SOCIETAT

El renou de les motos posa en perill la reproducció dels ocells

Les aus que fan el niu a prop de la carretera fugen i poden arribar a abandonar els polls i els ous, que queden desprotegits

El fort renou com el de les motos de gran cilindrada que circulen a molta velocitat té un impacte nociu sobre els animals, especialment entre els ocells que crien a la primavera i principi d’estiu, segons diu el responsable de l’àrea d’Ornitologia del GOB, Manolo Suárez. Les aus que fan el niu a prop de les carreteres, com la que travessa la serra de Tramuntana, fugen i poden arribar a abandonar els ous i els polls, que queden desprotegits. Si això passa al vespre, comencen a volar sense rumb a les fosques. L’ornitòleg apunta que aquesta problemàtica pot ser causada per qualsevol renou intens, però a la Serra les motos de gran cilindrada poden superar els 125 decibels, com denuncien els veïns. El president del Grup Excursionista de Mallorca, Jordi Soler Vallespir, confirma que aquesta problemàtica altera la tranquil·litat natural més enllà dels voltants de la carretera perquè el renou puja i es pot sentir a molts cims.

“Les molèsties que ens afecten a nosaltres també ho fan als animals”, recorda Suárez, i afegeix que a les ciutats s’han fet molts estudis sobre com el renou altera el comportament dels ocells. L’ecologista explica que les zones més sorolloses fan que les aus passin més estona cantant i dediquin menys temps a cercar menjar. També dificulten que puguin sentir els cants d’alerta que fan quan s’acosta un depredador com ara un moix. “Els renous continuats estressen els ocells i les seves condicions físiques empitjoren”, adverteix. Teuladers, carboners, busquerets i papamosques són alguns exemples d’aus que es podrien veure afectades per forts renous, però la realitat és que qualsevol que estigui nidificant ho pot patir.

La nova autopista de Campos augmentarà les morts d’òlibes

Carlota Viada és la secretària general de la Societat Espanyola d’Ornitologia (SEO/BirdLife). Sobre el possible impacte que pugui tenir el renou de les motos sobre els grans rapinyares que hi ha a Mallorca, com ara el voltor negre i l’àguila calçada, comenta que actualment no hi ha cap estudi que ho certifiqui. Així i tot, Viada apunta que l’estat de conservació d’aquestes aus a la Tramuntana ara mateix “és molt bo”. Fonts de la Conselleria de Medi Ambient i Territori expliquen que a la Serra s’instal·len senyals i s’hi limita, o directament s’hi prohibeix, qualsevol activitat que sigui susceptible de produir renous excessius en localitzacions concretes i durant la nidificació. Les mateixes fonts indiquen que no disposen de cap estudi ni informació que determini els efectes específics que puguin causar les motos o altres fonts acústiques que facin molt de renou.

El president del Grup Excursionista de Mallorca assegura que des de fa uns anys la presència de motos que circulen a gran velocitat per la carretera que travessa la Serra és notòria i que “és com si fóssim a les grades d’un circuit”. La contaminació acústica causada pels motors de gran cilindrada no només afecta les zones properes a la carretera, perquè els penya-segats de les muntanyes fan que el renou sigui perceptible de ben enfora, lamenta Jordi Soler.

Un accident de trànsit Per setmana a la carretera Que travessa la Serra

Aquesta situació, segons diu, és especialment greu a les valls de Fornalutx i dels embassaments de Cúber i el Gorg Blau, però és extensible a qualsevol part de la carretera com ara Banyalbufar i el cap de Formentor. “Malauradament ens hi hem acostumat, s’està normalitzant, i quan surts d’excursió ja ho tens present”, afirma el president, que afegeix que caldria fer-hi alguna cosa. Soler explica que la gent que va d’excursió a la Serra cerca un entorn natural on hi hagi silenci, tranquil·litat i harmonia, però sovint això “és prou difícil de trobar” a les muntanyes de Mallorca per culpa de les motos que fan més renou.

L’impacte del motocròs

A més de l’impacte acústic d’algunes motos que circulen per carretera, les de motocròs també afecten el medi. En opinió del geògraf Francesc Xavier Roig, circular amb moto per zones naturals “no és una activitat que impliqui erosió, però alguns usuaris sí que deterioren punts concrets”, i destaca la serra de na Burguesa. El problema, d’acord amb Roig, és quan alguns motoristes desmunten marjades per fer circuits amb més dificultat. “Quan s’obre un camí nou, la resta d’esportistes l’utilitzen com si en fos un altre més”, diu, i apunta que “alguns motoristes afirmen que l’aigua és la causa de l’erosió, però això no és així: els descensos impliquen derrapades i danys al sòl”.

EDICIÓ PAPER 28/03/2020

Consultar aquesta edició en PDF