Moda
Suplements 12/01/2023

De la muntanya a la ciutat: l'èxit de la motxilla urbana

La motxilla urbana és un complement que cada any multiplica models i marques

5 min
Ölend és una marca catalana de motxilles

BarcelonaAbans relegades als infants que anaven a l'escola o als amants del muntanyisme, ara les motxilles formen part del paisatge urbà. I especialment a Barcelona, ciutat que, segons els experts, s'ha destacat per ser l'urbs europea amb més amor a la motxilla. Avui dia són un element imprescindible i que ofereix un ampli ventall de possibilitats per a tots els gustos i preus. D'ençà de l'explosió de marques com Herschel i Fjällräven, fa una dècada, la motxilla és una part més del vestuari diari i el resultat d'una moda que ha vingut per quedar-se. Repassem nous models i icones històriques.

La senzillesa nascuda per resistir

Padded Pak'r d'Eastpack

Fa temps que tenen una competència salvatge, però es van passar dècades sent les absolutes dominadores del mercat. Eastpack és una marca clàssica i una de les primeres que van associar-se amb l'estètica skater i urbana. Nascuda el 1952 de la mà de Monte Goldman a Boston, la filosofia d'aquesta firma nord-americana s'ha mantingut impertèrrita en el temps: fer un producte senzill, bàsic i, sobretot, que sigui durador, d'aquí l'eslògan de la companyia: built to resist [fabricades per resistir]. El secret del seu model estrella, l'emblemàtica Padded Pak'r, és un disseny atemporal i que mai passa de moda, fet amb materials de qualitat –la motxilla té una durada remarcable–. A més, es ven a un preu raonable i s'associa amb altres icones per fer col·laboracions. És el cas de la sèrie Stranger things, el dissenyador Jean Paul Gaultier o la revista National Geographic.

La motxilla de la nova Barcelona

Holden air d'Ölend

Barcelona s'ha convertit en un dels epicentres de la motxilla urbana a nivell internacional. No només perquè s'ha consolidat com un complement molt vist als carrers, sinó també per la gran quantitat de marques que han anat apareixent els últims anys. Potser l'exemple més clarificador sigui el d'Ölend, marca de motxilles fetes a mà i 100% barcelonina. La van fundar tres amics –Adriana Dumon, Fran Ríos i Antonio Longás– el 2012 i el seu ascens ha sigut imparable. Estan pensades per a la ciutat, tot i que la inspiració de la marca són els models de muntanya de mitjans del segle XX. Encara que venen per tot el món, cada una de les seves motxilles és exclusiva i s'elabora des d'un taller de Barcelona, on també viuen els seus tres fundadors. ¿El secret del seu model estrella, la Holden Air? Minimalisme, elegància i comoditat.

De la muntanya al carrer

Arbor de Patagonia

Patagonia no és una de les marques més buscades del mercat perquè sí. Han sabut trobar la fórmula en la qual tot suma: són ètics, versàtils i aposten pels bàsics, tot i que el seu èxit també s'entén des dels dissenys i colors. Avui dia és una de les firmes de muntanya que més i millor han sabut fer el pas a la cultura urbana, d'aquí que el seu logo sigui un dels més vistos als carrers. Tot i que Patagonia sigui més coneguda pels seus forros polars, dessuadores i camises, el cert és que el seu model de motxilla Arbor és un dels grans hits dels últims anys. Combina certa estètica vintage i esportiva amb cremalleres a la vella escola i una forma rectangular amb colors que van bé amb tot. Una motxilla que marida amb qualsevol compromís, de disseny senzill i afavoridor. Nascuda l'any 1970 i fundada per Yvon Chouinard, Patagonia va començar com una marca dedicada a la fabricació de material d'escalada.

La nova generació alemanya

Allen de Johnny Urban

La febre per la motxilla urbana ha fet multiplicar les marques que s'hi dediquen. Si fins ara el mercat s'havia format amb firmes de muntanya i històriques, ja fa uns anys que afloren nous models que no només s'han pensat específicament per a la ciutat, sinó que ho han fet amb l'explosió d'aquesta moda totalment consolidada. Un exemple és Johnny Urban, marca alemanya que ha apostat per una motxilla basada en la lleugeresa, la impermeabilitat i la comoditat a partir de les necessitats urbanes, com ara la de transportar l'ordinador portàtil. L'Allen és el seu model estrella i ha aconseguit el que tothom busca: tenir un element que la fa diferent, en el seu cas la part superior enrotllada. La seva història és compartida per molts projectes més: dos joves, en aquest cas d'Hamburg, que comparteixen pis, tenen una bona idea i emprenen un negoci. En el seu cas, afiliant-se també en l'ecologisme, els ha sortit bé.

L'elegància vinguda de Suècia

Kanken de Fjällräven

Coneguda per ser la marca de la bandera sueca i la guineu, és una de les marques de motxilles més populars avui dia i una de les impulsores de la gran revolució ciutadana d'aquest complement. La seva història comença el 1950, quan Åke Nordin va fer una ruta de muntanya per Suècia i li va semblar que les motxilles que trobava eren petites, pesades i feien venir mal d'esquena. Això el va portar a fer-se'n una de pròpia amb la seva màquina de cosir a partir de cotó resistent. Era espaiosa, lleugera i s'adaptava bé al cos humà. Deu anys després, Fjällräven (guineu de muntanya, en suec) començava a comercialitzar-se. No són motxilles precisament barates, però és innegable que la seva comoditat, durabilitat, resistència –penseu que a Suècia hi neva molt– i una filosofia basada en el respecte per la natura és una combinació guanyadora. El seu model més icònic és la Kanken, fruit d'una col·laboració amb els boyscouts suecs i que sap jugar amb l'estil vintage. A part, també trobem el model Räven, tots dos clarament encarats a un públic urbà molt més que al de muntanya.

La revolució de la motxilla

Retreat de Herschel

Amb ells va començar tot. Si hi ha un model de motxilla que representa la febre per les motxilles urbanes d'aquest segle és el model Retreat de la marca canadenca Herschel. Fundada pels germans Jamie i Lyndon Cormack, va néixer amb el nom de Herschel Supply Co, recordant l'illa d'Herschel, al nord del continent americà i en ple oceà Àrtic. La seva fórmula és l'aposta pel retro sense de perdre de vista l'estètica urbana. Les seves motxilles són sòbries, resolutives i plenament adaptades al segle XXI, sent la Retreat, i la seva germana Little America, el seu gran triomf. Un model que ha aconseguit que les seves dues corretges marrons esdevinguin un dels símbols més populars de la nova cultura urbana. No només tenen un model d'èxit, ja que l'Heritage, una reformulació del model tradicional d'Eastpack però donant un toc de modernitat, també es veu per tot arreu. Les motxilles són la seva gran font de negoci, tot i tenir altres complements, com necessers i fundes per a l'ordinador.

Tirants per a motxilles artistes

'Basic backpack' de Fahrenheit

Fa exactament una dècada que Andrea Otin i Xènia Sánchez van començar amb Fahrenheit, un altre dels grans pilars del boom de la motxilla urbana catalana. Originals, ètiques i artesanals, fan tota la seva producció des de Barcelona, on van pensar que uns tirants per tancar les seves motxilles podien funcionar bé. I van encertar de ple, perquè els seus models cada dia es veuen en més llocs. La marca ha començat a treballar amb artistes que posen encara més color a les seves peces, com l'últim disseny en col·laboració amb el gallec David Menéndez, que va crear una sèrie de cinc motxilles colourblock de pell en tres combinacions diferents.

stats