Volar s’està tornant més perillós?
Una sèrie de fets inusuals els últims mesos ha generat preocupació per la seguretat aèria, però hi ha motius per tenir por? En parlem amb experts
Nova YorkUna col·lisió mortal en ple vol entre un avió comercial i un helicòpter de l'exèrcit. Múltiples accidents en diversos països. Avions que s'incendien i fins i tot es bolquen. En els dos últims mesos, el transport aeri comercial de tot el món s'ha vist sacsejat per més de mitja dotzena d'accidents poc habituals que han generat preocupació per l'estat de la seguretat aèria. Als Estats Units, això es produeix enmig d'un alarmant nombre d’accidents i de preocupacions sobre si hi ha prou gent treballant en el control del trànsit aeri.
Cada cop que es produeix un accident, imatges i vídeos circulen de manera gairebé instantània per internet i traumatitzen viatgers que afirmen que la recent onada d'incidents aeris ha incrementat l'angoixa que senten a l'hora de volar. Jaimee Rindy, una jove de 28 anys que viu a Atlanta, diu que havia desenvolupat por de volar fa uns anys i que aquesta sensació s'ha intensificat en els últims mesos. "És difícil sentir-se segura quan no tens cap mena de control ni noció del que passa mentre ets a l'avió", diu Rindy. "En última instància, aquesta és la part més aterridora de ser una passatgera. És aquesta pèrdua de confiança en la indústria", destaca.
Però ¿és veritat que volar s'està tornant més perillós? I si és així, què poden fer els passatgers –si és que poden fer-hi alguna cosa– per estar més segurs en cas d'emergència? Hem consultat diversos experts per saber-ne més.
Investigacions en curs
En els dos últims mesos s'han produït col·lisions mortals a Corea del Sud, als Estats Units i a l'Azerbaidjan. Als Estats Units, alguns incidents han afectat avions comercials, mentre que d'altres s'han produït en avions privats més petits, subjectes a requisits de seguretat menys estrictes. De totes les aeronaus, els grans avions comercials són els que han de complir les normes de seguretat més estrictes.
Però no tots els accidents d'aquests últims mesos han estat mortals. Les 80 persones que viatjaven a bord d'un vol de Delta Air Lines que es va estavellar a l'aterrar a l'aeroport Pearson de Toronto van sobreviure, fins i tot després que l'avió bolqués sobre la pista i l'ala dreta i la cua quedessin destrossades.
Jeff Guzzetti, antic investigador d'accidents de l'Administració Federal de l'Aviació (FAA) i de la Junta Nacional de Seguretat en el Transport (NTSB) dels Estats Units, diu que és massa aviat per determinar els factors comuns que connecten els recents accidents de companyies aèries nord-americanes, entre els quals hi ha la col·lisió en ple vol a l'aeroport Reagan el 29 de gener i el cas d'un avió amb 10 persones a bord a Alaska el 6 de febrer. Assenyala que hi ha "un conjunt de problemes", com les condicions meteorològiques i les polítiques de la FAA.
Volar continua sent segur
Els experts subratllen que volar és, amb diferència, la forma més segura de viatjar. Arnold Barnett, professor d'estadística de la Sloan School of Management del MIT, diu que el risc de morir en un vol és gairebé nul. Els accidents recents són una coincidència, assegura. "Dotze milions de persones agafen avions cada dia, de mitjana, cada any –afegeix Barnett–. La immensa majoria dels dies ni un sol passatger acaba ferit, i encara menys mort". En canvi, les probabilitats de morir en un accident de cotxe al llarg de la vida són aproximadament d'1 entre 95, segons el Consell Nacional de Seguretat dels Estats Units.
No obstant això, els recents accidents haurien de suscitar una anàlisi acurada i una vigilància sobre les "possibles deficiències del sistema", diu Guzzetti. La col·lisió de Washington va ser l'accident més mortífer d'una companyia aèria nord-americana en més d'una dècada.
Una possibilitat a considerar és que la seguretat en l'aviació comercial s'estigui degradant, alerta Kyra Dempsey, que escriu sobre accidents d'aviació al blog Admiral Cloudberg. Afegeix que, en el cas dels Estats Units, les retallades de personal de l'Administració Federal de l'Aviació són un factor a tenir en compte i que podrien estar relacionades amb els incidents recents.
El cinturó de seguretat, sempre
Tots els experts en aviació recomanen que, sempre que anem en avió, portem el cinturó de seguretat cordat tota l'estona que duri el vol. Si hem d'anar al lavabo i, per tant, ens l'hem de descordar, recomanen que un cop tornem al seient ens el tornem a cordar. També és positiu escoltar sempre les instruccions de seguretat que donen els auxiliars de vol. Segons Sara Nelson, presidenta de l'Associació d'Auxiliars de Vol-CWA, que representa gairebé 55.000 auxiliars de vol de 20 companyies aèries, es tracta d'una altra precaució fonamental que molta gent se salta. Els auxiliars de vol es capaciten anualment en procediments de resposta davant d'emergències, explica Nelson. Això inclou des de la gestió de passatgers disruptius fins a incendis a la cabina i evacuacions a l'aigua.
John Cox, expilot de línies aèries que dirigeix una empresa de consultoria de seguretat, destaca que les investigacions dels últims accidents d'avió no han estat concloents sobre si hi ha una part de l'avió que sigui més segura que una altra. Alguns viatgers creuen que és la part posterior, per la manera com absorbeix l'energia durant un xoc, però tant Cox com Guzzetti descarten aquesta idea. "Bàsicament depèn de la dinàmica del xoc –diu Cox–. No et preocupis per on estàs assegut". De fet, els viatgers no poden predir en quins tipus d'accidents es poden veure implicats. Però per evitar l'efecte de les turbulències Cox recomana seure "sobre el centre de l'ala".
Una altra qüestió a tenir en compte són els nadons: moltes companyies aèries acostumen a permetre als pares i mares que portin els infants de menys de 2 anys a la falda, en comptes de pagar un seient. No obstant això, tant la FAA com la NTSB desaconsellen aquesta pràctica i animen els pares a utilitzar un sistema de retenció infantil homologat. Segons un estudi del 2019 dels Instituts Nacionals de la Salut dels Estats Units, els nens sense subjecció que viatgen a la falda poden sortir disparats dels braços dels seus pares en cas d'emergència, com una turbulència greu, i són més propensos a patir lesions.