Societat 17/06/2020

El Govern continua oposant-se al nou projecte d'Aena per ampliar l'aeroport de Palma

La Comissió Balear de Medi Ambient insta el Ministeri de Transició Ecològica a no autoritzar cap ampliació de la infraestructura

Maria Llull
2 min
Malgrat que el nou projecte d'Aena inclou millores, continua sent una ampliació segons la CMAIB

PalmaLa reformulació de les obres d'ampliació de l'aeroport de Palma plantejada per Aena no ha convençut el Govern. La Comissió Balear de Medi Ambient (CMAIB) manté la negativa al projecte en el seu nou informe i torna a instar el Ministeri de Transició Ecològica que no n'autoritzi cap que "suposi un increment de la capacitat declarada, vols i passatgers, tenint en compte la situació d'emergència climàtica global i la incidència de l'aviació en l'emissió de gasos d'efecte hivernacle". Això sí, el dictamen de la CMAIB no és vinculant i Madrid té la darrera paraula sobre aquesta infraestructura.

Cal recordar que Aena es va comprometre el passat febrer a reformular el projecte d'ampliació de l'aeroport de Palma, després que el Govern rebutjàs l'ampliació que proposava l'empresa pública. Malgrat que el nou projecte millora alguns aspectes de l'anterior, per a la CMAIB és insuficient perquè continua lligat a l'arribada de més avions a Palma. Segons explica l'informe de la comissió, al qual ha tingut accés l'ARA Balears, Aena insisteix que el seu objectiu "no és ampliar la capacitat operativa de Son Sant Joan", sinó "modernitzar les infraestructures adaptant-les als requisits de la normativa de seguretat europea". Uns arguments molt semblants als que l'empresa aeroportuària va emprar a començament d'any per defensar les obres que preveia fer a l'aeroport de Palma, per on reconeixia que passarien quatre milions més de passatgers el 2025 –de 29,7 milions de viatgers el 2019 a 33,8.

La CMAIB recorda que en la proposta d'Aena manca un estudi de la capacitat de càrrega de Mallorca, per quantificar les repercussions sobre els recursos naturals i la població d'una ampliació de la capacitat de l'aeroport. La comissió també demana en el seu informe una avaluació d'impacte ambiental estratègica, la qual no s'ha fet ni en el pla director de la infraestructura ni en el document de regulació aeroportuària (DORA). "La Declaració d'impacte ambiental hauria de garantir que el projecte s'adequa al seu objectiu i no ser un instrument per augmentar la capacitat de l'aeroport", diu el document.

A més, segons l'informe de la comissió, també manquen propostes per a la l'ampliació de Son Sant Joan en matèria de sostenibilitat i canvi climàtic –només se'n fan durant la fase de construcció–, ja que ni tan sols es planteja utilitzar fonts d'energia renovable. Pel que fa a les emissions, les dades de CO2 del projecte d'Aena "disten de les proporcionades per altres fonts". L'empresa pública tampoc no inclou cap mesura per minvar la contaminació acústica.

En l'apartat de mobilitat, l'informe valora positivament que s'hagin modificat alguns paràmetres, com que no s'incrementi el nombre de posicionaments d'avions i que els aparcaments només s'augmentin en les zones exprés, d'autobusos i per treballadors. Així i tot, manquen solucions per a la saturació dels accessos a l'aeroport i els problemes de mobilitat que provocaria un augment del nombre de passatgers. A més, el projecte d'Aena tampoc no inclou propostes de mobilitat sostenible ni mesures econòmiques compensatòries per fomentar el transport públic.

El document de la CMAIB finalitza reclamant la cogestió dels aeroports de les Balears, sobretot per "l'enorme transcendència que suposa per a cada una de les illes la gestió del seu aeroport (...) des d'un punt de vista social, econòmic i polític".

stats