Retards i llargues coes: nova jornada de vaga dels treballadors del TIB

El Govern ha començat a mediar en les negociacions entre el sindicat i les empreses concessionàries del servei

ARA Balears
21/07/2025
3 min

PalmaEls treballadors del TIB duen a terme aquest dilluns la segona jornada de vaga del cicle de mobilitzacions que van començar divendres per exigir que s'acceptin les seves reivindicacions en la renovació del conveni col·lectiu. Aquesta segona jornada ha començat a primera hora del matí i s'ha notat a les estacions d'autobusos de totes les illes, on s'han acumulat retards i llargues coes de passatgers.

En aquest procés, el Govern ha començat a fer de mediador. El sindicat SATI –majoritari en el sector– va xifrar el seguiment de la primera jornada de vaga amb un 100% entre els conductors del TIB a Mallorca, Menorca i Eivissa, tot i que cal assenyalar que el Govern ha establert uns serveis mínims del 60%.

Divendres els treballadors van dur a terme una concentració a l'estació Intermodal de Palma per escenificar el seu malestar per la impossibilitat d'aconseguir un acord amb les empreses concessionàries per millorar les seves condicions laborals. Durant la jornada també es van registrar una sèrie d'incidents com els que varen afectar set autobusos d'una de les empreses concessionàries del TIB, que varen patir danys, com ara llunes trencades a causa de llançaments de pedres.

Des de primera hora del matí els treballadors han omplert l'estació Intermodal de Palma.
La Policia Nacional ha controlat la concentració per evitar nous aldarulls.

Entre les seves reivindicacions hi ha una pujada de sous del 8,5% per recuperar el poder adquisitiu perdut en aquests darrers anys per la inflació i regular la seva jornada laboral per garantir els descansos dels conductors.

Sobre els descansos, el responsable de SATI, Jesús Rodríguez, ha indicat que, malgrat tenir dret a 30 minuts de descans, la jornada laboral dels conductors pot ser irregular, de manera que a vegades estan set o vuit hores “sense aixecar el cul del seient”, ja que hi ha dies en què poden fer alguna hora de més o de menys fins a completar les 40 hores setmanals.

D’aquesta manera, ha subratllat que una de les peticions és que no es puguin fer més de vuit hores i mitja al dia, però ha incidit que s’ha de concretar que els descansos haurien de ser d’un mínim de 15 minuts, perquè actualment aquests 30 minuts es poden fraccionar de qualsevol manera. També ha al·legat que, quan tenen descansos de cinc minuts, els passen “cobrant els passatgers”.

Llargues coes per agafar el TIB a causa dels serveis mínims.
Un dels treballadors que s'ha concentrat aquest dilluns a l'estació Intermodal de Palma.

Per part seva, la gerent de la Federació Balear de Transports (FEBT), Petra Mut, ha lamentat la impossibilitat d'aconseguir un acord, atès que les posicions entre totes dues parts, malgrat els prop de vuit mesos de negociació, continuen molt allunyades. Mut ha negat que la desena d'empreses concessionàries no vulguin "dignificar la professió" i ha argumentat que, com que les condicions estan subjectes a unes licitacions públiques –que acabaran el 2030–, el marge de maniobra és relativament escàs.

Rodríguez ha subratllat que la nova Conselleria de Treball, Funció Pública i Diàleg Social ha iniciat una mediació amb cadascuna de les parts en conflicte, però ha recalcat que la posició de la patronal "no s'ha mogut gairebé gens".

No obstant això, cal assenyalar que divendres el portaveu del Govern, Antoni Costa, va descartar intervenir en les negociacions entre el sindicat i les empreses concessionàries del TIB, va assegurar que actuarà com a "facilitador", i va fer una crida a la "responsabilitat" de totes les parts.

Vaga dimecres i indefinida a partir de divendres

En cas de no aconseguir-se un acord entre les parts, la vaga continuarà amb una altra jornada d'aturades de 24 hores dimecres i a partir de divendres es convertirà en una vaga indefinida.

stats