L’any que Robert Graves plorà la pèrdua del paradís
El 1965 l’insigne escriptor britànic, que recalà a Deià el 1929, denuncià el turisme de masses a ‘Majorca observed’. El 1970 el llibre donaria nom a un documental de la BBC, que el 1973 serví d’esperó per a la fundació del grup ecologista GOB
Robert Graves a Ca n’Alluny.Fundació Robert Graves
PalmaE l 1965 l’escriptor britànic Robert Graves, de 70 anys, veié amenaçat el seu refugi mediterrani. L’havia descobert el 1929 gràcies a la seva amiga, la poetessa nord-americana Gertrude Stein, que entre el 1915 i el 1916 havia residit al barri palmesà del Terreno. “Si pots suportar-ho, Mallorca és el paradís”, li havia recomanat. El lloc elegit fou Deià, un poblet de pescadors de la serra de Tramuntana, de devers 400 habitants. Al cap de 36 anys, el famós autor de Jo, Claudi (1934) publicà Majorca observed, que en castellà es traduiria com ¿Por qué vivo en Mallorca? Era un recull d’articles amb un marcat to elegíac. Formava part d’una col·lecció sobre les impressions de diferents escriptors anglesos que vivien a l’estranger. El filòleg palmesà Eduard Moyà és el traductor al català d’alguns poemes del londinenc. “Ell –assegura– es mostrava profundament preocupat per les conseqüències del boom turístic en una illa on havia trobat l’Arcàdia feliç dels seus admirats clàssics”.
Graves no només quedà fascinat pels paisatges incòlumes de Mallorca, sinó també pels seus baixos preus. El 1930 feia, per carta, la següent advertència a un amic: “No publicitis Mallorca! Potser algun dia voldràs venir-hi. I encara no està desbordada”. Tres dècades després, la profecia s’havia fet realitat. L’aeroport de Son Sant Joan, inaugurat el 1960, ja havia superat els dos milions de passatgers. “Amb el suport de Camilo José Cela –apunta Moyà–, Graves s’animà a enviar una nota a Manuel Fraga, l’aleshores ministre d’Informació i Turisme, per demanar-li que declaràs Deià ‘Monument Nacional’ per por que hi construïssin hotels. Molts deianencs, en canvi, reclamaven tenir-ne per poder-se beneficiar també dels guanys de la indústria turística. Cansats de passar fam, només sospiraven trencar amb l’aïllament que suposava viure enmig de la Serra”.
Robert Graves escalant a Cala Deià.Fundació Robert Graves
Actitud paternalista
D’ençà que s’havia instal·lat a Deià, el savi d’Oxford havia donat mostres de la seva estima pel territori. “El 1932 –recalca el filòleg– es construí una casa als afores de la localitat, que anomenà Ca n’Alluny, convertida avui en el seu museu. No dubtà a comprar uns terrenys per evitar que uns alemanys li tapassin la vista amb una urbanització que s’havia de dir Lunaland”. Moyà qualifica la dèria proteccionista de Graves com de paternalista i no tant de colonialista: “Mai no es mostrà prepotent amb els mallorquins com sí que feren els viatgers del segle XIX, entre elles, l’escriptora francesa George Sand, que, a Un hivern a Mallorca (1841), parlà despectivament de ‘l’illa dels simis’. Graves, en canvi, venia del futur, de l’Anglaterra de la Revolució Industrial, i temia que Deià acabàs sent víctima també del progrés”.
Tanmateix, l’erudit britànic faria millores al seu locus amoenus mallorquí. “Per facilitar el trasllat del peix al poble –afirma l’investigador–, el batle Joan ‘Gelat’ el va convèncer perquè pagàs la construcció de la carretera a Cala Deià. També va aconseguir el primer motor de llum per als veïns. Si el 1969 el varen nomenar Fill Adoptiu no va ser per la seva poesia, sinó per la seva implicació al municipi. Igual que els seus fills, Graves acabà parlant català. Sempre se’l veia pels cafès, conversant amb gent”.
