Societat 20/05/2020

Cancel·lacions de vols i paquets turístics: les principals reclamacions relacionades amb la crisi sanitària

La Direcció General de Consum ha atès un total de 638 queixes des de l'inici de l'estat d'alarma

Ara Balears
2 min
El director general de Consum, Fèlix Alonso, i el cap del departament de Protecció i Defensa dels Drets dels Consumidors, Jesús Cuartero, es reuneixen amb les associacions de consumidors per parlar de les incidències relacionades amb la crisi sanitària.

PalmaD'ençà que va començar l'estat d'alarma a causa de la pandèmia del coronavirus, la Direcció General de Consum ha atès un total de 638 reclamacions, i, d'aquestes, 340 (un 40% del total) estan directament relacionades amb la crisi sanitària del coronavirus. Segons la Conselleria de Salut i Consum, 170 d'aquestes queixes han estat per la cancel·lació de vols i 70 per viatges combinats. A més, també s'han fet 26 reclamacions relacionades amb els serveis d'allotjament turístic i restauració i 20 més per l'anul·lació d'espectacles i altres activitats d'esbarjo i oci.

Per illes, a Menorca és on més pes ha tingut la situació provocada pel coronavirus perquè un 60% de les reclamacions, 44 de 73, s'ha presentat per incidències relacionades amb viatges, esdeveniments o serveis afectats per l’estat d’alarma. En el cas d’Eivissa, la proporció ha estat d’un 44%, 34 de 77, i a Mallorca, d'un 41%, 262 reclamacions relacionades amb la crisi sanitària. Així mateix, també s’han fet reclamacions per incidències en el compliment de contractes amb motiu de la crisi: incompliments, falta de lliurament del bé adquirit o incidències en la contractació en línia.

En relació amb les consultes, en total se n'han atès 1.780 a les oficines d’atenció al consumidor, 544 de les quals estan relacionades amb incidències per la crisi sanitària. Així mateix, el telèfon d’atenció al consumidor ha rebut 459 consultes, un 24% (89) per coronavirus.

La majoria d’inspeccions, relacionades amb l’estat d’alarma

Més del 90% de les inspeccions que ha duit a terme el Servei d'Inspecció de Consum i Vigilància del Mercat ha estat relacionat amb l'alarma sanitària. Així, de les 667 actuacions inspectores, 600 han estat relacionades amb el covid-19 i les normes aprovades respecte de l'alarma.

En total s'han fet 339 inspeccions a les principals cadenes de venda, on s'ha comprovat la disponibilitat i el preu de més de 10.500 productes d'alimentació i no alimentació i també s'han inspeccionat les webs amb la informació que faciliten les empreses de transport aeri i marítim, les de telefonia i les de subministrament elèctric.

Igualment, s'han comprovat les denúncies presentades relatives a l'estat d'alarma, com ara la impossibilitat de reemborsament de línies aèries o altres serveis, les condicions d'entrada als establiments contràries als drets dels consumidors, presumptes preus abusius de mascaretes FFP2 i mascaretes higièniques, bons socials i companyies elèctriques.

stats