El perill del pas de vianants 'fantasma' de Gesa: "Tothom hi creua i un dia hi haurà una desgràcia"

La manca de passos a la façana marítima de Palma fa que molts vianants aprofitin un buit entre la vegetació i ignorin la barrera instal·lada per Cort, alertat per la Policia Local

08/07/2025
2 min

PalmaEntre la seu de l’Autoritat Portuària i el Palau de Congressos de Palma hi ha 1,5 quilòmetres de recorregut per carretera en paral·lel a la façana marítima. Durant aquest trajecte, només hi ha quatre zones de passos de vianants per superar la carretera —amb tres carrils en cada direcció— entre la ciutat i el mar. Els vehicles hi circulen a gran velocitat —la màxima és de 60 km/h. La distància entre els passos de vianants fa que els ciutadans aprofitin un camí creat per l'Ajuntament de Palma a la falca verda devora l'edifici de Gesa per travessar directament la carretera. La Policia Local va avisar Cort de la pràctica temerària i el Consistori hi va instal·lar una barrera, la qual no ha tingut un efecte dissuasiu entre els ciutadans.

Més enllà de la temeritat de travessar per una zona no habilitada, el disseny del parc fa pensar en una intenció al passat de fer-hi un pas de vianants. Enmig de la falca verda, hi ha una passarel·la de pedra que desemboca en uns arbusts que emmarquen un forat directe a la carretera, on ara hi ha la tanca que la gent bota o rodeja. Una vegada allà, té dues opcions: caminar centenars de metres fins a trobar un pas de vianants o tirar cap endavant, esperar que no passin cotxes i travessar la carretera a correcuita. O en el sentit contrari, del passeig Marítim cap a l'altre costat, com es pot veure al vídeo que encapçala la notícia. "Fan falta més passos de vianants. No podem viure a una ciutat on es prioritza un model de mobilitat del segle XX. Tot està pensat pels cotxes. Jo, com molta gent, veig aquesta passarel·la i el forat entre els arbusts, i entenc que això hauria de ser un pas. Jo camín fins al semàfor, però tothom hi creua i, si continuam així, un dia hi haurà una desgràcia", assegura un resident de la zona. L'afluència de gent puja a l'estiu, quan s’hi suma la gent que va a la platja de Can Pere Antoni.

Ciutats com Barcelona han compatibilitzat una via de circulació ràpida amb un espai amable per als vianants, com és el cas de la ronda del Mig de la capital catalana. Era una autopista que travessava la ciutat. A trams anava soterrada i a d’altres, no. Ara bé, en diferents fases es va reformar per convertir-la en un bulevard amb velocitat limitada a 50 km/h, arbres i passos de vianants pràcticament cada 100 metres. L’avinguda d'Adolfo Suárez, en canvi, permet circular de manera ràpida per davant de tot el centre antic i deixa en un segon lloc els vianants.

Caça als vehicles infractors

De moment, l’Ajuntament de Palma hi vol controlar la velocitat dels vehicles i hi instal·larà dos radars fixos —un a l'altura del parc de la Mar i l'altre a prop d'Es Baluard— i un radar foto-vermell al semàfor a la pujada de l’avinguda Gabriel Alomar —davall el Baluard del Príncep—, que caçarà tots els vehicles que passen quan tenen el semàfor que els ho prohibeix.

stats