Un pic a la setmana l’escriptor londinenc solia agafar el ‘correu’ per ‘baixar’ fins a Palma. Presencià amb pena la seva progressiva pèrdua d’identitat a causa de la proliferació de restaurants, agències de viatges i botigues de souvenirs. “Té –hi afegeix Moyà– un poema titulat Una platja a Espanya, en el qual diu que aquí la gent ve a estimar ràpidament en comptes de trobar un amor tranquil i pausat com es feia antigament. A les peces teatrals que escrigué per ser representades a Ca n’Alluny hi ha una denúncia constant del boom turístic, que, a parer seu, promou l’americanització de la societat i la pèrdua de la tradició pagesa i de tot el seu ric patrimoni lèxic. Lamenta la gran quantitat de visitants que ja rebia aleshores Deià i que duien droga i música massa moderna”. Amb tot, al filòleg hi ha una crítica de Graves que li crida l’atenció: “Fa 60 anys ja es mostrava preocupat pel fet que hi hagués veïns que cedissin les seves cases a estrangers, la qual cosa feia apujar-ne els preus i provocava que els locals se n’haguessin d’anar”.
Curiosament la figura del geni de les lletres britàniques atragué fins a Deià una legió d’artistes i intel·lectuals, entre ells, Ava Gardner, Tyrone Power, Gabriel García Márquez i Julio Cortázar. Seguint la seva estela també hi hauria hippies i líders de bandes pioneres del rock psicodèlic com Kevin Ayers. “Eren persones –afirma Moyà– que venien amb una lectura de classe, d’intel·lectual, seduïts pel mite edènic que havia promogut Graves. En canvi, els proletaris anaven de vacances a zones més turístiques com Magaluf”.
‘Turista individual’ versus ‘Turista de grup’
Qui també ha estudiat la visió turística de Graves és l’historiador manacorí Antoni Vives Riera, professor a la Universitat de Barcelona (UB). “Ell feia la distinció entre el ‘turista individual’ a la recerca de llocs autèntics i el ‘turista de grup’, que es comportava com una guarda d’ovelles amb vols xàrters organitzats per agències de viatges. S’identificà amb el primer i carregà durament contra el segon. El problema, però, és que avui, amb l’eclosió d’internet, ens arriben masses de ‘turistes individuals’, que són pitjors que els ‘turistes de grup’”.
Majorca observed, amb tot, no es concebé com un pamflet contra el turisme. “Més aviat –afirma l’investigador– pretenia ser una ajuda a ‘turistes individuals’ com Graves interessats a instal·lar-se a viure a l’illa. S’hi donen consells sobre temes pràctics, com per exemple, on poder escolaritzar els fills o on poder comprar mantega”. El llibre conté la següent declaració: “Quan els meus amics m’escriuen demanant-me informació sobre ‘la meva illa’, els contest: ‘l’illa no és meva, sinó dels mallorquins’”. Vives, tanmateix, no s’està de qualificar l’escriptor britànic de supremacista: “Tracta la població local com si fossin uns ‘bons salvatges’, a qui admira per la seva innocència i senzillesa. Alhora, però, diu als seus compatriotes que Mallorca és xauxa perquè el servei domèstic és molt més barat que a Londres”.
‘Expatriat’ criticat per la BBC
El 1970, cinc anys després de la publicació de Majorca observed, la BBC estrenà un documental amb el mateix títol. Era un avís d’alarma sobre l’amenaça que estava suposant el boom turístic per a la fauna de l’illa. El treball, però, contenia una crítica implícita a Graves. “Menciona –diu Vives– ‘alguns expatriats que es fixaren en Mallorca quan encara no estava contaminada’ i que ‘veuen les masses de turistes com a plagues de llagostes devorant els seus plaers privats de pau i discreció’”. Al principi del metratge es mostren banyistes en platges al so de la cançó Cada día es fiesta en Mallorca, de Los Javaloyas, cantada en anglès. A continuació hi apareix una munió de turistes sortint d’avions a Son Sant Joan i altres passejant per les zones costaneres. Immediatament després s’evidencia el contrast amb un pagès llaurant i amb imatges d’un mercat agrari acompanyades de música de ball de bot.
El principal promotor d’aquella iniciativa fou Richard Brock, un treballador de la BBC i membre també de la Royal Society for the Protection of Birds, un grup d’ornitòlegs que des del 1967 arribaven a Mallorca en paquets vacacionals anomenats ornithoholidays. La seva base operativa era un hotel del Port de Pollença, prop de la serra de Tramuntana, on es podien albirar voltors negres, i prop de l’Albufera d’Alcúdia, que acollia una colònia important d’aus. “El documental –afirma Vives– apuntava que, a part del desenvolupament turístic, altres problemes per a la fauna a Mallorca eren ‘pràctiques com la caça amb trampes o armes de foc’”. El caràcter reivindicatiu de la cinta queda palès al final quan s’ensenyen aus sobrevolant les obres de construcció de la urbanització Ciudad de los Lagos, a prop de l’Albufera.
