Societat 04/01/2023

Fase 1 del nou passeig Marítim de Palma: 600 aparcaments menys a partir de dilluns

Les obres preveuen que en un futur el tramvia de Ciutat pugui passar per aquesta zona marítima

3 min
Imatge actual de les obres del passeig Marítim.

PalmaLes obres de remodelació del passeig Marítim de Palma obligaran a eliminar 600 places d'aparcament en aquesta zona a partir de dilluns. En total, mentre durin els treballs, s'eliminaran 1.000 places, però se'n crearan 1.100, encara que no totes definitives. Així ho ha explicat el responsable d'Infraestructures de l'Autoritat Portuària de les Balears (APB), Toni Ginard, aquest dimecres en una roda de premsa posterior a la visita del batle de Palma, José Hila, i la presidenta del Govern, Francina Armengol, a les obres.

Així, a partir de la setmana que ve es retiraran gradualment les places d'aparcament i es mantindran 108 places d'aparcament a la banda mar durant tota la fase 1 de l'obra (fins a finals del 2023) i tota la fase 2 (fins a finals del primer semestre del 2024). Per un altre costat, es mantenen 92 places d'aparcament, més de 9 estacionaments de càrrega i descàrrega i 7 per a persones amb mobilitat reduïda. A més, l'APB obrirà al públic l'estacionament del moll de Golondrinas, amb capacitat per a 80 vehicles.

A aquests canvis s'hi afegeixen dos solars que Cort habilitarà com a aparcaments dissuasius temporals amb una capacitat que podria arribar fins a 950 vehicles si fos necessari. Per una banda, han habilitat ja un primer solar d'aparcament dissuasiu al carrer de Federico García Lorca amb capacitat per a uns 130 aparcaments. Per una altra banda, posaran a disposició de la ciutadania un solar al costat CLH de 30.000 metres quadrats, amb capacitat per a unes 800 places. La previsió és que pugui estar operatiu el primer trimestre del 2023. Per facilitar la connectivitat, aquest aparcament estarà connectat amb la línia 1 de l'EMT, que reforçarà les freqüències, amb sortides cada 10 minuts.

Paral·lelament, l'APB mantindrà durant el primer trimestre les bosses d'aparcament de la mitjana del passeig, que contenen unes 300 places, mentre s'habilita l'aparcament dissuasiu de Ponent. Concretament, les bosses d'aparcament estan situades a l'altura de la plaça Mediterrani, Marina Port de Mallorca, l'Aigua Dolça i l'Auditòrium. Un cop acabin les obres del nou passeig Marítim, s'hi instal·laran quatre estacions de Bicipalma.

Tres fases en 20 mesos

Tal com ha recordat Toni Ginard aquest dimecres, l'obra de remodelació consta de tres fases d'execució, més una inicial de preparació, la fase 0, que és la que va començar el 18 de novembre de 2022 i està actualment en marxa. Aquesta consisteix a executar les actuacions prèvies necessàries per iniciar les obres, com els accessos a guals, remoció d'algunes vorades, senyalització i col·locació de barreres i trasllat provisional de parades de bus i semàfors.

Amb el projecte del passeig Marítim, redactat pels arquitectes Elías Torres i José Antonio Martínez Lapeña, es passarà d'un 29,5% d'espai per als vianants a un 39,7%, i les voreres de la zona més allunyada del mar, que ara tenen una amplada d'entre 2 metres i mig a 5 metres, passaran a ser 5 a 10 metres. D'aquesta manera pretenen garantir la compatibilitat d'usos, com ara terrasses, zones verdes, aparcament, parades de bus o contenidors, sense interferir al vianant.

Un 20% menys d'espai per a cotxes

La proposta resultant és un passeig amb dos carrils per sentit, 64.300 metres quadrats d'asfalt i un 35% de superfície per a vehicles, davant dels 3-4 carrils per sentit, els 107.000 metres quadrats d'asfalt i la taxa del 58,5% de superfície per a vehicles actuals. Cal recordar que, fa més de dos anys, es va reduir un carril de circulació i ja estan operatius els dos carrils de circulació del projecte. A més, es manté el carril bici segregat.

En aquest context, la gestió del transport públic també pateix canvis: es mantenen les línies i les parades millorant les condicions d'espai i d'espera amb marquesines noves. El carril bici dobla la presència al passeig (del 2% al 5%), amb cinc punts d'estacionament nous i una longitud de 3,5 km.

stats