Societat 04/10/2023

El Pla de Mallorca vol esdevenir un referent cicloturístic a escala internacional

Una anàlisi del potencial de la comarca considera viable establir una sèrie de rutes que tinguin un impacte internacional similar al Camí de Cavalls de Menorca

Josep Maria Sastre
3 min
Vista aèrea de Sineu

AlgaidaEl Pla de Mallorca vol esdevenir una marca cicloturística agafant com a model la ruta del Camí de Cavalls de Menorca, que ja és coneguda internacionalment. Un estudi del potencial cicloturístic d'aquesta comarca posa en valor actius com el paisatge i la riquesa i diversitat d'espais, en una anàlisi que tot just s'acaba d'enllestir. La proposta principal és la de crear una marca de ruta que sigui identificada i vinculada a la comarca i reconeguda per la seva diversitat, ja que el Pla ofereix opcions i superfícies per a totes les modalitats ciclistes.

Així ho explica Maties Ximelis, CBDO (Chief Business Development Officer) de l’empresa Cycling Friendly, que ha estat l’encarregada de fer aquest estudi sobre el cicloturisme a la comarca del Pla, emmarcat i finançat pel PSTD (Pla de Sostenibilitat Turística en Destí) que té en marxa la Mancomunitat Pla de Mallorca.

Aquest diagnòstic destaca el potencial de la comarca per combinar diferents superfícies com ara carretera i les pistes forestals o camins de foravila. Tot plegat, la diagnosi destaca el paisatge divers, la riquesa dels elements patrimonials i l'àmplia xarxa de carreteres secundàries i, per això, més segures.

Són tot ingredients que permeten atreure un cicloturisme molt divers, ja que pot satisfer diferents disciplines, com ara carretera, gravel (modalitat a mig camí entre carretera i muntanya), mountain bike, familiar i urbà.

El gravel i ascensions místiques

En aquest sentit, el diagnòstic destacà la gran oportunitat que suposa per al Pla de Mallorca l'auge en l'àmbit mundial del cicloturisme de l'esmentada disciplina gravel. De fet, Ximelis destacà que "tenim l'oportunitat d'aconseguir que un turista, quan vingui a Mallorca i pensi en gravel, pensi en el Pla".

Així mateix, també es destaca el potencial del Pla en ascensions que conformen rutes que qualifica de "místiques", com ara les pujades a Cura, Monti-sion o Bonany.

La creació de la marca i l'augment dels allotjaments adaptats i especialitzats per atendre aquests usuaris són importants. De fet, el Pla de Mallorca ara mateix és una zona amb molt de trànsit de cicloturistes, però que "hi estan de passada, és a dir, no hi pernocten i és un complement a altres zones de muntanya". De fet, en aquest sentit, apunta que ara la promoció cicloturística se centra en el nord, la serra de Tramuntana i el litoral.

La presidenta de la Mancomunitat Pla, Joana Maria Pascual, ha explicat que "un cop detectades les rutes més adequades per poder fer cicloturisme al Pla de Mallorca, després tot això s'haurà d'executar. Dins el Pla de Turisme Sostenible hi ha una partida per arreglar els camins i fer voreres netes, però és una partida limitada que, per exemple, no ens serà suficient per asfaltar, però sí que podrem senyalitzar, desbrossar i fer aquestes millores".

Tota aquesta diversitat permet establir dues rutes ben diferenciades. Una ruta de carretera i una de camins i pistes forestals denominada off-road.

Ruta de carretera

La ruta consta de quatre etapes i discorre majoritàriament per vies de poc trànsit.

  • Distància: 198 km.
  • Desnivell: 2.334 m.
  • Etapes:
  • 1 Llubí – Algaida.
  • 2 Algaida – Montuïri.
  • 3 Montuïri – Petra.
  • 4 Petra – Llubí.
La ruta

Ruta Off-Road

Discorre per camins de titularitat pública. El 88% d'aquests camins són de terra, i el 12% restant, enllaços secundaris amb asfalt.

  • Distància: 187 km.
  • Desnivell: 2.136 m.
  • Etapes
  • 1 Llubí – Sant Joan.
  • 2 Sant Joan – Algaida.
  • 3 Algaida – Petra.
  • 4 Petra – Llubí.
La ruta

Estat del pla de sostenibilitat

Cal recordar que la Mancomunitat Pla de Mallorca va rebre una subvenció de 3 milions d'euros de fons Europeus Next Generation per al desenvolupament del Pla de sostenibilitat turística en destí. De les 25 actuacions previstes, ja se n'han licitat 14. És a dir, el pla que ha d'estar executat al 100% el mes de desembre de 2024, està ara en un 55%.

Aquestes accions estan incloses en quatre eixos estratègics: transició verda i sostenible, millora de l'eficiència energètica, transició digital i competitivitat.

stats