Transport públic
Societat 18/07/2023

Mobilitat redueix les freqüències de tren i metro fins al setembre per "optimitzar" recursos durant l'estiu

La mesura suscita una allau de queixes per part dels usuaris cada any

ARA Balears
2 min
Imatge de l'Estacio Intermodal de Palma.

PalmaAquesta setmana ha entrat en vigor l'horari d'estiu, que redueix les freqüències entre el mes de juliol i el de setembre. Així, pel que fa a la programació del servei de tren, es passa d'oferir 72 sortides des de Palma en l'horari habitual a 65 ara a l'estiu. I en sentit contrari, es passa d'oferir 75 arribades a Palma a 65 durant l'horari estival. Amb tot, l’amplitud horària del servei d’estiu no varia en referència als horaris habituals.

Quant a les freqüències del metro, mentre que en l'horari habitual s'ofereixen freqüències cada 20 minuts durant tot el dia, en la programació d'estiu la freqüència és cada 30 minuts des del primer servei del dia i fins a les 17.25 h; des d'aquesta hora i fins al final del servei, a les 20.35 hores, la freqüència és cada 40 minuts. Els dissabtes al matí, el metro passa d'una freqüència cada 30 minuts a un tren cada hora en l'horari d'estiu.

Des del Govern, han recordat que aquesta modificació en la programació de trens es fa per defecte des de l'estiu de 2013 i té com a objectiu "optimitzar" els recursos de l'empresa i "adequar el servei a la demanda", que "sempre baixa significativament durant l'estiu", han apuntat. Així, segons les dades dels darrers anys, el 2018 la suma dels usuaris de tren i metro de juliol i agost va baixar un 15,97% respecte de la suma dels registrats en els mesos de maig i juny; el 2019 la baixada va ser d'un 14,29%. Pel que fa a l'any passat, la baixada va ser d'un 18,11% durant els mesos d'estiu. Malgrat tot, també es va registrar una baixada important dels usuaris durant el mes de febrer del mateix any.

Per tot plegat, la mesura suposa cada any una allau de queixes entre els usuaris del transport públic, especialment enguany, tenint en compte l'increment del nombre de viatgers que s'ha produït arran de la gratuïtat del transport. Des de l'associació d'Usuaris del Tren, lamenten l'estat en què s'ha de viatjar dins el tren, sobretot al matí, "quan els trens van plens de gent que va a Palma". A més, critiquen que, a banda del gran nombre de persones que hi viatgen, molts de pics l'aire condicionat no funciona.

"La reducció de freqüències –juntament amb la manca de trens operatius i de la composició dels combois procedents d'Inca i de da Pobla, amb només tres vagons i fent totes les aturades entre Marratxí i Palma– suposa que els trens vagin saturats", han apuntat. D'altra banda, el fet de no disposar de trens a primera i darrera hora, per anar i tornar de fer feina, "obliga molts de treballadors que van a Palma a utilitzar vehicles privats", assenyalen.

Per part seva, des de la Conselleria de Mobilitat han recordat que aquests horaris es modifiquen cada any durant els mesos d'estiu des de l'any 2013. Així mateix, han apuntat que, davant l'augment d'usuaris per la gratuïtat del servei, a partir del setembre "s'avaluaran les xifres" amb vista a mantenir la mesura o modificar-la a partir de l'any que ve.

stats