Societat 03/04/2024

El Telèfon de l'Esperança atén el triple de persones que el 2019

Entre 2022 i 2023, els usuaris majors de 66 anys s'incrementaren un 43%

3 min
Presentació del balanç del Telèfon de l'Esperança corresponent al 2023.

PalmaLes telefonades de temàtica suïcida que rep l'ONG Telèfon de l'Esperança continuen a l'alça un any més. Durant el 2023 se'n varen atendre 241, el valor més alt de la sèrie històrica i que representa un increment exponencial respecte de les 40 que es varen rebre el 2019 o les 207 del 2022 (un 500% i un 16,5% més, respectivament). L'any passat es va ajudar 209 persones amb ideació suïcida (primers pensaments sobre el tema); 23 en crisi suïcida (ja tenien clar el mètode a seguir) i 9 amb l'acte suïcida en curs (ja havien executat el mètode, però se'n penedien). Aquesta darrera dada, ha explicat Lino Salas, portaveu de l'ONG, demostra que els afectats "s'adonen que han pres una decisió dràstica i que suïcidar-se no és la solució. Marcar el 061; el 091 o l'112 o el Telèfon de l'Esperança és clau per salvar vides. En total, el nombre de telefonades registrades pel Telèfon de l'Esperança l'any passat va ser de 4.702, d'usuaris entre 16 i 76 anys. Això significa una mitjana de 13 telefonades al dia, davant les 3 que es registraven el 2019 (333% més) El 2020 es varen fer 2.956 atencions i el 2021 es registrà el màxim històric, en arribar a la cota de 5.315 telefonades anuals.

El perfil d'usuari més habitual va ser el de dona (59%) casada (17,51%), amb parella de fet (9,13% dels casos), separada o divorciada (21%) o viuda (11,39%). Els usuaris, tant homes com dones, normalment manifesten problemes de soledat i incomunicació (10,25%), depressió (7,76%), trastorn d'ansietat (7,26%), crisi en el projecte vital, de valors i de sentit vital (6%) i temàtica suïcida (4,53%).

Més persones grans

De les dades de 2023 destaca l'important augment dels usuaris de més de 66 anys. Se'n varen atendre 737, davant els 516 de l'any precedent (43% més). És la dada més alta de tota la sèrie històrica. Aquests valors, ha manifestat Salas, tenen algunes de les causes en les dificultats de mobilitat que pateix part de la gent gran, als problemes de soledat, o a la distància i incomunicació amb els familiars.

Pel que fa als joves, en varen telefonar 356 d'entre 16 i 25 anys. D'aquests, 174 eren menors i 182, joves. Malgrat que són xifres elevades en relació amb el 2019, quan foren 71, s'ha registrat un descens pel que fa al 2022 (492). En aquestes edats, explica el Telèfon de l'Esperança, "encara tenen un comportament adolescent". "Es resisteixen a assumir responsabilitats. Coneixen i exigeixen els seus drets, però no els agrada que els posin límits", ha assenyalat Salas. Amb l'objectiu d'arribar a aquest col·lectiu, el Telèfon de l'Esperança ha posat en marxa de manera pilot a Màlaga i Madrid un xat d'atenció psicològica, que a les Balears s'incorporarà pròximament. De fet, dos voluntaris s'estan formant específicament per atendre aquesta plataforma, que està disponible entre les 18 i les 00 h de dilluns a divendres. Fins que s'implanti a les Illes, els interessats hi poden accedir, però els atendrà un voluntari de la Península.

Les telefonades reflecteixen els problemes que pateix la societat. Així, 229 usuaris varen contactar per demanar ajuda per resoldre problemes afectius i emocionals; 97, perquè patien una conducta addictiva a alcohol, droga, joc, pantalles, xarxes o menjar; 116 usuaris patien una malaltia psíquica o psiquiàtrica; 38 varen telefonar perquè els estava costant superar un dol. Per altra banda, varen contactar 22 dones que patien maltractament i 6 homes maltractadors.

A la recerca de nous voluntaris

Actualment, el Telèfon de l'Esperança té 32 voluntaris, 16 persones que es formen per ser-ho i 2 que han acabat la formació. Aquestes darreres fan les pràctiques per incorporar-se aviat a les funcions d'orientació telefònica. L'ONG té en marxa un procés de captació de voluntaris. Els interessats poden contactar-hi a palma@telefonodelaesperanzaib.org. El procés de formació inclou un curs de tres dies i, posteriorment, reunions setmanals de formació de dues hores. Es pretén que els interessats s'autoconeguin, facin un procés de creixement personal i aprenguin a no jutjar, ser discrets, emfatitzar i respectar.

  • Telèfòn de l'Esperança:  971 46 11 12
stats