Societat 04/11/2021

La pandèmia ha acostat les dones en situació de prostitució a les entitats, conclou Creu Roja

Membres de la institució humanitària han participat aquest dijous en el primer dia de les V Jornades sobre prostitució de Calvià

2 min
que-prostitucio-forcada-no-Treball_1356474384_22448154_1233x926

Palma"Ha hagut d'arribar una crisi mundial perquè les dones en situació de prostitució pensin per elles mateixes i cap on volen encaminar el seu futur". Així lamentava Laura Munar, membre de la Creu Roja a les Balears, els efectes de la pandèmia en aquestes dones durant les V Jornades sobre prostitució de Calvià, que es fan avui, dijous, i demà, divendres, a Peguera. Ara bé, aquest impacte ha duit efectes positius perquè la situació de més vulnerabilitat en què s'han trobat "s'ha traduït en un apropament de les dones a les entitats", ha afegit Munar.

Segons la membre de l'entitat, "han augmentat molt les demandes d'ajuda per orientació laboral i formació", i "fruit d'aquestes, Creu Roja, amb fons propis, va fer una aposta per ampliar l'equip humà i fa un any s'hi han incorporat una altra treballadora social i una psicòloga". La intenció és "ampliar el nou model d'atenció psicosocial, menys assistencialista i més integral" perquè l'objectiu és "millorar la qualitat de vida del col·lectiu amb una feina d'acompanyament social i psicològic", ha detallat Munar.

Fent una anàlisi del que ha passat des del confinament, la membre de Creu Roja ha explicat que "la situació d'aquestes dones s'ha agreujat perquè hi va haver menys oportunitats laborals fora de la prostitució: la crisi sanitària les ha obligades a entrar-hi o retornar a l'exercici per cobrir les seves necessitats bàsiques i de les seves famílies". Però també ha permès que algunes d'elles "rompin les seves rutines de prostitució, i això ha suposat un canvi per voler sortir-ne".

Fer-les partícips i empoderar-les

La feina que han fet durant la pandèmia per atendre aquest col·lectiu ha anat canviant, tot i que des d'un principi varen tenir una línia d'atenció telefònica les 24 hores del dia per resoldre qualsevol demanda. També es van traslladar als mateixos domicilis on exercien i havien quedat tancades, fet que donava a les entitats una oportunitat per xerrar amb elles. I per a les que van aprofitar per iniciar processos d'orientació laboral, els van entregar tauletes i van fer cursos formatius.

Així, l'experiència d'aquests mesos els ha demostrat que "funciona fer-les partícips, fa que s'empoderin en el procés d'inserció i canvi", i per això és "important crear espais de desconnexió", ha apuntat Munar. Amb aquesta intenció, durant aquest temps han organitzat "excursions a Cabrera, a la serra de Tramuntana, visites a la catedral i rutes per conèixer millor Palma". Tot plegat "ha tingut un impacte positiu en elles", de les quals l'educadora social destaca la "capacitat de resiliència".

stats