COEDUCAM, EL CAMÍ CAP A LA IGUALTAT DE GÈNERE

El professorat es posa les ulleres liles en contra dels estereotips sexistes

L’IES Antoni Maura de Palma desenvolupa un pla específic de coeducació i igualtat que implica la participació activa de l’alumnat

Estereotips i rols de gènere; llenguatge inclusiu; ús equilibrat d’espais; utilització de materials didàctics; prevenció de violència... Són alguns dels temes sobre coeducació tractats als tallers i les xerrades que s’han fet aquest curs a l’IES Antoni Maura de Palma i que formen part d’un programa de convivència en igualtat que enguany han impulsat la Conselleria d’Educació i l’Institut Balear de la Dona i que s’han posat en marxa, de manera experimental i coordinada, en un total de nou centres educatius de les Balears.

Aquest programa ha inclòs una formació de 40 hores dirigida als professors dels centres implicats: CEIP Blanca Dona, CEIP Poeta Villangómez, IES Balàfia i IES Algarb a Eivissa; i CEPA Amanecer, IES Antoni Maura, IES Son Ferrer, CEIP Robines i CIFP Son Llebre a Mallorca. A Menorca, el Departament d’Educació del Consell Insular disposa d’un servei d’assessorament en els centres escolars per educar en igualtat.

En realitat, l’IES Antoni Maura ja fa temps que treballa aquest tipus de temes amb l’alumnat del centre. Per això, fa tres anys va crear una comissió específica de coeducació, amb el suport de l’equip directiu, que ara mateix està integrada per 12 professors del centre. A més de professora de Biologia, Marta Franco és la coordinadora d’aquesta comissió, i, normalment, treballa amb Maria Homar, responsable de projectes, i amb Joana Maria Montserrat, també encarregada de projectes i professora de català.

Totes tres coincideixen que, en aquest curs, el pla de coeducació del centre encara ha tingut més rellevància perquè ha format part d’un programa autonòmic que ha permès contrastar idees i conèixer projectes d’altres centres. Pel que fa a les tasques pròpiament impulsades per l’IES Antoni Maura, les tres professores expliquen que enguany han fet especial èmfasi “en la detecció de problemes per prendre el pols al nostre alumnat respecte dels problemes de violència de gènere”. Així, s’ha activat un compte de Facebook específic de coeducació amb l’objectiu de conscienciar els alumnes de situacions de violència masclista, oferint-los un protocol a seguir en els casos d’assetjament escolar, xantatges, humiliacions, relacions sexuals sense consentiment, etc. “Entre els joves de 13 a 15 anys, està molt normalitzada la cosificació de les al·lotes a les xarxes, especialment a Instagram, amb missatges, fotografies i cançons que d’alguna manera miren de justificar la violència i les agressions i, al mateix temps, promouen l’exhibició de determinades parts del cos només per poder triomfar i aconseguir el reconeixement dels companys de classe”, constaten les professores de l’IES Antoni Maura.

La celebració del Dia internacional de les dones, el passat 8 de març, va ser el pretext per crear una xarxa de coordinació i tractar temes de coeducació entre diferents centres educatius de Mallorca. En aquest xarxa, constituïda espontàniament a través de WhatsApp, s’hi han adherit, fins ara, una trentena de centres, que ja han celebrat tres assemblees. Les reunions s’han fet a la seu de l’Antoni Maura i han servit per preparar noves actuacions per al curs vinent: organitzar una setmana feminista coincidint amb el 8 de març; implicar tota la comunitat educativa; estendre la consciència a la resta del claustre; revisar el material didàctic; educar en l’ús de les xarxes socials; consolidar la xarxa de centres coeducatius i consolidar el Pla d’igualtat. “El professorat s’ha de posar les ullerers liles, cal una major formació als centres, sinó no ens en sortirem”, recalquen les coordinadores de la comissió de coeducació de l’IES Antoni Maura.

Etiquetes

EDICIÓ PAPER 11/11/2018

Consultar aquesta edició en PDF