Majorca observed es projectà a Palma tres mesos després de la seva estrena a la BBC. Fou en el marc d’una fira. Entre el públic hi havia un grup d’amics que s’havien aficionat a l’ornitologia per la influència del mediàtic naturalista Félix Rodríguez de la Fuente. Un d’ells era Miquel Rayó, un jove de 18 anys. “Aquell documental ens impactà molt. Ens feu obrir els ulls als estralls de la famosa balearització. De seguida n’aconseguírem una còpia per passar-la a escoles i agrupacions culturals. Com que estava en anglès, un de nosaltres en feia la traducció simultània en directe”. El desembre del 1973, al cap de tres anys, Rayó seria un dels vuit socis fundacionals del GOB (Grup d’Ornitologia Balear), la gran entitat ecologista de les Balears.
Equidistant amb la dictadura
El 1929, després d’haver publicat Adeu a tot això’, Robert Graves canvià el bullici de Londres per la tranquil·litat de Mallorca. A 34 anys, Deià es convertí en el seu gran refugi per exorcitzar el trauma de la Primera Guerra Mundial, on havia resultat greument ferit, i una ruptura amorosa molt dolorosa. Hi arribà sense els seus quatre fills, però en companyia de la seva nova parella, la poetessa nord-americana Laura Riding. El 1936, al cap de set anys, amb l’inici de la Guerra Civil, l’excònsol d’Anglaterra a Palma els animà a embarcar-se cap a Londres a bord d’un destructor britànic. “Tothom plorava quan vàrem partir”, escrigué.
Graves no tornaria a la seva Arcàdia feliç fins al cap de deu anys, el 1946, passada la Segona Guerra Mundial. Aquesta vegada, a 51 anys, s’hi instal·laria de manera definitiva amb la seva tercera dona, Beryl Pritchard, i els seus tres fills –el quart, Tomàs, naixeria a l’illa el 1953. Aterrà a una nova Mallorca controlada pel feixisme. El juliol del 1936 s’havia posicionat en contra del cop d’estat. Així ho assegura el filòleg Eduard Moyà, que ha estudiat les cartes d’aquella època: “Qualifica els falangistes de hooligans i en cap moment elogia Franco. Confia que el dictador aviat serà derrocat per poder tornar a l’illa. Abans de la seva primera estada, Graves havia estat regidor del partit laboral al poble on vivia a Anglaterra”.
El 1946, en establir-se de nou a Deià, Graves optà per l’equidistància. “Tenia clar –diu Moyà– que per poder fer la seva vida no s’havia de ficar en política. Es trobà, però, amb un poble represaliat, amb amics o coneguts que havien estat assassinats o empresonats, com el batle Joan Gelat. D’aquesta època és un conte que va publicar al New Yorker protagonitzat per un escamot de falangistes que fan desaparèixer gent. Es titula ‘Déu vos guard per molts d’anys’”. La dictadura va saber treure profit de la presència de l’intel·lectual d’Oxford. “Permetia vendre a l’exterior una imatge d’Espanya com un lloc acollidor i tolerant”.
Des de Deià, Graves escriuria moltes de les seves cèlebres obres: Jo, Claudi (1934), La deessa blanca (1948), Els mites grecs (1955) i La filla d’Homer (1955). Per fer front, però, a les despeses d’una família nombrosa com la seva, col·laborà amb diferents publicacions de gran prestigi internacional que pagaven molt bé. Eren relats curts que s’escaparen de la censura franquista. Tocaven temes com la intolerància cultural, els perills de l’incipient turisme de masses i la febre urbanitzadora sense control. El 2024 Nofre Moyà els traduí al català per a Nova Editorial Moll amb el títol Breus històries mallorquines. En morir el 1985, a 90 anys, Graves volgué ser enterrat en una modesta tomba del cementeri del poble des d’on durant 47 anys havia pogut suportar el paradís, avui del tot irreconeixible.