TOCAR TERRA
Societat 25/09/2020

Patates i garroves

Mateu Morro
3 min
Patates i garroves

Vendre patates a Europa

Les mesures preses per la pandèmia van afectar els resultats finals de l’exportació

Les empreses pobleres dedicades a l’exportació de patata fan balanç de la campanya i preparen la que ve. Consideren que la campanya passada ha estat regular; potser per les disfuncions del mercat europeu a partir de la generalització de la pandèmia de coronavirus, les mesures que es varen prendre a cada lloc varen afectar de bon de veres els resultats finals de l’exportació: per un cantó, varen augmentar els costos de transport i, per l’altre, varen fer abaixar els preus. D’aquesta manera, una campanya que anava camí de ser bona ja no ho va ser tant. Així i tot, a sa Pobla ja pensen en la propera campanya, que podríem definir com “la batalla d’Anglaterra”, és a dir l’esforç per mantenir un mercat on la patata mallorquina du més de cent anys de presència.

Collir les garroves a casa d’altri

Al pagès li va venir d’un pèl no trobar-ne cap

Al pagès li va venir d’un pèl no trobar-ne capEn Rafel és un pagès que fa un poc de tot, però sobretot és ramader i dedica la major part de la seva activitat als animals i a conrar la seva terra per tenir menjar per a ells. Dins la finca també hi té molts d’arbres. Vet aquí, que fa uns dies se’n va anar cap al tros i va trobar una colla de gent, feinera a més no poder, que li collia les garroves. Va quedar una mica astorat de veure com treballava aquell estol, que ja havia omplit un caramull de saques. Els va demanar si tenien permís i li digueren que sí, que feien la feina que els havia encarregat el propietari. En Rafel els va donar les gràcies i els va dir que la feina l’havien feta bé i que, com que ell era l’amo, ja s’encarregaria d’endur-se les saques. Va fer venir el camió, va carregar les saques, es va endur les garroves i a un bon prou que les va vendre. Però li va venir d’un pèl no trobar-ne cap.

L’Observatori del Paisatge

El paisatge és com el cor i l’esperit d’una bona política del territori

La constitució de l’Observatori del Paisatge és una notícia esperançadora. Sens dubte, la intenció és bona i l’esforç fet fins ara ja és important, amb el resultat de l’elaboració d’una estratègia i unes bases d’actuació. El paisatge és com el cor i l’esperit d’una bona política del territori i aquesta tasca diu molt a favor del Consell. També és cert que s’hauria de trobar una fórmula adequada per fer presents a l’Observatori els representants dels agricultors i ramaders, i no com a simples convidats pintorescs. S’hauria d’entendre que això no és un problema formal o de protocol, sinó que és una qüestió de contingut i que afecta la metodologia i el mateix fons del projecte, si es vol que sigui participatiu i profitós.

Porcella negra a l’abast

Un dels nous èxits és la seva comercialització envasada al buit

Un dels èxits comercials de les darreres setmanes, en part empès per les condicions sanitàries o de confinament, és la posada en marxa amb força de la comercialització de porcella negra envasada al buit a diferents botigues i supermercats. Després d’iniciatives com les de Tiberi i Ecoilla, que varen ser pioneres en la posada en el mercat d’un producte de gran qualitat, ara tant en Pep Martorell del Rancho Grande, a Son Serra de Marina, com Can Company estan comercialitzant les seves porcelles negres d’aquesta manera, amb un producte ben presentat, de qualitat i a preus assequibles. Encara és prest per fer-ne valoracions, però la porcella negra està guanyant mercat dia a dia.

Can Coric d’Inca

És un altre exemple de venda directa i d’iniciativa per guanyar competitivitat

Passejant per prop de l’hort de Can Ripoll, devora Inca, vaig veure un pagès que llaurava i tenia cura d’una guarda de vedells i ovelles. La meva sorpresa va ser descobrir que aquell pagès tenia en propietat un conegut supermercat a Inca, Can Coric, i que ell mateix produïa una part de la carn que s’hi posa a la venda. Després he sabut que a Can Coric venen embotits, formatge, fruites i hortalisses fetes seves o per altres pagesos. Que el producte és bo, fresc i fet seu, ho puc acreditar, perquè, sense fer-ne comptes, ho he vist de prop i he comprovat com fan la feina. Can Coric és un altre exemple de venda directa i d’iniciativa per guanyar competitivitat a través de les produccions casolanes.

stats