SOCIETAT

Un accident de trànsit per setmana a la carretera que travessa la Serra

Mentre que la Direcció General de Trànsit es nega a informar sobre els controls fets fins ara a l’Ma-10, la Guàrdia Civil admet que els motoristes coneixen els punts on els agents els poden aturar
Un accident de trànsit Per setmana a la carretera Que travessa la Serra

L’Ma-10, coneguda com la carretera que travessa la serra de Tramuntana, va ser una de les vies amb major accidentalitat de Mallorca el 2019, amb prop d’un accident per setmana de mitjana. Entre els mesos de gener a desembre tant del 2018 com del 2019, la Direcció General de Trànsit (DGT) va registrar 52 accidents en diferents punts de la Serra, mentre que el 2017 la xifra va ser de 59. Tot i que la DGT no detalla el tipus de vehicles implicats en cada cas, sí que puntualitza que les tres persones que varen morir en aquesta carretera entre el 2017 i el 2019 conduïen motocicletes de més de 125 centímetres cúbics, una de les quals no tenia la Inspecció Tècnica de Vehicles en vigor i dues no estaven assegurades. Pel que fa al tipus d’accident, una mort es degué a un xoc frontal amb un cotxe i dues a l’impacte contra una paret.

La plataforma de veïns Indignats de l’Ma-10 atribueix aquestes xifres a l’elevat nombre de motoristes que freqüenten aquesta artèria, una polèmica que fa anys que és damunt la taula però que, lamenten, encara no s’ha resolt. Residents dels principals pobles afectats -Estellencs, Banyalbufar, Esporles, Valldemossa, Deià, Sóller, Fornalutx, Escorca i Pollença- denuncien que, malgrat que la zona estigui protegida i sigui Patrimoni Mundial de la Humanitat per la Unesco, la conducció temerària de cotxes i, especialment, de motos, els perjudica des de fa tres dècades. Un dels membres de la plataforma, que prefereix mantenir oculta la seva identitat per por de represàlies, assegura que aquest fenomen es va agreujar especialment amb l’alliberament del peatge del túnel de Sóller, el desembre de 2017.

Encara que el límit de velocitat a l’Ma-10 oscil·li entre els 70 i els 90 quilòmetres per hora, depenent del tram, els veïns han arribat a veure-hi motos que superen els 100 i 120 quilòmetres per hora. En els vídeos que els mateixos afectats enregistren, es pot comprovar la temeritat d’aquests vehicles que “posen en perill la vida” dels qui la transiten, afirma aquest veí, que considera que “és un autèntic misteri com encara no s’ha resolt aquesta situació”.

“tots els motoristes usuaris que van per la Serra saben quins són els punts on els poden aturar”

Fonts de la Guàrdia Civil -que s’encarrega de portar a terme els controls de trànsit- reconeixen que “tots els motoristes usuaris que van per la Serra saben quins són els punts on els poden aturar” i que “amb les xarxes socials en 10 minuts tothom pot saber on són”. Si bé no especifiquen quants controls amb radar es varen fer el 2019, afirmen que varen ser “una multitud”. El nombre d’aquestes intervencions només es pot obtenir a través de la DGT, des d’on asseguren que no poden fer pública aquesta informació, atès que “forma part del control i la vigilància de les vies”. La Prefectura de les Balears tampoc ha pogut facilitar quins han estat els resultats de les campanyes de la Guàrdia Civil -és a dir, les multes o denúncies interposades-.

Motors que superen els 125 decibels

Tot i això, la Guàrdia Civil afirma que els controls es fan pràcticament cada setmana i que hi participen diversos cotxes i motos del cos de seguretat. També poden incloure membres de l’equip d’atestats per fer proves d’alcoholèmia. “N’hi ha alguns que van fent el boig”, admeten, però la percepció que tenen dels motoristes en general és que són “educats i respectuosos”. En els controls de Trànsit també es poden fer revisions d’ITV, en què es comprova -entre altres coses- que el tub d’escapament sigui l’homologat.

La conducció temerària no només provoca inseguretat, sinó que comporta un impacte acústic. Les molèsties que provoca el trànsit diari de motos a la carretera tenen efectes directes en les persones que tenen cases a la Serra, les quals, en alguns casos, decideixen deixar d’anar-hi o, fins i tot, cauen en una depressió a causa del renou. Els veïns asseguren que les motocicletes arriben a superar els 125 decibels, mentre que l’Organització Mundial de la Salut declara perjudicial per a l’oïda una exposició de més de 75 decibels.

L’Observatori del paisatge pintoresc

Per lluitar contra aquestes pràctiques i limitar-ne l’impacte, el departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca preveu prendre mesures a curt termini per evitar els renous que pateixen els veïns, informen fonts internes. Ara bé, la seva competència es limita a controlar el renou i per això proposen, per exemple, instal·lar bandes sonores que mesurin els decibels. No obstant això, el Consell no ha comprovat de primera mà quina és la situació a l’Ma-10, sinó que es basa en les queixes dels residents.

El president de Tramuntana XXI, Joe Holles, assenyala que un dels inconvenients per actuar a l’Ma-10 és que “cap administració té del tot clar de qui és la competència”, però és cert que “els municipis tenen les seves pròpies ordenances per regular el nivell de renou”. Sobre això, Holles destaca un fet curiós: “Quan es va fer la declaració de paratge natural de la Tramuntana, es varen excloure les carreteres”. Això fa que “sigui més difícil actuar-hi”, afegeix. L’activista i productor del documental Overbooking critica que hi ha gent a qui “li sembla que són problemes de luxe, però la realitat és que afecta l’espai de major biodiversitat de l’illa”.

El renou de les motos posa en perill la reproducció dels ocells

Per la seva banda, l’associació anuncia que abans de l’estiu elaborarà “un estudi en forma de mapa de renou amb diversos sonòmetres ubicats per la serra de Tramuntana”. La intenció, explica Holles, és posar dades i xifres a aquest problema, el qual -diu-“ningú ha volgut agafar per les banyes per no crear-se enemics”.

Rafel Vaquer, membre del club de motos Media Milla i conegut per donar vida al motorista de còmic Johnny Roqueta, afirma que el problema apareix “sobredimensionat” als mitjans. “A la Tramuntana no hi ha una presència constant de motos. Quan anam per allà tot és tranquil·litat”, afegeix. Vaquer està en constant contacte amb el sector del motociclisme, atès que organitza tant la volta a Mallorca com la fira de la moto, i defensa que “els salvatges que es porten malament fan mal al col·lectiu”. Però, en opinió seva, les forces i cossos de seguretat de l’Estat són els que han de solucionar aquest conflicte.

El dissenyador accepta que hi ha un enfrontament amb els veïns, als quals acusa d’haver “amenaçat els motoristes de posar oli a o pedres a la carretera”. Aquests, en canvi, diuen que són els pilots els que els han arribat a amenaçar de mort. Alguns afectats, a més, vinculen la presumpta impunitat dels motoristes al fet que n’hi ha que són guàrdies civils. Vaquer admet que n’hi ha que ho són, però ho defensa perquè no ho veu incompatible.

EDICIÓ PAPER 04/04/2020

Consultar aquesta edició en PDF