María Ángeles Espinosa Bayal: “Que no hi hagi limitacions, sinó igualtat d’oportunitats per a tots els infants”
Autora de ‘la garantía para el derecho a la educación en la etapa 0-3’
PalmaProfessora del Departament de Psicologia Evolutiva i de l’Educació de la Facultat de Psicologia de la Universitat Autònoma de Madrid, María Ángeles Espinosa Bayal és també patrona d’Unicef Comitè Espanyol des del 2014 i vocal de la Comissió Permanent des del 2017. Acaba de presentar La garantía del derecho a la educación en la etapa 0-3 años dins la col·lecció Cuadernos para el Debate.
“Unicef empra dos marcs de referència: els Drets dels Infants de Nacions Unides i l’Agenda 2030, on s’estableixen les prioritats per a la infància, perquè cap infant quedi enrere. Per això es va decidir elaborar un informe, per visibilitzar l’estat real dels processos educatius en infants de 0 a 3 anys, tant a escala estatal com autonòmica”, diu.
La intenció d’aquest document és respondre preguntes relacionades amb la pedagogia per quan es faci real l’ara “hipotètic Pacte d’Estat per a l’Educació”, diu.
És important l’educació dels infants fins als tres anys?
Sí, està demostrat. L’educació en aquesta etapa primera ha d’estar garantida en els àmbits cognitiu, afectiu, social i emocional, i els infants mostren millors resultats acadèmics des del principi fins al final. Sobretot afavoreix els menuts procedents d’entorns menys afavorits i aquells més vulnerables i amb necessitats educatives especials.
Ha estat una tasca complicada el fet de reflectir el panorama real de l’educació?
Durant un any, hi he dedicat el meu temps lliure, després de la feina i els caps de setmana, però ha estat molt satisfactori. Ha estat una tasca de vegades complicada, però molt interessant. És important homogeneïtzar uns criteris mínims, ja que 0-3 és l’únic tram educatiu que no té legislació estatal, solament autonòmica. També es pot descarregar d’internet, a més del quadern, un annex que revisa tota la normativa.
Així, què ens manca?
És imprescindible que totes les famílies tinguin la possibilitat d’accés a les escoles de primera etapa d’Educació Primària, una escola que sigui inclusiva i que garanteixi l’equitat i la qualitat, sense que ningú quedi fos per motius econòmics;
que no hi hagi límits, sinó igualtat d’oportunitats, i l’estudi ofereix una eina àmplia i accessible. Per garantir aquesta etapa, no només necessitam una inversió econòmica per part de l’Administració, sinó conscienciar la societat de la importància d’educar els infants des que neixen, perquè no tenen sols necessitats assistencials, també cognitives.
Les alternatives a l’educació tradicional són acceptables?
La societat ha canviat molt i molt de pressa. Ara tenim un major i un millor coneixement de la primera infància i l’escola infantil és la que pot donar resposta a aquestes necessitats. Les cures i les atencions, els primers aprenentatges que abans donaven les famílies, s’han desplaçat a altres entorns, per la qual cosa cal cercar la millor opció per cobrir les necessitats dels nins i les nines. Per a una educació infantil de qualitat, inclusiva i que garanteixi l’equitat, és important que la persona al càrrec tingui una formació, una ràtio, un producte educatiu adequat, una metodologia apropiada i que compti amb la participació de les famílies. Si es compleixen aquests requisits, no veig per què no.
I l’objectiu final és...?
Aquest informe pretén visibilitzar el panorama educacional per poder redissenyar-lo i que, com a estudi seriós i rigorós, pugui aportar dades al servei de l’Administració i la societat, garantia del benestar dels infants i les seves famílies i crear entorns més favorables per a tothom.
L’educació és una despesa?
L’educació sempre és una inversió necessària i rendible. Necessària perquè és un dret: nins i nines han de tenir les millors oportunitats de desenvolupament des que arriben al món; i rendible, perquè els majors beneficis s’obtenen sempre millorant la inversió en el sistema educatiu.