Societat 22/01/2019

Un vaixell alemany de rescat d’immigrants atraca a Palma després de dues setmanes cercant port

El 'Professor Albrecht Penck' va salvar 17 persones i les va desembarcar a Líbia, però gairebé s'havia quedat sense combustible

Carles Tudurí
3 min
El capità del 'Professor Albrecht Penck', Klaus Merkle

PalmaEl vaixell 'Professor Albrecht Penck' de l’organització Sea Eye ha atracat a Palma després de rebre l’autorització dilluns. Duia més de dues setmanes navegant sense aconseguir permís per atracar ni a Malta ni a Grècia. El 29 de desembre havia sortit d’Algesires per rescatar immigrants a la Mediterrània i pocs dies després va poder salvar 17 persones a prop de la costa de Líbia. El seu capità, l’alemany Klaus Merkle, explica a l'ARA Balears que està decebut per l’actitud poc humanitària de les autoritats europees i que està afectat per haver estat perdent el temps cercant port mentre la gent continua morint a la mar.

Al vaixell viatjaven 18 persones: 7 tripulants d’Alemanya, Rússia, Suècia, Ucraïna i Ghana; i 11 voluntaris i d’Alemanya i Àustria. Primer varen haver de cercar on desembarcar els immigrants rescatats. Després de dues setmanes varen rebre permís per fer-lo a Malta, però no varen permetre que el vaixell hi quedàs. Una part de la tripulació i va baixar a terra ferma però la resta, voluntaris inclosos, va continuar cercant un port. Han arribat a Mallorca gairebé sense combustible.

“La situació al Mediterrani és molt dura”, diu Merkle, i afegeix: “ens fa patir saber que ara podríem estar salvant vides si les autoritats no ens haguessin negat el port per poder continuar amb la nostra tasca”. Mentre fan voltes, lamenta, pot morir gent que podrien rescatar.

Segons Merkle, navegar al primer vaixell de rescat d’immigrants amb bandera alemanya de moment els ha servit de poc. Pensava que per aquest fet tindria més ajuda per part de les autoritats de tots els països, però no ha estat així. Ni tan sols ha tingut gaire influència amb les autoritats alemanyes. “Ha estat una decepció”, assegura.

El capità del vaixell de Sea Eye, Klaus Merkle, davant del timó del 'Professor Albrecht Penck'

Tot i que el mal temps ajuda que les embarcacions no puguin sortir de Líbia, els dos darrers enfonsaments, que han provocat quasi 200 morts, causen angoixa als que es dediquen a les tasques de rescat, com la tripulació del 'Professor Albrecht Penck'. “No sé quina pot ser la solució, perquè la gent que està a Líbia vol sortir-ne sigui com sigui. A Alemanya ja es comenta que els camps de refugiats d’aquest país són com camps de concentració”, diu Merkle. “La situació ha de ser terrible perquè a Alemanya s’utilitzi aquest terme, sobretot per part dels polítics. Per tant, cal prendre mesures i evitar que mori més gent a la mar”, reclama el capità.

En aquests moments, segons explica Merkle, que també ha estat tripulant de l’'Aquarius', els recursos destinats al rescat i salvament marítim d’immigrants són molt escassos. Es limiten al 'Professor Albrecht Penck' i al 'Sea Watch 2', que és alemany, però en el qual fan feina molts voluntaris espanyols.

“Per mi saber que hi ha gent en situació de necessitat extrema a la mar i no poder ajudar-la és estressant. Estar a la mar sense combustible, ni menjar, ni una persona que pugui ajudar ha de ser terrible. Volem ajudar. I quan veiem algú que s'està morint no és rellevant de qui es tracta, cal fer alguna cosa. Primer s’ha de salvar, després farem les clarificacions necessàries, però no quan sigui massa tard”, explica. I insisteix: “si un es troba una persona ferida al carrer no mira si és blanca o no, si és catòlica o protestant, o si ha begut... l’ajuda i prou”.

El final de l’odissea

El vaixell de l’entitat alemanya Sea Eye ha patit moltes dificultats durant les quasi dues setmanes que ha durant l’odissea. La falta de combustible i el mal temps han deixat la tripulació amb poques opcions. Fins i tot es varen haver de refugiar durant tres dies a prop de la costa de Tunísia per fer front a les tempestes. Dilluns varen rebre el permís per atracar a Palma. El director de la missió, Jan Ribbeck, ha agraït a les autoritats espanyoles aquest permís i s’ha felicitat que per fi s’hagi pogut completar aquesta primera missió, encara que sigui amb molt de retard, perquè s’han pogut salvar 17 vides. Malgrat això, també mostra la seva ràbia pel fet d’haver estat pràcticament aturats durant dues setmanes, en les quals han continuat morint persones a la mar.

El vaixell es quedarà a Mallorca uns quinze dies més. S’hi canviarà part de la tripulació, s’aprovisionaran de combustible i faran tasques de manteniment a la nau. “Si ens deixen partir de nou, anirem cap al sud, en direcció a Líbia”, afirma entre rialles el capità, que denuncia que Líbia continua sent un punt negre, amb bandes, milícies, màfies... que actuen contra els migrants. “Ni tan sols la guàrdia costanera és de fiar. Segur que estan fent negoci amb el tràfic de persones, per això ens en mantenim lluny”, remata.

stats