Història
Societat06/02/2021

Esclata el big bang turístic

La demanda de vols a Palma era tan gran que el 1962 el nou aeroport ja gestionava un milió de passatgers

Revisat per Manuel Cabellos

PalmaSi hem d’assenyalar el dia que “administrativament” va començar el Big Bang del turisme a Palma, que després s’estendria a tot Mallorca, podríem dir que va ser el 29 de juliol de 1958: el dia que es va dictar l’ordre ministerial de trasllat del trànsit comercial, tant de l’Estat com internacional, de Son Bonet a Son Sant Joan. El traspàs efectiu es va fer el desembre de 1960. Havien passat 42 anys des que Hedilla havia aterrat a Son Bonet. El 1960 arribava al seu sostre, uns 650.000 passatgers a l’any.

Ara bé, l’anàlisi detallada de l’ortofoto de 1956 ens permet estimar que la capacitat de Son Bonet era d’un màxim de 43 vols programats a la setmana, és a dir, uns 100.000 passatgers a l’any. El 1951 ja s’havia sobrepassat aquest límit i s’arribaren als 122.000 passatgers. Per un altre costat, la memòria d’AENA ens informa que, tot i que la base de Son Sant Joan era estrictament militar, el 1954 es va dur a terme l’ampliació i asfaltatge de la pista de vol que era necessària per utilitzar els turbo-reactors Sabre F-86, que estaven operatius el 1949. Sembla que si el 1960 hi hagué a Mallorca 600.000 passatgers, vol dir que s’estava usant també Son Sant Joan.

Cargando
No hay anuncios

La demanda de vols a Palma era tan gran que el 1962 el nou aeroport ja gestionava un milió de passatgers. En només tres anys, el 1965, eren 2 milions, i el 1973 ja eren 7 milions. El 1986, després de la transició democràtica i amb govern autonòmic, eren 10 milions. Deu anys després, el 1995, varen ser més de 15 milions, i el 2018 varen ser més de 29 milions de passatgers.

El Big Bang turístic ha tingut al llarg de la seva onada expansiva diverses aturades i algun retrocés (com el 1973, el 1991, el 2001, el 2008 i arran de la pandèmia del covid-19), però aviat ha tornat a avançar amb unes conseqüències territorials, socials, poblacionals i mediambientals fora del que és comú. Pel que fa al nombre d’establiments turístics, l’any 1963 en teníem 789, el 1983 ja eren 2.122 i el 2017 arribàvem als 2.817. Una altra visió la donen les places d’allotjament que s’han construït, de mitjana a l’any, des del Big Bang: els darrers 54 anys s’han posat al mercat legal 7.366 places per any. Només en els darrers 15 anys han vingut a Mallorca més de 150 milions de turistes.

Cargando
No hay anuncios

Per créixer, la indústria turística necessitava recursos especials que ben encaixats feien possible el creixement exponencial. Necessitava avions amb més capacitat, i un aeroport que donàs serveis al flux d’avions i turistes. El nou aeroport obria la seva primera terminal (A) el 1967 i la segona (B) el 1973. El 1974 s’acabava de construir la segona pista per a avions de gran capacitat.

Els avions, després de la Segona Guerra Mundial, sobraven. Com diu Manolo Cabellos: “L’oportunitat d’abaratir els viatges en avió es va donar quan la companyia Californiana Douglas Aircraft va haver de desfer-se, a baix preu, de 500 aparells quadrimotors C54, que, segons sembla, eren avions DC3 i DC4 utilitzats per a ús militar durant la Gran Guerra, posteriorment reconvertits per a l’ús comercial amb cabuda per a 52 passatgers”.

Cargando
No hay anuncios

També es necessitaria un sistema de transport privat i públic important per tal de permetre la distribució dels turistes a les diverses zones de Mallorca que ja començaven a consolidar-se, més enllà del passeig Marítim, Can Pastilla i l’Arenal. Aquest transport es fonamentarà sobre el cotxe privat i el creixement de les carreteres. Si a final dels 50 hi havia uns 30.000 cotxes, a final dels 60 ja hi havia més de 150.000 cotxes a les Illes.