Menorca llança un SOS en defensa del territori
Arrenca una campanya contra l’ampliació de la carretera
BarcelonaUn espai equivalent a 35 camps de futbol en lloc dels tres previstos inicialment. Aquesta és la dimensió que tindrien les quatre megarotondes de dos pisos d’altura projectades a la carretera general de Menorca entre Maó i Alaior. Un projecte sobredimensionat, innecessari i que representa un atac contra allò que més s’hauria de preservar en una illa que és reserva de la biosfera, segons alerta l’entitat ecologista Grup Balear d’Ornitologia i Defensa de la Naturalesa (GOB).
La carretera que ha encès la polèmica, i que ja ha començat a executar-se, ha provocat una onada d’indignació entre bona part de la societat menorquina, que fa setmanes que es mobilitza per demanar “coherència paisatgística”. El GOB va anunciar ahir a Barcelona l’inici d’una campanya que, amb el hashtag #SOSMenorca, vol recollir suports contra la via. L’elecció de Barcelona parteix del suport que van expressar diverses personalitats i per sumar forces entre “la gent que estima l’illa”, tot i que no hi hagin nascut.
Suport de cares conegudes
El manifest compta amb el suport de personatges coneguts com Andreu Buenafuente, Joan Manuel Serrat, Iñaki Gabilondo, Joaquim Maria Puyal i Lídia Heredia. També s’hi han adherit professionals destacats de diversos àmbits. Alguns d’ells van assistir ahir al tret de sortida de la campanya, a l’Espai Mallorca de la capital catalana, on es van fer evidents les raons que mouen els ecologistes a oposar-se a la reforma. La consideren imposada per la majoria absoluta del PP, sense criteris tècnics.
El president del GOB Menorca, Jaume Obrador, i el responsable de territori de l’organització, Miquel Camps, van explicar que el projecte finalment licitat difereix en gran mesura del que va guanyar el concurs tècnic entre setze candidatures, i s’ha tirat endavant malgrat els informes tècnics contraris que admeten la desproporció de les actuacions previstes. A més, les empreses que executen el projecte han plantejat, només tres mesos després d’iniciar-se les obres, un sobrecost pròxim al 40% respecte a la idea inicial. El GOB creu que això afavoreix la possibilitat d’aturar les obres i repensar la carretera per fer-la amb més consens i més barata.
Mantenir la identitat
La Me-1, que recorre 40 quilòmetres entre Maó i Ciutadella, és l’eix vertebrador de l’illa i també “el mirador més habitual”. Modificar-la seguint criteris de respecte ambiental és el més coherent amb la intenció de mantenir Menorca com a reclam turístic respectuós amb el medi ambient, segons al·lega el manifest. Per tot plegat, els ecologistes demanen suport social per aturar el projecte: “Menorca ha de mantenir la seva identitat i la seva riquesa natural. Encara hi som a temps!”