Universitats
Societat 27/03/2023

Les noies a infermeria i els nois a informàtica: la segregació de gènere segueix arrasant a la universitat

El ministeri d'Universitats anuncia un grup de treball per combatre la bretxa de gènere als estudis

2 min
Una aula de la Universitat de Barcelona (UB) en una imatge d’arxiu.

Barcelona"Són xifres impròpies del segle XXI". Amb aquesta afirmació tan contundent ha qualificat el ministre d'Universitats, Joan Subirats, les xifres de segregació per gènere que encara es viu a l'hora d'escollir estudis a les universitats de l'Estat. Segons les dades del mateix ministeri durant el curs 2020-2021 al grau d'educació infantil, un 92% dels matriculats eren noies; en canvi, als graus relacionats amb la informàtica un 86% dels alumnes eren nois. Aquests són només dos dels exemples més extrems que ha donat el ministeri, però el segueixen molts casos més: les noies continuen sent majoria als estudis d'infermeria (82%), psicologia (76%) o als graus relacionats amb la salut i els serveis socials (72%), i són una clara minoria a les enginyeries (26%), en graus de matemàtiques i estadística (36%) o a humanitats (38%). Unes xifres que preocupen al ministre Subirats, que ha alertat que "quan hi ha estudis amb una presència de més del 60% d'homes o dones és que estem en una situació de desequilibri".

Les dades presentades formen part d'una diagnosi que el ministeri d'Universitats ha dut a terme durant el 2022 mitjançant entrevistes a deu expertes, que atribueixen aquesta distribució de gènere a factors de tipus sociocultural i psicosocial. Alerten que des d'edats molt primerenques s'adopten els rols en funció del gènere i que continuen existint clars biaixos de gènere en alguns àmbits de coneixement concrets, amb titulacions molt masculinitzades o feminitzades en funció de la branca de coneixement. Una de les entrevistades ha estat la doctora María Ángeles Sallé, que ha insistit en el fet que aquestes desigualtats estan "arrelades a la nostra cultura i no ens n'adonem", i ha alertat: "No és només un problema de malbaratament de talent o de justícia social, també és un risc per al sistema". En la mateixa línia, a la presentació de l'estudi qualitatiu la delegada d'igualtat de la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE), Amaya Mendikoetxea, ha fet un crit d'alerta davant el fet que "cada cop hi ha menys estudiants a les anomenades disciplines del futur". I ha insistit que "simplement incorporant més dones en l'estudi d'aquestes disciplines ja contribuiríem de manera molt significativa a tancar aquesta bretxa".

Un grup de treball per al 2024

Per fer front a aquesta situació de segregació de gènere a les universitats de tot l'Estat, Subirats ha anunciat la intenció de crear un grup de treball entre els ministeris d'Universitats, Educació, Igualtat i Ciència per reduir la bretxa de gènere en l'elecció d'estudis universitaris. La proposta que es materialitzarà l'any 2024 també inclou la possibilitat d'avaluar noves mesures conjuntament amb rectors i comunitats autònomes. Més enllà de la promesa i de l'inici d'una campanya de sensibilització per part del ministeri, Subirats també ha insistit en la necessitat d'intervenir des de petits i "treballar en models que influeixen en la infància i millorar els programes didàctics per no participar en el silenciament d'autores i investigadores".

stats