Els tassons dels festivals: sostenibilitat o una estafa per treure més doblers?

La fundació Rezero denuncia que el que es ven com un model per acabar amb els plàstics d'un sol ús acaba incrementant l’impacte ambiental dels festivals

La gran majoria dels festivals obliguen a comprar els tassons
25/07/2025
2 min

PalmaLa moda dels tassons personalitzats als festivals va aparèixer amb la intenció d'eliminar els plàstics d'un sol ús i reduir-ne l'impacte ambiental, però, segons el darrer estudi de la fundació Rezero, s'ha acabat convertint en un nou model de negoci que contribueix a la contaminació i al deteriorament del medi ambient.

Aquest fenomen va aparèixer després que el govern espanyol aplicàs la Llei 7/2022 de residus i sòls contaminats i el Reial decret d’Envasos del 2022 que va obligar els festivals a abandonar els gots d’un sol ús. La mesura es va posar en marxa amb la finalitat d'aconseguir un canvi radical en la generació de residus d’envasos i tassons d'un sol ús en els festivals i esdeveniments socials i culturals. Però Rezero remarca que ha estat "tot el contrari". "Era una oportunitat per avançar cap al residu zero que ha acabat manipulada per les empreses i entitats organitzadores de festivals i actes festius. La majoria han optat per, simplement, oferir i cobrar gots reutilitzables sense articular un sistema real de recollida i rentat, de manera que la reutilització queda en mans de les assistents", denuncia l'entitat.

Molts tassons queden tirats a terra als festivals de música i esdeveniments

Segons Rezero, aquest no és més que un exemple de l'ús monetari que els grans esdeveniments culturals i socials fan del concepte de sostenibilitat. L'entitat critica que als festivals "no et deixen entrar res de fora, encara que sigui reutilitzable, et fan comprar-ho tot allà i després no ho pots tornar, fan servir la sostenibilitat per guanyar més doblers". "En nom de l’emergència climàtica, alguns s’aprofiten de la consciència col·lectiva per legitimar pràctiques hipòcrites i oportunistes", diu.

Pel que fa als tassons, Rezero assegura que aquest format reutilitzable ha esdevingut una nova fórmula de negoci. "No per reduir el consum de recursos o pel medi ambient, sinó per augmentar beneficis", critica. A més, també denuncia que els tassons dels festivals en realitat no són reutilitzables, ja que no es retornen, no funcionen amb un model de dipòsit, no tenen cap mecanisme per fer-los nets i solen tenir un disseny que en fa inviable la reutilització. 

Cartell d'un festival on s'especifica que no es torna el depòsit del tassó

La fundació Rezero demana a festivals i esdeveniments que, per acostar-se al residu zero i ser menys excloents, permetin l’entrada de begudes i menjar; garanteixin que un sistema real de retorn i rentat de gots, amb empreses proveïdores que n'incloguin el servei de recollida i higienització per a futurs usos; optin per tassons estandarditzats, sense marca o any, que siguin útils per a altres esdeveniments; que, si cobren pel tassó, ho facin sempre en concepte de dipòsit retornable i que habilitin espais que facilitin al públic assistent el retorn del got i el cobrament del dipòsit, sense llargues esperes que no compensen la recuperació de l'import del dipòsit.

Les 5 trampes del tassó "reutilitzable" dels festivals
  • 1. Més gruixat, però d’un sol ús

    Els tassons són més gruixats, i per això en diuen reutilitzables. Com que l’organització no es responsabilitza de la recollida i rentat, en molts casos, acaben abandonats dins el mateix recinte o en el seu entorn. Amb l’agreujant que, com que contenen més plàstic, impliquen més malbaratament de recursos.

  • 2. El tassó s'ha de pagar, tant si es vol com si no

    Com que l’organització no ha implantat un sistema de retorn ni circuit de rentatge, no es poden tornar ni reutilitzar els tassons. Això el que realment provoca és que no cobren en concepte de dipòsit, sinó que l'organització de l'esdeveniment obliga les assistents a adquirir un got de plàstic.

  • 3. El disseny impedeix reutilitzar

    La manca d’interès en la reutilització ja es fa patent en el disseny dels tassons. El més habitual és que incloguin la data i el logotip del festival i, sovint, el de les empreses que el patrocinen. Això en dificulta la reutilització en altres esdeveniments.

  • 4. Col·leccionar gots no és reutilitzar-los

    Els tassons s’han acabat convertint en un element més de marxandatge. Això n’ha incentivat el col·leccionisme i no fomenta la reutilització d'aquests, sinó l'acumulació i compra de nous tassons.

  • 5. Recollir tassons per reciclar-los no és reutilitzar

    Omplir caixes de gots usats i enviar-los a reciclar implica que estem parlant de gots d’un sol ús. Aquí la reutilització no entra en escena.

stats