Tocar terra
Societat 31/10/2021

Som pagesos

Mateu Morro
3 min
La nostra hortalissa està ben posicionada i en condicions de cobrir un elevat percentatge del consum local.

L’horta balear

El sector és molt fort i solvent, però la insularitat hi juga en contra

Les Illes Balears sempre han estat i són terra d’horta, com, en general, totes les terres mediterrànies. El clima i la fertilitat del sòl són factors essencials per afavorir aquesta circumstància. Però sobre aquesta base s’hi ha forjat una saviesa antiga, acaramullada de generació en generació, que ha perdurat en la forma d’empreses modernes, petites i grans, capaces de disputar els mercats locals amb solvència. La nostra hortalissa està ben posicionada i en condicions de cobrir un elevat percentatge del consum local. Fins i tot és capaç de jugar a l’exportació, com és el cas de la patata. Però la insularitat ens juga a la contra. La insularitat i la manca d’estructuració del sector per defensar el producte de la terra amb l’eficàcia necessària.

Som pagesos de Mallorca

Aquesta marca de qualitat identificarà les fruites i hortalisses de l’illa

La Conselleria d’Agricultura, Pesca i Alimentació ha donat suport a Som Pagesos, una marca de qualitat que identificarà la fruita i l’hortalissa produïdes a l’illa. La consellera Mae de la Concha, amb la gerent de Semilla, Georgina Brunet, va presentar el distintiu aquesta setmana, al costat dels membres fundadors de la marca, que són quatre empreses importants: Agroilla, Agromallorca, Terracor i Es Merca. El distintiu permetrà que la producció local i de qualitat estigui ben identificada en els punts de venda i, sobre aquesta base, serà possible una major difusió del producte millorant-ne la presència en el mercat. A la vegada s’està impulsant la producció certificada en la seva sostenibilitat a través de l’agricultura integrada i ecològica.

La unió del sector

Per defensar les produccions de la terra s’ha de ser capaç d’identificar-les

El producte local no basta que sigui local per obtenir l’èxit: ha de tenir la major qualitat i l’ha de poder acreditar. Massa sovint ens trobam amb bosses d’ametla mallorquina vinguda de Califòrnia o amb caixes de tomàtiga de ramellet vinguda del Marroc. Per defensar les produccions de la terra s’ha de ser capaç d’identificar-les i protegir-les amb una marca de garantia. I això sols es possible a través de la unió del sector productor. En aquest cas, el primer impuls neix de la iniciativa dels agricultors, amb la voluntat de no perdre el tren de la qualitat i la innovació, conscients que els grans projectes sols poden néixer de la concentració d’esforços. Al seu costat han tingut la Conselleria d’Agricultura, a través de Semilla, que ha agombolat la proposta, en un treball laboriós i persistent, per fer-la arribar a bon port.

Projecte pilot

La línia d’ajuda permetrà desenvolupar la marca de garantia del producte 

S’ha constituït una Associació d’Interès Econòmic, que es pot convertir en una Associació d’Organització de Productors de Fruita i Hortalissa. I la Conselleria, a través del Fogaiba, ha concedit una subvenció de 183.383 euros, que representa el 90% de la inversió que han de fer els agricultors. Els projectes pilot són una línia d’ajuda, dins el Programa de Desenvolupament Rural (PDR), que té com a objectiu fer possibles projectes amb un caràcter innovador i que puguin aportar guanys al conjunt dels operadors de cada sector. Amb aquest suport serà possible desenvolupar, promocionar i certificar la marca de garantia del producte hortofructícola produït a Mallorca. Val a dir que en el projecte s’hi podran incorporar tots aquells productors i empreses que estiguin disposats a complir els requisits de qualitat i origen que implica el distintiu Som Pagesos. 

El sector

Les dades constaten la reducció del pes de les produccions de proximitat

L’any passat, marcat per la pandèmia, no va ser un bon any per a la producció hortofructícola balear: les 2.273 ha conrades el 2019 es reduïren a 1.750, a causa de les dificultats de comercialització. Així i tot, aportaren 39 milions d’euros i el 30% de la producció agrària balear. Però les dades de Mercapalma insisteixen a constatar la reducció del pes de les produccions de proximitat, víctimes de l’ofensiva constant de la producció externa. Sols unint el sector es podrà avançar. Les quatre empreses que integren la marca Som de Mallorca conren 914 ha, un poc més de la meitat del total. Agroilla conra 279 ha; Agromallorca, 237; Terracor, 306, i Es Merca, 92 ha. D’aquestes, 521 ha estan inscrites en producció integrada o ecològica. El volum és important i la seva sòlida vertebració empresarial constitueix un punt fort del projecte.

stats