant-los d'artificis. L'èxit ha sigut espectacular i sostingut: són considerats una de les grans influències del teatre anglès actual i han fet gires per tot el món. Quan van començar a viatjar a Rússia, a finals dels 80, van establir lligams amb Lev Dodin i el Teatre Maly de Sant Petersburg. La companyia va exhibir sovint els seus muntatges a Moscou i, finalment, el Festival Internacional Txékhov els va convidar a crear la seva pròpia companyia russa. "Dirigir en una llengua estrangera és molt alliberador. A Rússia hi ha un gran pes del conjunt: és una cosa a la qual els actors responen de manera molt natural, i això s'adapta a la nostra manera de treballar -diu a l'ARA Donellan-. Els problemes als quals s'enfronten els actors són els mateixos independentment de la cultura o la tradició. El que tenim en comú és més profund del que és diferent".

Aquest grup d'intèrprets, amb qui Donnellan ja ha signat quatre muntatges, és el que arriba al Teatre Municipal de Girona divendres i dissabte per interpretar Les tres germanes , que retrata la llarga espera d'Olga, Maixa i Irina per marxar un dia a la seva Ítaca, Moscou, mentre el seu món aristòcrata s'ensorra. "Un clàssic és un clàssic perquè està viu ara i per a nosaltres. Txékhov aconsegueix que estimem aquests personatges que són autodestructius, graciosos i divertits i tristos alhora. Aquesta és la seva gran habilitat", defensa el director.

Les tres germanes de Donnellan ha tingut una acollida entusiasta d'ençà que es va estrenar, el 2005. Miraculosa. Superba. Única i irrepetible. El secret? "Totes les nostres obres creixen a la sala d'assaig, amb els actors. L'únic principi que tenim és que han d'estar vives, no mortes. Aquesta és la nostra prioritat. I com que les produccions ens duren tant de temps, ens assegurem que les obres estan vives a les gires. Espero que a Girona es noti", diu.

Les