Mobilitat

Rellotges desfasats i retards diaris als trens de Mallorca: "Això no té nom"

Les pantalles de l'estació Intermodal de Palma marquen una hora incorrecta que confon els passatgers

Els rellotges de l'Estació Intermodal marcaven una hora incorrecta.
25/09/2025
2 min

"Quan tenc sort, agaf el tren amb dos o tres minuts de retard. Llavors em sent afortunada". Així parla Marta, una usuària diària del tren que ja ha assumit que els retards són la normalitat del servei ferroviari. Cada matí, les andanes dels municipis amb tren s'omplen de persones que miren la pantalla suposadament informativa amb tensió i hi ha hagut dies, com aquest mateix dimecres, que ni tan sols l'hora dels rellotges és fiable. En arribar Marta per agafar el tren, la pantalla marcava les 9.22 h. El problema ha estat que eren les 9.34 h. "Arribarà tard en funció de l'hora de la pantalla o de la real?", li ha demanat a una treballadora que ha aixecat l'esquena en senyal d'ignorància, això sí, amb un somriure molt amable.

Aquest problema ha deixat molts d'usuaris del tren desconcertats i fent-se la mateixa pregunta. També ha provocat retards més llargs dels que hi ha diàriament. "El tren que va des de Palma a Manacor ha arribat 15 minuts tard. Això no té nom", denuncia un passatger. Tot i això, els usuaris del servei ferroviari no han rebut cap explicació sobre el motiu pel qual, un dia més, la impuntualitat és la tònica del servei. "No ens han dit absolutament res, però ja estam acostumats perquè arriben tard sempre", ha dit un grup de persones que pujava al tren per anar des de Palma a Consell.

L'estació de tren de l'Hospital d'Inca aquesta setmana tancada quan hauria d'haver estat oberta.

Dos conductors han assegurat a l'ARA Balears que els trens "sempre van amb un poc de retard perquè les vies no estan bé". Per la seva banda, el president de l'Associació d'Usuaris del Tren, Guillem Ramis, lamenta que el gran nombre de subcontractes que gestionen diferents àrees del Servei Ferroviari de Mallorca ha derivat en una manca de manteniment de les vies. "Les encarregades de fer-lo són empreses privades i no el fan fins que no val la pena econòmicament", detalla. Durant la legislatura passada ja hi havia quatre empreses que s'encarregaven del manteniment de diferents àmbits del servei.

Fonts del Servei Ferroviari de Mallorca (SFM) denuncien que durant l'anterior legislatura "no es va batre el balast (el material que suporta la via)". En la mateixa línia, asseguren que l'empresa continua treballant "per posar al dia el manteniment no realitzat i fer inversions en infraestructura que millorin l'explotació i en redueixin al mínim les incidències".

Tot i això, SFM admet que "les darreres setmanes, els conductors s'estan trobant amb més limitacions de velocitat de les habituals, a causa de l'existència de més garrots (apareixen normalment per efectes de la dilatació de l'acer per la calor) en la via, malgrat que són freqüents en qualsevol explotació ferroviària". Les limitacions de velocitat a causa dels garrots, a més de les limitacions preexistents pels treballs de millora de la infraestructura en el pas elevat del carrer del Greco, juntament amb el major volum de viatgers en els serveis en hora punta, que alenteix la càrrega i la descàrrega de passatgers, provoquen retards d'entre 5 i 10 minuts en alguns trens dels trams de més afluència –en alguns serveis arriben a 15 minuts.

stats