Societat 11/10/2019

Hila afirma que "Palma no pot regular els creuers" però que el port pot prendre mesures dissuasives

El batle s'ha pronunciat arran de les declaracions del president de Ports de l'Estat, que considera que ni el Govern balear ni l'Ajuntament poden limitar l'entrada d'aquestes naus

Ara Balears
2 min
Pels ports de Balears han passat 1,3 milions de creuristes entre gener i juliol.

PalmaEl batle de Palma, José Hila, ha assegurat aquest divendres que "Palma no pot regular els creuers", però que el port pot prendre mesures per dissuadir-ne l'arribada, com ara "apujar els preus". Hila s'ha pronunciat sobre el tema arran de les declaracions del president de Ports de l'Estat, Salvador de la Encina, que va assegurar aquest dijous que ni el Govern de les Illes Balears ni l'Ajuntament poden "limitar l'entrada de creuers a Palma". Segons ha informat Cadena Ser a les Balears, De la Encina assegura que ni Ports ni cap administració no poden posar un sostre al sector "per llei" i que "ni es pot ni es legislarà" la limitació d'aquestes embarcacions al port de Palma.

En aquest sentit, el batle de Palma ha apuntat que el Consistori "ha cercat un acostament cap al sector dels creuers" i que les navilieres li varen comunicar, en la seva visita a Hamburg, que estaven "disposades" a adaptar-se a les demandes de Ciutat. Aquesta és una petició que comparteixen, a més, indrets com Barcelona i Venècia, ha apuntat Hila. En aquest punt, el president de Ports coincideix amb l'edil perquè considera que "tot depèn de la voluntat de les navilieres d'autoregular-se". Per aquest motiu, demana a les empreses del sector que no mantinguin un enfrontament amb determinades ciutats com Palma.

"L'Autoritat Portuària de les Balears està alineada amb els interessos de la ciutat", ha assenyalat Hila, qui no dubta que "estigui d'acord amb el tema dels creuers". Tot i això, ha reconegut que les negociacions sobre aquest punt s'han dilatat a conseqüència de la crisi de Thomas Cook, però que l'equip de treball format per Cort, la Conselleria de Treball i l'APB preveu arribar a un acord amb el sector.

Durant els primers vuit mesos d'enguany, la ciutat ha rebut quasi dos milions de creueristes i, durant el mes d'agost, les Balears varen ser la comunitat que va rebre més creuers i passatgers (402.652). L'augment de l'arribada d'aquestes embarcacions durant els darrers anys ha fet que Palma sigui la segona ciutat europea més contaminada pels creuers. Segons un estudi de Transport & Environment, les embarcacions que arriben en un any a la ciutat emeten deu vegades més diòxid de sofre que tots els cotxes que hi circulen.

Per part seva, la Plataforma contra els Megacreuers va demanar formalment el 30 de setembre una moratòria que implicaria la suspensió temporal de la contractació de creuers a partir del 2022. “Hem demanat que s’apliqui a partir d’enguany perquè sembla que els creuers que vindran el 2020 i el 2021 ja estan contractats”, assenyalava Jaume Garau, integrant de la plataforma, fent referència a les previsions que l’Autoritat Portuària de Balears va fer públiques el mes de juliol.

Cada pic més creueristes

L’arribada de creueristes a les Balears s’ha disparat en les dues darreres dècades. Mentre que el 1994 les Illes registraren 185.378 turistes de creuer, l’any passat es va tancar amb 2,4 milions de passatgers, un 14% més que el 2017. El port de Palma ha estat el principal motor d’aquest creixement, ja que si el 1994 concentrava el 52% dels passatgers que arribaven a les Illes en un creuer, en l’actualitat n’acumula el 85%. I no només ha crescut la xifra de visitants que arriben en creuer, també ho han fet les dimensions dels vaixells que els duen i la quantitat que n'hi pot haver atracats alhora en un port com el de Palma. L’impacte que tenen és cada pic més evident.

stats